اختصاص ردیف اعتباری برای طرح ملی گیاهان دارویی در بودجه 97

به گزارش شهر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران پیمان یوسفی آذر در نشستی خبری با بیان اینکه طرح ملی گیاهان دارویی در بودجه 97 بعد از 35 سال برای اولین بار ردیف اعتباری مستقل گرفته است، گفت: این اتفاق بسیار خوبی در جهت توسعه طرح ملی گیاهان دارویی است.

اختصاص ردیف اعتباری برای طرح ملی گیاهان دارویی در بودجه 97

وی با بیان اینکه در بحث گیاهان دارویی در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن نداریم، اضافه نمود: گردش مالی گیاهان دارویی در جهان حدود 120 میلیارد دلار و در کشور آلمان حدود 39 میلیارد دلار است ضمن اینکه گردش مالی گیاهان دارویی در ایران 376 میلیون دلار است.

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی توضیح داد: بنابراین بنده به هیچ عنوان نمی پذیرم کسی عنوان کند حوزه گیاهان دارویی مالی نیست این حوزه کاملا مالی است.

یوسفی آذر در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری اولین پویش (کمپین) ملی گیاهان دارویی در بهمن ماه امسال در برج میلاد تهران اطلاع داد و افزود: ما بیشتر از فراوری و فرآوری احتیاج داریم در زمینه فرهنگ مردم کار کنیم و آموزش و آگاهی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه 105 هزار هکتار زعفران کاری در کشور داریم، اضافه نمود: حدود 90 درصد زعفران جهان در ایران فراوری می گردد اما از بازارهای جهانی بی بهره ایم و فقط محصول خام صادر می کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تاکید نمود: آیا ما توانستیم زعفران ایران را روی میز جهان قرار دهیم؟ نتوانستیم.

یوسفی آذر با اشاره به وضعیت مطلوب فراوری گل محمدی در کشور گفت: 65 درصد اسانس گل محمدی جهان را بلغارستان تامین می نماید و باقی آن را نیز کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ترکیه؛ متاسفانه ایران سهم چندانی در این بازار ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از واردات بی رویه گیاهان دارویی به کشور انتقاد کرد و اضافه نمود: برای جلوگیری از واردات بی رویه گیاهان دارویی به کشور، امسال در کتاب مقررات صادرات و واردات، برای 120 محصول تعرفه واردات مشخص شده که کمترین آن 5 درصد است.

یوسفی آذر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع تعرفه سنگین از سوی بعضی کشورها برای واردات زعفران از ایران گفت: یکی از این کشورها، هند بوده که تعرفه30 درصدی برای واردات زعفران از ایران اعمال نموده است. ما نیز با وزارت خارجه و گمرک در این زمینه مکاتباتی را انجام داده ایم ضمن اینکه اخیراً معاونت مالی در وزارت خارجه شکل گرفته که امیدوار هستیم به حل این گونه چالش ها یاری کند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل صفرشدن تعرفه واردات، زعفران از کشور افغانستان این است که این کشور عضو سازمان تجارت جهانی است، گفت: در صورتی که کشورهایی مانند هند به این اقدامات خود در برابر ایران ادامه دهند، ما نیز سیاست های تنبیهی برای آنان در نظر می گیریم. به عنوان مثال در زمینه واردات کالاهایی مانند برنج از این کشورها، سیاست های سخت گیرانه تری نسبت به قبل اعمال خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات زعفران باید افزایش پیدا کند، توضیح داد: ما به فعالان بخش خصوصی که اقدام به افتتاح دفتر در کشورهای 10 گانه ای که مدنظر ما هستند کنند تسهیلات با بهره 6 درصد اختصاص خواهیم داد.

یوسفی آذر کشورهای هدف را چین، استرالیا، هند، کانادا، آلمان، سوئیس، انگلیس، فرانسه و غیره مطرح نمود.

به گفته وی ظرف 5 سال آینده صادرات زعفران به ایران طبق برنامه ریزی اجرا شده طی 5 سال آینده به 2.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 450

به "اختصاص ردیف اعتباری برای طرح ملی گیاهان دارویی در بودجه 97" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص ردیف اعتباری برای طرح ملی گیاهان دارویی در بودجه 97"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید