شکوه شهر سوخته و اسرار پنج هزار ساله

به گزارش شهر سرگرمی، شهر سوخته سیستان با قدمتی پنج هزار ساله به عنوان نخستین اثر ثبت شده جهانی سیستان و بلوچستان نمادی از تمدن بزرگ ایران با آثار بی نظیر باستانی آماده میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

شکوه شهر سوخته و اسرار پنج هزار ساله

به گزارش خبرنگاران، شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان در شرق ایران و در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است، این شهر بر روی آبرفت های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و زمانی در ساحل آن رودخانه بنا شده بود.

دوره بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است و ایرانیان در حدود پنج هزار سال پیش در این شهر زندگی می کردند، این شهر باستانی پیشرفته ترین شهر جهان قدیم بوده به طوری که حتی بسیار پیشرفته تر از دولت شهر کرت که سینوهه طبیب در کتاب خود از آن یاد نموده است.

بر مبنای یافته های باستان شناسان شهر سوخته 280 هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می دهد که این شهر دارای پنج قسمت اساسی شامل بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر، بخش های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند.

این شهر تاریخی و مهمترین محوطه دیرینه سیستان در کنار رود هیرمند و در بالاترین لبه شمال غربی دلتای قدیمی بر روی سلسله تپه های تراس رمرود و زمین های زراعی تراس نیمروز واقع شده که وجود آن در هزاره های چهارم و سوم پیش از میلاد مدیون رودخانه پرآب هیرمند بوده است.

120هکتار از گستره 151 هکتاری شهر دارای آثار و بقایای دیرینه است که گسترده ترین دوره آن مربوط به سال های میان 2500 تا 2800 پیش از میلاد بوده که گستره آن در این دوران به بیش از80هکتار رسیده است.

در شهر سوخته انواع سفالینه ها و ظروف سنگی، معرق کاری، انواع پارچه و حصیر یافت شده که معرف وجود چندین گونه صنعت، به ویژه صنعت پیشرفته پارچه بافی در آنجاستافزون بر نیمی از وسعت شهر چنان پوشیده و مملو از توده سفال های شکسته سنگ، فلز و خرده سنگ های نیمه قیمتی و دیگر مواد منقول باستانی است که در بعضی مکان ها بدون گام نهادن بر روی این مواد امکان جابه جایی و حرکت میسر نیست. با آنکه محل قطعی و در بعضی موارد مکان تقریبی بسیاری از شهرها و استان های باستانی در لوحه های به دست آمده از بین النهرین (میان رودان) چون انشان، ارت، ملوخه، ماراهاشی، دیلمون و مکن به وسیله دیرینه شناسان تعیین شده اما هنوز به سبب فقدان دستیابی به اسناد و مدارک کافی و کامل از نام باستانی شهر سوخته آگاهی در دست نیست.

عنوان امروزی شهر سوخته نامی تازه است و به نظر نمی رسد که سابقه آن از حدود150تا200سال بیشتر باشد، از آنجایی که این شهر دست کم در سه مرحله از تاریخ خود دچار حریق و آتش سوزی بزرگی شده سطح آن سوخته و آثار خاکستر و سوختگی در جای جای آن دیده می گردد و به این سبب از سوی مردم محل با نام شهر سوخته خوانده شده است.

روایت محلی دیگر درباره نام شهر آن است که نام این محل در اصل شهر سوته بوده که به معنای بزرگ و بزرگ است و سوته به مرور زمان تبدیل به سوخته شده است.

مردم شهر سوخته با استفاده از موقعیت جغرافیایی شهر خود که اجازه تهیه منابع معدنی و طبیعی و کنترل فراوری و توزیع آنها را در تمام نقاط سیستان و منطقه ها اطراف داده این شهر را توسعه داده اند.

کشف نخستین پویانمایی (انیمیشن) جهان در شهر سوخته

باستان شناسان هنگام کاوش در گور پنج هزار ساله جامی را یافتند که نقش یک بُز و یک درخت روی آن دیده می شد، آن ها پس از آنالیز این شی دریافتند نقش روی جام بر خلاف دیگر آثار به دست آمده از محوطه های تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونه ای که حرکت یک بُز به سوی درخت را نشان می دهد.

هنرمندی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته است در پنج حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذیه می نماید.

باستان شناسان با نزدیک کردن این تصاویر به یکدیگر پیروز شدند نمونه ای از تصویری متحرک را در قالب فیلم 20 ثانیه ای به دست آورند.

بز از جمله حیواناتی است که در رسیدن به ارتفاعات ماهر است و می تواند با حرکت جهشی به سمت بالا بجهد که هنرمند نقاش شهر سوخته با دقت و زبردستی پیروز شد جهش این بز را به تصویر بکشد.

این جام که از آن برای نوشیدن استفاده می شده 10 سانتی متر ارتفاع دارد و بر یک پایه پایدار شده است.

سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته گفت: تا به امروز در دوره های قبل از تاریخ چنین تصویری دیده نشده و این تصویر برای نخستین بار در شهر سوخته یافت شده است.

سید منصور سید سجادی ادامه داد: در بسیاری از ظروف شکل هایی به چشم می خورد که تنها تکرار هستند و حرکتی در آنها دیده نمی گردد اما تحقیقات ما نشان داده است که این نقش، قدیمی ترین ایده مردمان باستان برای ارائه تصویر متحرک و به تعبیر امروزی انیمیشن است.

یکی از شگفت انگیزترین یافته های این شهر باستانی، پیدا شدن نشانه های کهن ترین جراحی مغز در آن است

جمجمه ای از دختر 12 یا 13 ساله در این شهر باستانی کشف شده که در چهار هزار و 800 سال قبل پزشکان این منطقه برای درمان بیماری هیدروسفالی (جمع شدن مایع در جمجمه) بخشی از استخوان جمجمه او را برداشته و جراحی کردند و این دختر بچه نیز مدت ها بعد از این عمل زنده مانده است.

اسکلت کامل این دختر بچه پیدا شده و چهره او نیز به وسیله اندام شناسان دیرینه شناس باز سازی شده است.

کشف نخستین چشم مصنوعی جهان در شهر سوخته

برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنوعی با پیشینه چهار هزار و 800 سال کشف شد، این چشم مصنوعی متعلق به زنی 25 تا 30 ساله در یکی از گورهای شهر سوخته مدفون شده و بر روی جمجمه او قرار داشته است.

چشم مصنوعی یافت شده در چشم چپ این زن کار گذاشته شده و با وجود گذشت زمان هنوز سالم مانده است.

جنس این چشم مصنوعی به طور کامل تعیین نشده اما به نظر می رسد در ساخت آن از قیر طبیعی مخلوط به نوعی چربی جانوری استفاده شده است.

بر روی این چشم مصنوعی ریزترین مویرگ های داخل چشم به وسیله مفتول های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی متری طراحی شده و مردمک این چشم نیز در وسط طراحی شده و تعدادی خطوط موازی که تقریبا یک لوزی را تشکیل می دهند پیرامون مردمک دیده می گردد.

سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مطالعات نخستین نشان می دهد که این چشم مربوط به چشم چپ زن تنومند مدفون در قبر شماره 6 هزار و 705 بوده است.

وی اعلام کرد: بر اساس آنالیز ها، زیر تاق ابروی این زن آثار آبسه دیده می گردد و به دلیل تماس طولانی مدت بخش زیرین چشم مصنوعی با پلک چشم آثار ارگانیکی پلک چشم نیز در روی این چشم مصنوعی مشهود است.

سجادی اظهارداشت: آنالیز های انسان شناسانه نشان داده که به احتمال بسیار زیاد این زن بین 25 تا 30 سال سن داشته و دو رگه (سیاه و سفید) بوده است.

وی اضافه نمود: ظرف های سفالی، مهرهای تزیینی، کیسه چرمی و یک آینه مفرغی در این قبر پیدا شده است.

کشف خط کش پنج هزار ساله در شهر سوخته

خط کش ساخته شده از چوب آبنوس در کاوش های باستان شناسی شهر سوخته کشف شده است.

سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته گفت: این خط کش به طول 10 سانتی متر با دقت نیم میلی متری از جنس آبنوس است؛ کشف این وسیله نشانگر اینست که ساکنان این شهر باستانی پیشرفت های زیادی در زمینه علم ریاضیات داشته اند.

کهن ترین تخته نرد جهان از گور باستانی شماره 761 در شهر سوخته به همراه 60 مهره پیدا شده است. این تخته نرد؛ بسیار قدیمی تر از تخته نردی است که در گورستان سلطنتی اور در میان رودان (بین النهرین) پیدا شده بود.

این تخته نرد از جنس آبنوس و به شکل مستطیل ساخته شده است و بر روی آن یک مار که 20 بار به دور خود حلقه زده و دمش را در دهان گرفته، نقش بسته است.

این تخته نرد 20 خانه بازی و 60 مهره دارد و مهره ها که در یک ظرف سفالی در کنار تخت نرد قرار داشتند از سنگ های رایج شهر سوخته یعنی لاجورد، عقیق و فیروزه ساخته شده اند.

از دیگر اشیای مهم از میان هزاران شی یافت شده، می توان از سفال با امضای سفال گر بر روی آن، چکش، سوزن، سنجاق سر زنانه، شهرک های مسکونی و ساختمان های همگانی هم چون آپارتمان و نیز بذر خربزه، حبوبات، ماهی خشک نموده، برنج، زیره، کوره های سفالگری، کوره های ذوب فلزات، دکمه، تبر، بندکفش، قلاب، شانه سر، طناب، سبد، گل مو، قاب های چوبی، کفش و کمربند نام برد که هر کدام از آنها داستانی دارد بسان هفت گنج.

شهر سوخته در دوران خویش مرکز بسیاری از فعالیت های صنعتی و هنری بوده به طوریکه در نوبت ششم کاوش در این شهر نمونه های جالب و بدیعی از زیورآلات به دست آمده است

توسعه شهر سوخته از نظر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و صنعتی در یک دوره400 ساله از زندگانی یکهزار ساله، آن را از شکل شهرک کوچک 15هکتاری خارج و سپس با گستره حدود 150 هکتاری تبدیل به یکی از بزرگ ترین شهرهای دوران مفرغ خاورمیانه نموده که شهرهای محدودی چون انشان یا تپه ملیان در فارس، اور در بین النهرین، شوش در دشت خوزیان و خاتمه موهنجو دارو در دشت سند قابل مقایسه با آن بوده اند، گستره شهر قابل تقسیم به سه بخش اصلی و سه بخش فرعی است.

پژوهش ها نشان داده است این محوطه بر خلاف اکنون که محیط زیستی کاملا بیابانی دارد و فقط درختان گز در آنجا دیده می گردد در پنج هزار سال قبل از میلاد منطقه ای سبز و خرم با پوشش گیاهی متنوع و بسیار مطلوب بوده و درختان بید مجنون، افرا و سپیدار فراوانی در آنجا وجود داشته است. دریاچه هامون در سه هزارو 200 سال قبل از میلاد دریاچه ای بزرگ و پرآب بوده و چندین رودخانه دائمی مانند هیرمند آن را تغذیه می نموده به طوریکه در کاوش های بدست آمده در اطراف شهر سوخته بستر نهرها و آبراه های گوناگونی پیدا شده که می توان گمان برد به مزارع کشاورزی آن شهر آب می رساندند.

این شهر بدون شک جزو شهرهای بسیار پیشرفته زمان خود بوده است زیرا علاوه بر بقایای آثار معماری و کارهای ظریف دستی و صنعتی در این شهر می توان سازمان دهی اجتماعی شهر را نیزمشاهده کرد.

این شهردر دوران خود دارای تشکیلات منظم و مرتبی بوده به طوری که آثار به جای مانده نشان دهنده این امر است که در این شهر طی هزاره سوم پیش از میلاد، دارای یک نظام مرتب و منظم آبرسانی و تخلیه فاضلاب بوده است و در نخستین مرحله کاوشهای باستانشناسی، در شهر سوخته کوچه ها و خانه های منظم و لوله کشی آب و فاضلاب با لوله های سفالی پیدا شده که نشان دهنده وجود برنامه ریزی مدنی در این شهر است.

شهر سوخته؛ شروعگر تمدن شهرنشینی در جهان

سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته که از سال 1352 کار خود را در این منطقه باستانی شروع نموده است می گوید: شهر سوخته از لحاظ گوناگونی آثار و بقایای انسانی در جهان بی نظیر است.

سید منصور سید سجادی با اشاره به اینکه تا به امروز تنها 3.5 درصد از این شهر باستانی کاوش شده است ادامه داد: کاوش بر روی هر منطقه و سایت تاریخی نباید بیش از 20 سال طول بکشد و بقیه اکتشافات باید به حداقل 50 سال پس از آن موکول گردد تا از این طریق بتوان با ظهور فناوری های تازه و نیز دانش علمی نسل های بعد و بعلاوه یافتن مسائل در نحوه عملکرد کنونی به برترین شکل از اسرار این میراث کهن پرده برداشت.

وی با تاکید بر استفاده از تخصص داخلی در امور کشف و تحقیق در شهر سوخته اضافه نمود: حضور کاوشگران و باستان شناسان خارجی را از آن جهت ممنوع نموده ایم که بعضی رسانه ها با مشاهده یک فرد خارجی در این منطقه، تمام اکتشافات و فعالیت های اجرا شده را به آن نسبت می دهند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در شهر سوخته هیچ خطی یافت نشده نام واقعی این شهر نیز ناشناخته مانده است.

سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته اعلام کرد: در تمام کاوش های اجرا شده تنها در لبه داخلی یک کوزه که در گور یک کودک یافت شده چند علامت به صورت Pictogram (تصویر نگار) وجود داشته است.

وی گفت: در یافته های کاوشگران 2 نوع بقایا به چشم می خورد که آثار تقریبا کامل را به موزه ها و انبار میراث فرهنگی تحویل داده و آثار خرد شده را نیز برای بازسازی و مطالعه نزد خود نگه می داریم.

وی ادامه داد: گرچه گمان می رفته انسان برای نخستین بار در چین از شانه موی سر استفاده نموده اما با اکتشاف نوعی شانه سر که از دو چوب ساخته شده تعیین شد افراد در این شهر از ابزار مخصوصی برای شانه موی سر استفاده می نموده اند.

سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته افزود: گرچه این شهر به چهار دوره تاریخی تقسیم شده و گمان می رفته در دوره آخر این شهر به مقدار یک روستا وسعت داشته اما در آخرین اکتشافات در قبور تعیین شده دامنه این دوره نیز فراتر از آنچه تا کنون تصور می شده بوده است.

سیدسجادی اضافه نمود: 57 قبر تازه اکنون در این شهر باستانی کشف شده که از لحاظ فرم و نوع اشیا با آنچه تا کنون یافت شده فرق دارد.

وی توضیح داد: از جمله این اشیا می توان به عود سوز، ظروف مختلف سفالی و بعضی قطعات سفالی مربوط به منطقه ها مسکونی اشاره نمود.

وی اعلام کرد: اکنون در شهر سوخته یک لایه کشف شده که نشان دهنده وجود کارگاه صنعتی در این شهر بوده و نیز در کشفیات تازه احتمال وجود یک خیابان مهندسی ساز نیز در این شهر می رود.

گرچه گمان می رفته انسان برای نخستین بار در چین از شانه موی سر استفاده نموده اما با اکتشاف نوعی شانه سر که از دو چوب ساخته شده تعیین شد افراد در این شهر از ابزار مخصوصی برای شانه موی سر استفاده می نموده اندوی اضافه نمود: با توجه به شواهد موجود از جمله آثار به جای مانده در گورهای ساکنان این شهر می توان این گونه برداشت کرد که زنان در جامعه شهر سوخته سکان دار بخش مالی بوده و از ارزش بالایی در جامعه برخوردار بوده اند.

مدیر پایگاه شهرسوخته نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پایگاه شهر سوخته در دهه 80 به صورت پایگاه ملی کار خود را شروع کرد و تا کنون آثار مهمی از تمدن کهن بشر در این منطقه به دست آمده است.

روح الله شیرازی توضیح داد: هم اینک رویکرد های پژوهشی، حفاظتی، ایجاد چارت اداری و مالی منظم، معرفی و انتشار اخبار شهر سوخته و نیز فعالیت در زمینه گردشگری از اولویت های کاری در این سایت جهانی است.

وی اعلام کرد: کمتر از پنج درصد این شهر تاریخی تا به امروز کاوش شده که در آنها به شواهد خوبی از زندگی مردم پنج هزار سال پیش رسیده ایم.

وی ادامه داد: از دین و نام اصلی شهر سوخته تا به امروز سند دقیقی به دست نیامده اما با توجه به یافتن پیکرک ها و بعضی آثار به جای مانده می توان تنها حدس هایی در این مورد زد.

وی گفت: از کل پیکرک های حیوانی یافت شده در این منطقه تاریخی حدود 90 درصد مربوط به پیکرک گاو است که نشان از اعتقاد به برکت و نیز حاصلخیزی این منطقه دارد.

مدیر پایگاه شهر سوخته اضافه نمود: بیشتر پیکرک های انسانی یافت شده نیز مربوط به زنان است که نشان دهنده جایگاه بالای زنان در جامعه این شهر باستانی بوده است.

شیرازی گفت: مردم این شهر در آیین تدفین خود مردگان را به حالتی خاص به همراه خوراکی و گاه سکه و اشیا دفن نموده اند که این موضوع نیز نشانگر اعتقاد این مردم به زندگی پس از مرگ است.

شهر سوخته یادگاریست از تمدن هزاران هزار ساله مردمی که روزگاری در آن سامان زندگی می کردند و اینک به دست نسل ما رسیده تا از آن به خوبی مراقبت کنیم و نیز پند های نهان گیریم که این جهان کماکان در حال گذر است، بعلاوه برای جستجوگرانی که تشنه دانش دیرینه و میراث فرهنگی هستند بخصوص در ایام نوروز مقصد بسیار مناسبی است.

شهر سوخته به عنوان نخستین اثر جهانی سیستان و بلوچستان در سال 93 در لیست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 12 فروردین 1402 بروزرسانی: 12 فروردین 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2176

به "شکوه شهر سوخته و اسرار پنج هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوه شهر سوخته و اسرار پنج هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید