آموزش برق ساختمان

به گزارش شهر سرگرمی، به دلایل حفاظتی و ایمنی ساختمان، استانداردهای نصب و راه اندازی برق ساختمان ها باید رعایت گردد.

آموزش برق ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام فنی شو، بخصوص در مواردی که ساختمان مورد نظر یک ساختمان قدیمی حدود 10 یا 15 سال ساخت رعایت این استانداردها می تواند بیشتر باعث کاهش خطر شود.

برق ساختمان

هدف از این متن آنالیز مراحل نصب برق یک ساختمان می باشد.

اصولاً تمامی تأسیسات برقی ساختمان جهت حفاظت و برقراری امنیت و بروز هرگونه حادثه باید متصل به مدارشکن باشد. همچنین باید در کف اقدامات لازم جهت تخلیه جریان برق از سطح زمین صورت پذیرد.

ابزار لازم جهت نصب برق ساختمان

مدار شکن از اصلی ترین مواردی است که همان طور که در بالا به آن اشاره شد باید به آن توجه شود.

محافظ اتصالات، کنتاکتور ، درایورهای مطمئن و مناسب البته علاوه بر این ها ابزارآلات دیگری نیز در اتصالات برق ساختمان مورداستفاده قرار می گیرد. برای مثال در مکان های مرطوب مثل دیوار حمام یا آشپزخانه باید مراتب و اقدامات ایمنی لازم را جهت حفاظت از خطرات در برق کشی ساختمان انجام داد.

همچنین در قسمت خروجی ها و ورودی های قسمت های خصوصی و مشترک اقدامات لازم باید صورت بپذیرد و استانداردهای معین شده رعایت شود. همچنین باید تعیین کنید که برای هر اتاق چه تعداد پریز و کلید احتیاج دارید.

انتخاب ابزار مناسب برق ساختمان

باید دقیقاً به ابزارآلاتی که انتخاب می کنید فکر کنید در بیشتر موارد برای سیم کشی برق ساختمان از اتصالات تک فاز باید استفاده شود که حدود 230 ولت برق را برای سیستم برق کشی خانه موردنظرتان پشتیبانی می نماید، اما برای مواردی که احتیاج به انرژی بیشتری دارید باید از اتصال 3 فاز با میزان برق 380 ولت بهره ببرید. از جمله مواردی که برای برق کشی به برق سه فاز احتیاج دارید اتصالات مربوط به سوناهای برقی است.

استانداردهای برق ساختمان

برای کارهایی همچون برق کشی ساختمان مسئله واضح و طبیعی رعایت استانداردهای برق کشی ساختمان است.

رعایت این استانداردها به منظور پیشگیری از بروز حوادث از باب برق کشی معیوب است.

مقررات مربوط به استاندارد مرتباً در حال تغییر است به این دلیل که هرچه ساختمان قدیمی تر باشد مقررات استاندارد نیز متفاوت است.

استاندارد NFC 15-100 شامل کلیه مقرراتی است که مربوط به تأسیسات برقی ساختمان که دارای ولتاژ کم هستند و همچنین مربوط به ساختمان های مسکونی می باشد. سایر استانداردهایی که می توان نام برد استانداردهای اصلی بین المللی و استاندارد کمیسیون بین المللی الکترونیک و همچنین استاندارد HD 384 که درواقع استانداردی فرانسوی است که از سال 2010 اجرای آن آغاز گشت. این استاندارد مشمول مجتمع های مسکونی و ساختمان های ساخت قدیمی می شود.

خطرات ناشی از اتصال معیوب

از ابتدایی و متداول ترین خطراتی که در اتصال معیوب برق ساختمان رخ خواهد داد آتش سوزی درنتیجه اتصال سیم های برق است. از خطرات دیگر می توان برق گرفتگی را نام برد. در حال حاضر 25 درصد از آتش سوزی های رخ داده در فرانسه در نتیجه اتصال معیوب برق ساختمان است و بیشتر این موارد به جهت سیم های کوتاه رخ می دهد و گاهی نیز به علت قدیمی بودن اتصالات است.

از خطرات دیگری که می توان نام برد خفگی، مرگ، سوختگی و قطع برق می باشد.

مراحل برق کشی ساختمان

کار برق کشی ساختمان بسیار سخت و دارای مراحلی است که باید به صورت گام به گام طی شود.

ابتدایی ترین چیزی که برای آغاز باید انجام بپذیرد ساخت شیارها و کشیدن کابل هاست این امر باید قبل از نصب درب ها و پنجره ها صورت بپذیرد درواقع نصب کابل ها هم گام با نصب لوله کشی آب و گاز همراه خواهد بود. سپس عایق کاری و سایر موارد انجام می شود.

پس از مرحله باید سوکت ها و سوئیچ ها را در دیوار جای گذاری کنید. پس از مرحله نصب جعبه فیوز است.

سیم کشی برق یک ساختمان برای یک برق کار چیزی در حدود 8 روز کاری خواهد بود.

در سرانجام تمام سیم ها به جعبه تقسیم و توزیع متصل می شوند.

جعبه های تقسیم برق

جعبه های تقسیم سایزهای مختلفی ارند و انواع آن در بازار موجود است متداول ترین جعبه های تقسیم جعبه تقسیم های آلومینیومی هستند که ضد آب بوده و از سیم ها در برابر گردوغبار نیز محافظت می نمایند.

البته باید گفت که جعبه تقسیم های فلزی نیز دارای فواید خاص خود هستند و مصارف به خصوص خود را دارند برای مثال جعبه های تقسیم فلزی مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی از خود نشان می دهند.

جعبه های تقسیم به جز فلزی و آلومینیومی و فلزی از جنس پلاستیکی و گالوانیزه نیز هستند و می توان استفاده جداگانه ای را برای آن ها نیز بیان نمود.

سایزهای جعبه تقسیم

این جعبه ها دارای سایز مختلفی هستند که 88، 1010، 1015، 1520 ، 17 24، 20 30 تمام سایزهایی است که از جعبه های تقسیم در بازار موجود است.

این جعبه تقسیم ها روکار و توکار هستند و با توجه به جنس آن ها قیمت های متفاوتی را می توان یافت کرد. یکی از بهترین مراکز آموزش تخصصی برق ساختمان در ایران، شما را با دانش مفید این رشته آشنا می نماید و بعد از آموزشی حرفه ای و کسب مدرک فنی و حرفه ای می توانید مشغول به کار شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 527

به "آموزش برق ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش برق ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید