دزفول، شهری از جنس آب و آجر

به گزارش شهر سرگرمی، هنگامی که نام شهر دزفول به میان می آید آب و هوای گرم فقط در ذهنمان تداعی می گردد در صورتی که این شهر ییلاقات و دره های خوش آب و هوایی وجود دارد که مقصد جذابی برای گردشگرها است.

دزفول، شهری از جنس آب و آجر

گردشگرها کمتر با جاذبه های دزفول آشنا هستند اما خوب است بدانید که در شهر دزفول ده ها اثر تاریخی وجود دارد که امروزه یکی از مقصد های مجذوب نماینده برای گردشگرهای علاقه مند در حوزه تاریخ است. دزفول جدا از آثار باستانی منحصربه فرد هم طبیعت های بکری دارد. در این مطلب از مجله گردشگری دلتا جاهای تماشای دزفول را به شما معرفی می کنیم.

جاهای تماشای دزفول

دزفول یکی از شهرهای پر جمعیت استان خوزستان است. از لحاظ وسعت دومین شهر استان خوزستان محسوب می شود. شریان اصلی زندگی در این شهر رود دز است و به خاطر این منبع آبی مهم از هزاره های دور محل سکونت ساکنان فلات بومی ایران بوده است.

تپه باستانی چغامیش

یکی از جاهای تماشای دزفول، تپه باستانی چغامیش است. این تپه از اولین سکونتگاه های یکجانشینی در ایران است که در هزاره ها دور ساکنان فلات بومی این منطقه در این مکان مستقر شدند و به کشاورزی پرداختند. امروزه نزدیک به یک قرن از حفاری تپه چغامیش می گذرد.

پل قدیم دزفول

یکی از جاهای تماشای دزفول، پل قدیم آن است. این پل در زمان ساسانیان و در زمان شاپور اول ساخته شده است. شاپور اول ساسانی که در جنگ با رومی ها پیروز می شود بخشی از سربازان رومی را اسیر می نماید و در ساخت و ساز بناهای مختلف آن ها را به عنوان نیروی کار به کار می گیرد.

خانه تیزنو

یکی دیگر از جاهای تماشای دزفول که در معماری زبانزد است خانه تیز نو است. این خانه در بافت قدیم دزفول واقع شده است و ساخت آن به دوران صفوی می رسد.

آسیاب های آبی دزفول

یکی دیگر از جاذبه های دزفول، آسیاب های آبی است. قدمت و ساخت و ساز این آسیاب ها به دوران ساسانی می رسد. این آسیاب ها یکی از یادگارهای گذشته این شهر است که برای درست کردن آرد گندم از انرژی طبیعی بهره می بردند.

بازار کهنه دزفول

از دیگر جاهای تماشای دزفول، بازار کهنه دزفول است. این بازار از بازارهای سرپوشیده ایران است. نه تنها معماری آن مجذوب نماینده است، بلکه فرهنگ داد و ستد کالاها و صنایع دستی آن هم مجذوب نمایندهیت فراوان دارد. اگر می خواهید یک سوغات اصیل را از دزفول خریداری کنید برترین مکان بازار قدیمی دزفول است.

روستای لیوس

از دیگر منطقه ها تاریخی اطراف شهر دزفول، روستای لیوس است. این روستا قدمتش به دوران ساسانی می رسد و خوب است بدانید که پیشینه این روستا به جنگ های ایران و روم باز می شود. در این روستا شما معماری سنگی را می بینید که به تاثیر از شهرهای رومی ساخته شده است.

بقعه یعقوب لیث صفاری

یکی دیگر از جاذبه های دزفول، بقعه یعقوب لیث صفاری است. یعقوب لیث صفاری از اولین حاکمان محلی بود که در مقابل اعراب ایستادگی کرد و خواهان استقلال از دست رفته ایرانیان بود.

مسجد جامع دزفول

یکی دیگر از جاهای تماشای دزفول در زمینه اماکن تاریخی مسجد جامع دزفول است. این بنا قدمتی 500 ساله دارد. صفوی ها به بازسازی این مسجد پرداخته اند.

دریاچه شهیون و روستای پامنار

یکی از جاهای تماشای دزفول، دریاچه شهیون و روستای پامنار است. آب دریاچه شهیون از رودهای کوهستان زاگرس سرچشمه می گیرد. روستای پامنار نزدیک ترین روستا به دریاچه شهیون است که دارای چند اثر تاریخی هم است.

کول خرسون و دره چال کندی

کول خرسون و دره چال کندی یکی از جاذبه های دزفول در زمینه طبیعت گردی است. برای بازدید جاذبه طبیعت گردی کول خرسون باید به صورت گروهی سفرکنید. حتما یک راهنمای حرفه ای دره نوردی هم داشته باشید.

آبشار شوی

یکی دیگر از جاهای تماشای دزفول در زمینه طبیعت گردی آبشار شوی است. آبشار شوی یکی از بزرگ ترین آبشارهای ایران هم محسوب می شود که ارتفاع آن حدود 85 متر است. برای تماشا نقاط گردشگری بیشتر از ایران مردم این روستای ایرانی رومانیایی حرف می زنند + ویدیو را بخوانید.

رود دز

رود دز از میان شهر دزفول عبور می نمایند. در گذشته این رود خروشان و جریان آب آن هم زیاد بوده است. امروزه در فصل باران های موسمی این رود خروشان است و به شهر طراوت تازه ای می بخشد.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری روستای ارواح سنگی در تهران را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2159

به "دزفول، شهری از جنس آب و آجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دزفول، شهری از جنس آب و آجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید