حس خوب تماشای گل فشان

به گزارش شهر سرگرمی، خبرنگاران : سیستان و بلوچستان سرزمین عجایب و شگفتی های ایران است. جواهری در جنوب شرق که بکر و ناشناخته با آغوشی گرم پذیرای گردشگران است. یکی از پدیده های مجذوب کننده این خطه عزیز و دوست داشتنی ایران پدیده گل فشان بندر تنگ است.

حس خوب تماشای گل فشان

به گزارش خبرنگاران ، کوه گل فشان بندر تنگ در 100 کیلومتری شهرستان چابهار و در ساحل دریای عمان و نزدیکی کنارک و در محل بندر تنگ واقع شده است. کوه گل افشان بندر تنگ ارتفاعی 100 متری دارد و قطر و قاعده آن نیز بیشتر از 100 متر است.

کوه های گل افشان منطقه چابهار هفت کوه هستند. این کوه های فعال، میزان های مختلف و متنوعی دارند. بزرگ ترین این گل فشان ها در جاده کهیر-تنگ واقع شده است. برای دسترسی آسان گردشگران و آسایش آن ها در این منطقه، امکانات مناسبی چون جاده آسفالت، سرویس بهداشتی، آلاچیق های سایه بان دار و آب آشامیدنی قرار داده اند. در این مکان، تورهای گردشگری بسیاری برگزار می شود که این جاذبه دیدنی را بهتر به گردشگران می شناسانند.

بندر تنگ یک روستا است که با شهر کنارک 80 کیلومتر راه زمینی دارد. برای رفتن به این روستا، باید از جاده بندر جاسک عبور کنید. با طی کردن 50 کیلومتر در قسمت چپ جاده فرعی، بندر تنگ قابل مشاهده است. برای رسیدن به گل فشان ها باید جاده را تا خاتمه بپیمایید تا به ساحل دریای عمان و بندر صیادی تنگ برسید.

گل افشان های چابهار ویژگی هایی خاص و منحصربه فرد دارند و نسبت به نمونه های خود در سراسر جهان از شرایط بهتری برخوردار هستند؛ اما متاسفانه آن گونه که شایسته این پدیده طبیعی زیبا و خارق العاده است، از آن ها نگهداری نشده و به درستی به دیگران معرفی نشده اند.

گل افشان های چابهار سه تپه کوچک را شامل می شوند که یکی از آن ها فعال و دو مورد دیگر غیرفعال هستند. روی تپه ها دهانه هایی واقع شده است که قطر آن ها چندین سانتی متر است و از دهانه آن ها گل خاکستری رنگ، خارج و به دامنه های کوه سرازیر می شود. این پدیده ها با لرزش خاک همراه هستند و زمانی که گل از آن ها به بیرون پرتاب می شود، صدایی مانند صدای شلیک تفنگ از آن ها به گوش می رسد. دوره تناوب گل افشان های چابهار در حدود 10 تا 15 دقیقه است.

گل فشان ها سه تپه هستند که یکی از آن ها فعال است و از دهانه آن گل سرد خاکستری پرتاب می شود

دهانه هایی در بالای تپه ها است که شباهت بسیاری به قله های آتشفشان دارد. پتانسیل ها و امتیازات ویژه این گل فشان ها سبب شده است که عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه را به خود اختصاص دهند و آن را تبدیل به یک اثر جهانی کنند. فعالیت گل فشان های ایران که در جلگه ساحلی دریای عمان، به ویژه بلوچستان جنوبی قرار دارند؛ در فصل های مختلف سال، از سالی به سال دیگر فرق دارد.

گل فشان های چابهار در فصل های پربارش سال جنب و جوش بیشتری دارند و حباب های گلی آن ها فعالیت بیشتری از خود نشان می دهند. اگر قصد دارید از این عجایب شگفت انگیز بازدید کنید، در فصل های پاییز و بهار اقدام کنید. کارشناسان بر این عقیده هستند که بیشترین فعالیت گل فشان بندر تنگ از اول آبان تا 10 اردیبهشت ماه است.

بزرگ ترین چشمه های گل فشان در کشور پاکستان و منطقه سیستان و بلوچستان قرار دارند که ارتفاع برخی از آن ها حتی به 500 متر نیز می رسد.

گل فشان های ایران در استان های سیستان و بلوچستان، گلستان و آذربایجان غربی قرار دارند.

در ایران، علاوه بر سیستان و بلوچستان در استان های شمالی، به خصوص استان گلستان، چشمه های گل فشان واقع شده اند. یکی از این چشمه ها در شهر گمیشان است و به نام گل فشان نفتیجه معروفیت دارد. در کوه تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی نیز گل فشان هایی دیده شده است. با این وجود، گل فشان های بندر تنگ از همه گل فشان هایی که در ایران قرار دارند، معروف تر هستند. گل فشان های بندر تنگ به طور طبیعی سرد هستند. گل فشان هایی که گرم باشند، خارج شدن آن ها با بخار همراه است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2103

به "حس خوب تماشای گل فشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حس خوب تماشای گل فشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید