آزمایش های ارزشمند اجرا شده در ایستگاه فضایی بین المللی به زمین رسیدند

به گزارش شهر سرگرمی، برای نخستین بار پس از بازنشستگی شاتل های فضایی و به کمک کپسول دراگون اسپیس ایکس، نمونه ها و آزمایش های علمی که در قفسه های ویژه جاسازی شده بودند، از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشتند.

آزمایش های ارزشمند اجرا شده در ایستگاه فضایی بین المللی به زمین رسیدند

فضاپیمای باری دراگون اسپیس ایکس که بیست و یکمین مأموریت این شرکت برای تأمین تجهیزات مورد نیاز ایستگاه فضایی بین المللی (CRS-21) است، دو شب پیش (به وقت تهران) از این ایستگاه جدا شده بود و در ساعت 20:26 منطقه زمانی شرقی (04:56 امروز به وقت تهران) با موفقیت به سواحل فلوریدا رسید. اما برخلاف مأموریت های دیگر، این کپسول به روز شده، یک وظیفه اضافه هم برعهده داشت.

از زمان بازنشستگی شاتل های فضایی، این نخستین باری است که آزمایش های اجرا شده در ایستگاه فضایی بین المللی برای بررسی و مطالعه بیشتر به زمین آورده می شود. جنیفر والبرگ (Jennifer Wahlberg) مدیر پروژه تجهیزات مرکز فضایی کندی در این زمینه گفت: من از اینکه سرانجام دوباره شاهد بازگشت آزمایش های علمی به اینجا هستم، هیجان زده ام؛ با این ابزار ما می توانیم این آزمایش های حساس را سریع تر از هر زمان دیگری به آزمایشگاه زمینی وارد کنیم. ارسال آزمایش های علمی به فضا و سپس بازگردانی آن، میراثی متعلق به شاتل است که به آن افتخار می کردیم و اینکه دوباره بتوانیم به این فرایند بازگیدیم بسیار خوب است.

با بازگشت فضاپیمای دراگون به زمین، آزمایش های اجرا شده در ریزگرانش دوباره اثر جاذبه را تجربه می کنند. با فرود کپسول در آب، عملیات بازیابی توس تیم های مخصوص آغاز شد و پس از اینکه یک قایق اسپیس ایکس، کپسول را از آب بیرون کشید، یک تیم دیگر این آزمایش های علمی مهم را از فضاپیما بیرون آورد تا با بالگرد به ساحل منتقل شوند.

بازگشت این آزمایش ها و نمونه های علمی زیاد به زمین در این مأموریت به کمک به روزرسانی فضاپیمای باری دراگون اسپیس ایکس که دارای دو برابر قفسه بار نسبت به کپسول های قبلی این شرکت است، ممکن شد. این کپسول در بازگشت هم تا 12 قفسه الکتریکی را شامل می شد.

آزمایش های رسیده به زمین

در حالی که مانند 20 سال گذشته، همچنان آزمایش های متنوعی در ایستگاه فضایی بین المللی در جریان است، آزمایش هایی که از ایستگاه فضایی به زمین بازگشتند، شامل بخش های زیر است؛

آزمایش قلب

آزمایش قلب که با استفاده از بافت های سه بعدی مهندسی شده، نوعی تراشه بافتی است که چگونگی اثرگذاری گرانش بر سلول های قلبی-عروقی را در سطح سلولی و بافتی بررسی می کند. نتایج این آزمایش می تواند درک جدیدی از مسائل قلبی بر روی زمین فراهم کند، به شناسایی روش های درمانی جدید کمک کند و از به اقدامات غربالگری برای پیش بینی خطرات قلبی-عروقی پیش از پرواز های فضایی کمک کند.

ارگانیسم های فضایی

یک آزمایش متعلق به آژانس کاوش های هوافضای ژاپن (JAXA) با نام ارگانیسم های فضایی که با هدف تجزیه وتحلیل تغییرات بیان ژن، رشد ریزاندام های سه بعدی را از سلول های بنیادی انسان بررسی می کند. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند مزایای استفاده از ریزگرانش را برای توسعه پزشکی ترمیمی نشان دهد و همچنین ممکن است به ایجاد فناوری های لازم برای ساخت اندام های مصنوعی کمک کند.

خوردگی باکتریال

آزمایش چسبندگی و خوردگی باکتریال، که ژن های باکتریایی استفاده شده در طول رشد زیست لایه (بیوفیلم) را شناسایی و بررسی می کند که آیا این زیست لایه ها می توانند باعث ایجاد خوردگی در فولاد ضدزنگ شوند یا خبر. از سویی اثربخشی یک ماده ضدعفونی کننده بر پایه نقره را در این زمینه ارزیابی می کند. این مطالعه می تواند بینشی درباره روش های بهتر کنترل و حذف زیست لایه های مقاوم را فراهم نماید و به موفقیت پروازهای فضایی طولانی مدت کمک کند.

ساخت فیبر نوری

تولید فیبر نوری، که شامل بازگشت فیبرهای نوری آزمایشی ایجاد شده در گرانش توسط ترکیبی از زیرکونیوم، باریم، لانتانیم، سدیم و آلومینیوم است. بازگشت این الیاف، که با توجه به فرمول شیمیایی ZBLAN نامیده می شوند، به مطالعات تجربی در این زمینه که نشان می دهند الیاف ایجاد شده در فضا باید کیفیت بسیار بالاتری نسبت به محصولات تولید شده در زمین داشته باشند، کمک می کند.

موش های فضایی

Rodent Research-23 که شامل بازگشت موش های زنده است. این آزمایش، عملکرد عروق، سیاهرگ ها و ساختارهای لنفاوی چشم و تغییرات شبکیه را پیش و پس از پرواز فضایی بررسی می کند. هدف این است که معین شود آیا این تغییرات عملکرد بینایی را مختل می کنند یا خیر. حداقل 40 درصد از فضانوردان در پروازهای فضایی طولانی مدت دچار اختلال بینایی معروف به سندرم عصبی-چشمی مرتبط با پرواز فضایی (SANS) می شوند که می تواند بر موفقیت مأموریت های آن ها اثر منفی بگذارد.

  • موش های فضایی می توانند کلید جلوگیری از کم شدن عضلات فضانوردان باشند

به گفته والبرگ با رسیدن این آزمایش های علمی اجرا شده در فضا به زمین، دانشمندان سریع نگاهی به آن ها خواهند داشت تا نتایج اولیه را به ست آورند و سپس آن ها را به پایگاه های خود منتقل می کنند. فایده بررسی زودتر آزمایش های علمی اجرا شده، توانایی به حداقل رساندن هر گونه اثر گرانش بر آن هاست که پیش از این در فضا بوده اند.

این آزمایش ها و نمونه های علمی از مرکز فضایی کندی به سراسر زمین از جمله کالیفرنیا، تگزاس، ماساچوست و ژاپن برده می شوند. مری والش (Mary Walsh) سرپرست پروازهای تجهیز ایستگاه در دفتر تجمیع تحقیقات کندی گفت: پژوهشگران بسکمک در این مرکز حضور می یابند. علاوه بر این برای هر پرواز، ما با صدها نفر در سراسر جهان همکاری می کنیم؛ به همین ترتیب صدها نفر در سراسر جهان برای دریافت این آزمایش ها آماده می شوند.

  • تربچه های کاشته شده در ایستگاه فضایی بین المللی به بار نشست

عکس کاور: نمایی از محموله های حساس به زمان که برای ارسال به ایستگاه فضایی بین المللی در کپسول باری دراگون اسپیس ایکس جای گرفته بودند.

Credit: SpaceX

منبع: SpaceRef

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1386

به "آزمایش های ارزشمند اجرا شده در ایستگاه فضایی بین المللی به زمین رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش های ارزشمند اجرا شده در ایستگاه فضایی بین المللی به زمین رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید