داستان نویسی برای نسل جوان درست و اصولی دنبال گردد

به گزارش شهر سرگرمی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در ارومیه، پیروز قادری، عصر دوشنبه در کنگره داستان نویسان استان آذربایجان غربی که در خانه مطبوعات استان برگزار گردید، گفت: موسسات، انجمن ها بر روی فکر نو تمرکز نمایند و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی سال جاری برنامه های خود را در حوزه فرهنگ از موسسات گرفته است.

داستان نویسی برای نسل جوان درست و اصولی دنبال گردد

وی با بیان اینکه تازگی برنامه نیز در موسسات فرهنگی و ادبی مهم است، اضافه کرد: تا به امروز 600 عنوان برنامه از طرف موسسات به ارشاد ارسال شده که از این تعداد روی 100 مورد می توان کار کرد.

قادری گفت: حوزه داستان نویسی که زیر مجموعه ای از ادبیات غنی جهان و ایران محسوب می گردد و برای نسل جوان اگر درست و اصولی صورت پذیرد می تواند بسیار مفید واقع گردد و باید با مطالعه و بهره گیری از استعداد خدادادی و خلاقیت ها در خلق آثاری بدیع و بکر و مجذوب کننده گام برداشت.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی اضافه کرد: برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای نویسندگی در استان، برنامه هایی برای حمایت از پیشکسوتان، شناسایی و جذب افراد نو به ویژه قشر نوجوان و جوان در دستور کار است.

اگر می خواهیم زبان باقی بماند باید به نثر بنویسیم

محمدعلی ضیایی، نویسنده ارومیه ای نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز، روز جشن داستان است، گفت: خداوند به قلم قسم خورده و خوشا به حال نویسندگانی که دست به قلم می برند و آسیب های اجتماعی را می نویسند و از خوشی ها پیغام می گیرند و در جهت بهبود جامعه کار می برند.

وی با بیان اینکه داستان نویسی در ارومیه به شکل مکتوب در میان آتش و خون بوده و قلم به دست گرفته اند، اضافه کرد: نوشتن و به سرانجام رساندن فرهنگ دایره المعارف کار یک نفر نیست.

ضیایی ادامه داد: کتاب داستان های این سرزمین دایره المعارفی است که از هزار و 310 داستان نویس آغاز شده و بزرگانی هم چون عباس پناهی ماکویی، محمد قاضی، محمد تمدن، عالمی، اسدی و واحدی از جمله این اساتید هستند.

نویسنده کتاب داستان های این سرزمین گفت: آنچه زبان را نگه می دارد نثر است نه شعر، و اگر می خواهیم زبان باقی بماند باید به نثر بنویسیم و شعر ادبیات است، اما زبان در نثر حرکت می نماید و در حوزه ادبیات پول نیست و همه نویسندگانی که وارد این حوزه می شوند، عاشق ادبیات هستند.

مجتبی اسماعیل زاد، عکاس و داستان نویس ارومیه ای نیز در ادامه مراسم گفت: مدعیان و متولیان فرهنگ باید نسبت به ادبیات و داستان نگاه ویژه ای داشته باشند و داستان برگی است که بتوانیم روایت فرهنگی و ادبی داشته باشیم و کشور ما در جهان با شعر مشهور است.

اجرای بیش از 400 جلسه هفتگی در طول 12 در موسسه فرهنگی هنری تحکیه ارومیه

محمد صبحدل، مدیر موسسه فرهنگی هنری تحکیه ارومیه نیز در این مراسم گفت: موسسه فرهنگی هنری تحکیه از سال 90 در عرصه داستان فعالیت می نماید و تا به امروز 420 جلسه هفتگی به همراه کارگاه های در حوزه داستان، کلاس های ویراستاری و اجرای جشنواره ها برگزار نموده است.

وی اضافه کرد: در سایه امنیت نظام و شرایطی که محیا شده است می توان گفت در عرصه نثر و نثر نویسی در شمالغرب کشور صاحب جایگاه ویژه ای هستیم.

صبحدل با بیان اینکه تثبیت باعث رشد جامعه می گردد، ادامه داد: فضای داستان استقامت است و موضوع تثبیت و استقامت در حوزه داستان مهم بوده و اگر این دو ویژگی حفظ گردد، جریان سازی و خروجی ادبی نیز خواهیم داشت و به سوی توسعه پیش خواهیم رفت.

مدیر موسسه فرهنگی هنری تحکیه ارومیه گفت: ادبیات ما شعر محور و خلاصه گو است و اگردر حوزه داستان برنامه نداشته باشیم در توسعه به مشکل خواهیم خورد.

وی تشکیل خانه داستان را در استان مهم مطرح کرد و اضافه کرد: حمایت ازحوزه کتاب باید جدی گرفته گردد و تنها به حرف و قول نباشد.

به گزارش ایبنا؛ خوانش گزیده ای از کتاب های نویسندگان حاضر در جلسه هم چون فاطمه میرحسن پور واحدی از کتاب خانه اربابی، زهرا کریم زادگان از کتاب پرواز سیمرغ، یحیی آلیلو از کتاب سون دیلک، سجاد صحرانورد از کتاب قزاقلار، زین العابدین حسین زاده از کتاب دومرود قوشو، علی صابر رضایی از کتاب گمگشتگان شهر قم و تجلیل از فعالان عرصه داستان نویسی ارومیه از جمله برنامه های دیگر این کنگره بود.منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 تیر 1402 بروزرسانی: 13 تیر 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2215

به "داستان نویسی برای نسل جوان درست و اصولی دنبال گردد" امتیاز دهید

2 کاربر به "داستان نویسی برای نسل جوان درست و اصولی دنبال گردد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان نویسی برای نسل جوان درست و اصولی دنبال گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید