آشنایی با عنبران؛ منطقه تاریخی و خوش آب و هوای اردبیل، عکس

به گزارش شهر سرگرمی، عَنبَران یکی از شهرهای شهرستان نمین واقع در استان اردبیل می باشد. مردم عنبران به زبان تالشی و به لهجه عنبرانی صحبت می نمایند.

آشنایی با عنبران؛ منطقه تاریخی و خوش آب و هوای اردبیل، عکس

محلات این شهر تشکیل شده است از سه روستای سابق عنبران بالا، عنبران پائین و امین جان یا به زبان محلی (امجون). عنبران بالا در گذشته پناهگاهی بوده برای چله نشینی درویشان وصوفیه.

در محل امروزی عنبران پایین، زمین های کشاورزی و مراتع و چراگاه قرار داشته است که با گذشت زمان و کوچ عده ای از مردم عنبران بالا و روستاهای پیرامون به این منطقه روستای عنبران پایین شکل گرفته است.

قدمت بسیار بالای این روستا و تنوع محصولات فرهنگی هم از دیگر عواملی است که می تواند مسافران و گردشگران را به این روستای بسیار زیبا جذب کند.

پیکره سنگی بابا داوود عنبران

این پیکره در شهرعنبران از توابع شهرستان نمین و در 40 کیلومتری اردبیل قرار گرفته است .ارتفاع این پیکره سنگی حدود 20 متر است و به شکل انسانی است که نظاره گر روبرو است و شبیه مجسمه ابوالهول در مصر است.

این پیکره جلوه گر سیمای نیم تنه انسانی است غول پیکر که در کنار آن تمساحی بزرگ الجثه آرمیده است .ر بهار، هنگامی که از عنبران به سمت این پیکره سنگی می روید ، فضای راه آکنده از بوی معطر گیاهان دارویی مانند آویشن (کهلیک اوتی) و انواع گل های بهاری است که تعدد انواع آن گردشگران را به شگفتی وا می دارد.

آرامگاه شیخ محمد سعید نقشبندی

این کوه به پیر گسگر معروف بوده و مقبره شیخ سعید ، در فاصله چند قدمی از سمت جنوبی قبر پیر گسگر واقع شده است. داخل بقعه شیخ محمد سعید نقشبندی سنگ مرمری به چشم می خورد که اشعاری به زبان عربی بر روی آن نگاشته شده است. شیخ محمد سعید در سال 1288 هجری قمری متولد شده و پس از کسب وتحصیل علوم به جهانگردی و سفرنامه نویسی می پردازد. وی پس از انجام سفرهای متعدد به موطن خود بر می گردد و بقیه عمر خود را در عنبران ، تالش و خلخال می گذراند و در سال 1369 هجری قمری در 81 سالگی زندگی را بدرود گفته و در کنار قبر پدر بزرگوارش به خاک سپرده می گردد.

دیدنی های عنبران

از سایر نقاط دیدنی عنبران می توان به موارد زیر اشاره نمود :

پیکره سنگی عقاب تالش

کوه هستل باند

تفرجگاه ایران رود عنبران

تفرجگاه تانگی عنبران

آب معدنی خان حونی عنبران

آرامگاه شیخ محمد سعید نقشبندی

سوغات عنبران

از سوغاتی های مهم عنبران می توان به فطیر مخصوص عنبران (زِرِن) و گلیم اشاره نمود. فطیر زرن مشابه فطیری است که در بخش شاهرود خلخال به نام زرین معروف است. این فطیر معمولاً گرد است و به نازکی حدود یک سانت و نیم و چون رویه آن با مخلوط تخم مرغ و آب زرد، می گردد، لذا به زرین یا زرن یعنی طلایی رنگ معروف است.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1695

به "آشنایی با عنبران؛ منطقه تاریخی و خوش آب و هوای اردبیل، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با عنبران؛ منطقه تاریخی و خوش آب و هوای اردبیل، عکس" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با عنبران؛ منطقه تاریخی و خوش آب و هوای اردبیل، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید