نقدها صریح مدیرعامل ناجی هنر از متری شیش و نیم و بوی باران

مجتبی رشوند مدیرعامل ناجی هنر ضمن تشریح تازه ترین فعالیت ها و اقدامات این مرکز به انتقاد از تصویر ارائه شده از پلیس در فیلم متری شیش و نیم و سریال بوی باران پرداخت.

نقدها صریح مدیرعامل ناجی هنر از متری شیش و نیم و بوی باران

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، همزمان با نمایش هفت فیلم فراوریی توسط ناجی هنر که ابتدای این هفته تا سرانجام هفته هرشب از شبکه سه سیما در حال پخش است مجتبی رشوند مدیرعامل این موسسه به ارایه اطلاعاتی درباره جزییات این پروژه ها، نمایش پلیس در آثار و حاشیه های فیلم سینمایی متری شیش و نیم و سریال بوی باران پرداخت.

مجتبی رشوند درباره اینکه چرا مانند هر سال برای هفته نیروی انتظامی یک مینی سریال در نظر گرفته نشده است، گفت: ما اعتقادی به مینی سریال نداریم و تجربیات نسبتا ناموفقی در این حوزه اجرا شده است. فکر می کنیم مینی سریال ماندگاری ندارد چرا که تا مخاطب می خواهد با این کار ارتباط برقرار کند، تمام می گردد. ضمن اینکه ما در یک بازه زمانی بودیم که نمی توانستیم در این زمان یک سریال بلند خوب تحویل دهیم برای همین ریسک نکردیم.

ناجی هنر دنبال فرهنگ سازی است

وی مسائل فرهنگی را یکی از دلایل اصلی وقوع جرم در کشور دانست و درباره لزوم ساخت آثار هنری در این باره اظهار کرد: مهمترین هدف ما در ناجی هنر اثرگذاری در زمینه فرهنگ سازی است چرا که بار اصلی تمام اتفاقات در کشور بر دوش نیروی انتظامی است. مثلاً مسائل در حوزه مالی باعث افزایش سرقت می گردد یا وقتی خشم زیاد می گردد آمار نزاع بالا می رود برای همین است که فرهنگ سازی ضروری است و ناجی هنر هم دنبال همین است.

رشوند اضافه نمود: ما می خواستیم یک فرصتی فراهم کنیم تا مردم کار ها را ببینند و درگیرش شوند. برخی از آثار تلویزیون مردم ما را تنبل نموده، چون با جزییات غیرضروری، یک اثر را می سازند و قصه ها روایت می گردد و به وقت نتیجه گیری و اصل ماجرا، سریال تمام می گردد. سال گذشته سریالی به نام دلدادگان پخش می شد که شخصیت ها به خاطر یک کینه همدیگر را می کشتند و دست آخر هم بازیگر اصلی نیامد و سرانجام و نتیجه گیری و عقوبت ضد قهرمان هم تعیین نشد؛ این یعنی زیاده گویی بی تاثیر! این در مخاطب کم سن و سال آثار غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت چرا که می آموزد می گردد خیلی راحت افرادی را که به هر دلیل با آن ها مشکل دارد، حذف فیزیکی کرد و از بین برد.

بازیگران درجه 2 تلویزیون هم دستمزد عجیب می خواهد!

مدیرعامل موسسه ناجی هنر اعلام کرد: در فراوری هفت فیلم جشنواره پلیس از چهره های جوان و کمتر شناخته شده استفاده شده و همین یک ویژگی محسوب می گردد. من هنوز تعریف سلبریتی را نمی دانم! افرادی بودند که چهره های درجه 2 تلویزیونی محسوب می شدند، اما دستمزد های عجیب و غریبی از ما طلب کردند. خیلی از ما هنوز نمی دانیم که مبنای این دستمزد ها چیست و چرا اینقدر زیاد است؟ به هرحال ما هم برای جوان گرایی و هم برای صرفه جویی در هزینه ها سعی کردیم در گروه بازیگران اغلب کار های جشنواره فیلم پلیس به جوان ها و تازه نفس ها یا کسانی که مجال کمتری داشتند فرصت بدهیم و از نتیجه راضی هستیم.

این مدیر معتقد است: نباید پلیس را غیرواقعی و سفارشی نشان داد. یک برهه ای در آثار صرفا اکشن و زد و خورد بالا دیدیم و گاهی در آثار در حوزه انتظامی اغراق آمیز شده بود و مخاطب وقتی چیز های متافیزیک و بعضا غیرواقعی از پلیس می دید فکر می کرد پلیس این شکلی است و وقتی فردای آن روز با یک پلیس روبرو می شد و می دید او شکل دیگری است باورهایش به هم می ریخت و به همه چیز شک می کرد.

پلیس نمی تواند به یقه همه مردم رادار وصل کند

رشوند عنوان نمود: با معصوم نشان دادن پلیس مخالفم. ما پلیسی را معصوم و دارای ابعاد الهی مطلق جلوه ندادیم. به هرحال پلیس ما سومین پلیس سایبری دنیاست، اما نمی تواند که به یقه همه مردم رادار وصل کند. ناگزیر، جرم اتفاق می افتد، اما طبق آمار بیشتر از 90 درصد تصمیمات پلیس در تشخیص مجرم درست بوده و نامطلعی مردم باعث این حجم از جرم شده است باید این تفکر را اصلاح کرد.

وی با عنوان اینکه فرهنگ سازی احتیاج به بودجه دارد و بودجه ناجی هنر کم است، شرح داد: هرچقدر نیروی انتظامی در حوزه فرهنگ سازی هزینه بالاتری داشته باشد اصلاح نگرش اتفاق می افتد و در بلندمدت به نفع کشور است. بر فرض مثال اگر ما بدانیم باید با چه ماشینی به جاده برویم و با چه ماشینی نرویم آمار کشته های تصادفات جاده ای پایین می آید، این ساده ترین نوع مطلعی است و همین طور می تواند دانش مهم ترین آن ها که درحوزه جرائم بزرگ اتفاق می افتد را هم به مردم تزریق کرد؛ بنابراین ما واقعا به افزایش بودجه احتیاج داریم تا بتوانیم پروژه های بهتری بسازیم و مردم مطلع تر و جامعه امن تری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ناجی هنر در نظر دارد که فراوریات مشترکی در حوزه نمایشی با اطلاعات و سپاه داشته باشد، اعلام کرد: در نظر داریم که این اتفاق بیفتد و در همکاری با نهاد های هم سو به صورت مشترک یک پروژه تحویل دهیم که هنوز جدی نشده است و صرفا در مرحله مذاکرات مشترک هستیم که یک سریال بلند بسازیم.

باگ های سیستماتیک در متری شیش و نیم

رشوند درباره مسائل پیش آمده برای متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی در زمان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم شرح داد: من معتقدم فیلم متری شیش و نیم فیلم شریف و محترمی است فقط ایراداتی دارد که غیرقابل کتمان است. ایرادات فیلم لابه لای پروپاگاندای زیاد برای آن گم شد.

وی در تشریح این ایرادات اضافه نمود: مثلا به عنوان یک مخاطب می گویم نه کسی که در این حوزه دارد کار می نماید؛ روایت این فیلم جوری پیش می رود که تا نیمه داستان قهرمان پلیس است و در نیمه دوم همان شخصیت ضدقهرمان می گردد. نیروی انتظامی با فیلم مسئله ای نداشت که نگردد حلش کرد و حتی خود سعید روستایی کارگردان این فیلم هم شاهد بود که من از فیلم دفاع هم کردم و گفتم تا فلان دقیقه قصه دارد، خوب پیش می رود یا به طور نمونه گفتم که این فیلم مصائب یک پلیس را خیلی خوب نشان می داد. استرس ها، سختی ها، لحظات سخت تصمیم گیری و ...، اما اگر بخواهید از منظر نیروی انتظامی ببینید، فیلم چند خطای سیستماتیک داشت که پیغام بدی را منتقل می کرد.

رشوند ادامه داد: مثلا زجر دادن زن رضا مرادی وقتی سگ می آید سراغش را ما نمی دیدیم بهتر بود. یا نباید بد شدن حال بچه ها را در همان پلان می دیدیم. بچه آینده کشور است و گناهی ندارد چرا تصور او از پلیس را باید خراب کنیم، پلیس باید حافظ خانواده باشد و ما در آن صحنه ها کنار خانه رضا مرادی استرس و عذاب یک زن و بچه را از حضور پلیس می بینیم که تصویر همه بچه ها را درباره پلیس بهم می زند. رفتار پلیس برای یک کودک می گردد ایجاد ارعاب و ترس و بهم زدن آرامش یک خانواده. درحالی که ماجرا از این قرار است که پلیس تا وقتی درصد زیاد و نزدیک به یقین مطمئن نباشد وارد خانه کسی نمی گردد که آن خانه را بهم بزند و دنبال مواد بگردد.

مدیرعامل موسسه ناجی هنر ادامه داد: مورد دیگر اینکه ما اصلا بازداشتگاه این چنینی نداریم، بازداشتگاه رده سنی دارد و نمی تواند یک بچه و قاتل و قاچاقچی همه در یک بازداشتگاه باشند یا مثلا در هیچ بازداشتگاهی شما نمی توانید دستشویی پیدا کنید و این حجم از آدم را در هیچ زندانی در بازداشتگاه با این ابعاد نگه نمی دارند و معمولا به محیط های باز با انواع نگهداری های بهداشتی می برند تا احیانا بیماری بین این افراد منتقل نگردد. شما همه این موارد را کنار هم بگذارید و ببینید این باگ های سیستمی قطعاً برای ما به عنوان ناجی هنر جوری نیست که بتوانیم از آن عبور کنیم و توافق کنیم.

وی با عنوان اینکه همکاری لازم تا همان زمانی که ارتباط فیلم با ناجی هنر برقرار بود به صورت کامل اجرا شده است، اعلام کرد: آن ها اینجا رفت و آمد کردند، صورت جلسه کردند، امکانات لجستیک و چیز های زیادی در اختیارشان قرار دادیم، اما درنهایت این همکاری بنا به همین دلایل شکل نگرفت.

اگر یک ژاپنی فیلم روستایی را ببیند...

رشوند اضافه نمود: نکته دیگر اینکه پلیس حق ندارد هیچ فردی را ولو اینکه مجرم هم باشد به سمت دستگاه بادی اسکنر هول بدهد و این منع قانونی دارد. فقط می تواند از او بخواهد که اگر انجام نداد 12 ساعت او را نگه دارد تا اگر چیزی در معده اش است، تخلیه کند، اما اینجا برعکس رخ داده و اگر این پلان را یک فرد خارجی ببیند می تواند بگوید این اقدام ناقض حقوق بشر است. یا مثلا در جایی دیگر فردی به نام رضا ژاپنی وجود دارد که بردن این اسم با این لقب کار اشتباهی است و اگر در یکی از نمایش های خارج از کشور یک ژاپنی فیلم را ببیند، حق اعتراض دارد. آن هم کشوری که 13 سال است که یک گرم شیشه نه به آنجا وارد شده نه صادر شده است. به هرحال وقتی ما خودمان نسبت به فیلم هایی که به کشورمان توهین می نمایند موضع منفی داریم نباید خودمان هم در فیلممان کشوری را ولو با یک اسم زیر سوال ببریم و ملاحظات را باید رعایت کنیم. هر خبرنگاری دلش بخواهد ما می توانیم برای ورود به هر بازداشتگاهی در سطح کشور به او مجوز بدهیم تا ببیند آیا بازداشتگاهی شبیه آنچه در فیلم متری شیش و نیم وجود داشت دیده می گردد یا نه؟

مدیرعامل موسسه ناجی هنر با بیان اینکه واقف به این است که در هر کار نمایشی تخیل و واقعه پردازی سهم بسزایی دارد، اظهار کرد: نویسنده و کارگردان ممکن است به خاطر وجه دراماتیک کار چیزی را اضافه نموده باشند، ما این را متوجه می شویم، اما بالاخره وقتی برخی از اتفاقات این فیلم می تواند باعث تغییر ذهنیت یک فرد عادی از پلیس و مجموعه او بگردد، وجهه پلیس را برای مخاطب زیر سوال ببرد، احساس ناامنی برای او به وجود بیاورد و یا تصویر ذهنی نسل آینده را بهم بریزد ما مجبور می شویم حداقل در این فیلم حاضر نشویم. مثلا ما در همین 7 اثر که در جشنواره پلیس دارد، پخش می گردد پلیس واقعی را ببینیم پلیسی که متافزیک و غیرواقعی نیست و حتی اشتباه هم می نماید.

در بوی باران همه چیز اغراق شد

رشوند در سرانجام درباره سریال بوی باران نیز گفت: اعتیاد بحث مهمی است و باید درباره آن فیلم و سریال ساخته گردد، اما باید با هوشمندی هم آسیب اجتماعی را نمایش بدهیم و هم پلیس را. در بوی باران همه چیز اغراق شد. آقای ضیایی قرار بود پلیس باشد که تبدیل شد به بازپرس که بازپرس اساسا این حیطه اختیارات را ندارد، چون یک آدم پشت میز نشین است.

وی تأکید کرد: در کل می خواهم بگویم اینکه پلیس کم هوش نشان داده گردد، درست نیست، چون اساسا پلیس این چنینی، به نفع هیچ کس نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: بروزرسانی: 24 آبان 1398 شناسه مطلب: 402

به "نقدها صریح مدیرعامل ناجی هنر از متری شیش و نیم و بوی باران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدها صریح مدیرعامل ناجی هنر از متری شیش و نیم و بوی باران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید