با تغییر فصل کدام حساسیت ها به سراغمان می آید؟

به گزارش شهر سرگرمی، حساسیت های فصلی موارد آزاردهنده ای هستند که با تغییر فصل به سراغ بعضی افراد می آید.

با تغییر فصل کدام حساسیت ها به سراغمان می آید؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی خبرنگاران، بسیاری از افراد هستند که حساسیت های فصلی برایشان آزار دهنده است، در بسیاری از موارد این حساسیت های فصلی در اواخر تابستان شروع و تا اوایل پاییز ادامه دارد.

سرفه و عطسه از شاخص ترین نشانه های حساسیت فصلی هستند که در افراد خود را نشان می دهند، اما نشانه های دیگر و حساس تری هم هستند که نباید آن ها را نادیده گرفت و از کنارشان به سادگی رد شد.

در این روز ها که دمای هوا کاهش پیدا می نماید و آب و هوای بسیاری از نقاط کشور رو به خنکی حرکت می نماید، ممکن است بسیاری از ما دچار سرما خوردگی شده یا به اصطلاح حساسیت فصلی شویم که به طور مستقیم با سیستم گوارشی بدن یعنی گوش و حلق و بینی سر و کار دارد.

در این گزارش به چند مورد از نشانه های حساسیت فصلی و علت بروز آن ها در بدن اشاره شده است.

1. عطسه

عطسه یکی از شاخص ترین نشانه های حساست فصلی است و علت بروز آن این است که بعضی گرده های حساسیت زا که از گیاهان و درختان شایع می شوند، به وسیله تنفس وارد سیستم گوارشی می گردد و بدن انسان با استفاده از عطسه، آن را از بدن بیرون می نماید.

باید مطمئن شویم که علت این عطسه، گرده ها بوده نه بیماری هایی مانند سرماخوردگی. معمولا عطسه در سرما خوردگی همراه با سردرد، بدن درد و سرگیجه همراه است. پس در صورتی که هیچ نشانه ای همراه عطسه شما نبود، جای نگرانی نیست.

2. سرفه و گلو درد

حساسیت های فصلی اغلب باعث چکه کردن قطره ای آزاردهنده مخاط که از سینوس های شما به داخل گلو می گردد. علت این چکه شدن این است که بدن توانایی دفاع از گرده های درختان و گیاهان را نداشته و بروز بیشتری پیدا نموده و به این روش در حال خروج از بدن است.

این روش دفاعی در هنگام خواب قوی تر می گردد و ممکن است این مایع از بینی شما چکه کند و مشکوک به سرماخوردگی شویم اما معمولا با قطره بینی و آنتی هیستامین قابل برطرف است.

3. خارش چشم و اشک

این حساسیت های فصلی بر روی چشم واکنش نشان می دهند و باعث ریزش اشک و خارش چشم می گردد که هیچ جای نگرانی وجود ندارد و با استفاده از قطره های شست و شوی چشم یا اشک مصنوعی قابل حل است. در صورتی که این نشانه ها از چشم با استفاده از قطره های شست و شوی چشنم بر طرف نشد، به دکتر مراجعه کنید.

4. کمبودی دور چشم

انواعی از حساسیت وجود دارند که به چشم واکنش نشان می دهند و بعضا قوی تر هستند که به راحتی و با استفاده از شست و شو از چشم خارج نمی شوند و به این ترتیب باعث قرمزی چشم یا کبودی دور چشم می شوند. در این صورت بهتر است که به دکتر و متخصص چشم مراجعه کرد تا با تجویز داروی مربوطه نسبت به معالجه چشم یاری کند.

5. سردرد

نوعی دیگر از حساسیت فصلی وجود دارد که بر روی سینوس های شما واکنش نشان می دهد و باعث سردرد شدید می گردد که مرکز درد هم معمولا پیشانی است. در این مورد، جریان بینی گرفته می گردد و تنها راه چاره استفاده از قرص های سردرد معمولی است.

6. خشک شدن پوست

انواع دیگری از حساسیت های فصلی وجود دارند که باعث خشکی پوست می شوند . تنها روش دوری از آن، استفاده از کرم های مربوط کننده و مراقبت از پوست است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که این خشکی پوست منجر به اگزما شد، حتما در اسرع وقت به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا از شیوع بیشتر آن جلوگیری کند.

7. آسم و حساسیت

برای افرادی که دچار آسم هستند، حساسیت های فصلی یکی از آزار دهنده ترین اتفاقاتی است که برایشان ممکن است رخ دهد. هنگامی که تنفس شما با یک ماده حساسیت زا روبرو می گردد، سیستم ایمنی بدن شما با ترشح آنتی بادی هایی که باعث التهاب مجاری تنفسی در ریه می گردد، واکنش نشان می دهد و تنفس را سخت می نماید.

8. گرفتگی و خارش گوش

هیچ قسمتی از صورت از حساسیت های فصلی در امان نیست و گوش هم از قاعده مستثنی نیست. بعضی از عوامل حساسیت زا مستقیما بر روی گوش تاثیر می گذارند و باعث گرفتگی این عضو می شوند. این مورد هم جای نگرانی ندارد زیرا با استفاده از قطره گوش یا شست و شوی گوش، مشکل برطرف می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1780

به "با تغییر فصل کدام حساسیت ها به سراغمان می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تغییر فصل کدام حساسیت ها به سراغمان می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید