11 موزه خراسان رضوی در جهت بهره برداری

به گزارش شهر سرگرمی، ایده ای با عنوانهر شهر، یک موزه، از سال 97 در اولویت برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی قرار گرفته و در همین زمینه، ایجاد 11 موزه در شهرستان های تایباد، تربت جام، فریمان، تربت حیدریه، بایگ، گناباد، کاشمر، بردسکن، بجستان، خلیل آباد و رشتخوار آغاز شد و بنا به اعلام مدیرکل میراث فرهنگی استان، این طرح در موزه های مدنظر، تا کنون به طور میانگین 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و یک میلیارد و 140 میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

11 موزه خراسان رضوی در جهت بهره برداری

این استان با 90 موزه فعال، بعد از تهران، رتبه دوم تعداد موزه های استانی کشور را داراست و با توجه به وجود 700 موزه در ایران، حدود 13 درصد موزه های کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد. از این تعداد، 16 موزه متعلق به آستان قدس، 22 موزه متلعق به میراث فرهنگی که 11 مورد نیز در حال اضافه شدن به آن هاست و بقیه موزه ها متعلق به بخش خصوصی، ادارات و نهادها هستند.

افتتاح موزه های فریمان، رشتخوار و تربت حیدریه، به زودی

ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی 28 بهمن ماه 98 در گفت وگو با خبرنگار ما در این باره می گوید: 11 موزه، شامل موزه نسخ خطی تایباد، موزه موسیقی آیینی در تربت جام، خانه موزه شهید مطهری در فریمان، موزه مازاری در تربت حیدریه، موزه ابریشم شهر بایگ، موزه آب گناباد، موزه شهر در کاشمر، موزه باستان شناسی خلیل آباد، موزه شهر بجستان، خانه موزه قرایی در رشتخوار و موزه مردم شناسی بردسکن می شود.

او درباره شرایط فعلی سه موزه خانه موزه شهید مطهری فریمان، خانه موزه قرایی رشتخوار و موزه مازاری تربت حیدریه توضیح می دهد: این سه موزه با مشارکت بخش خصوصی تجهیز و تکمیل شده اند و هم اکنون بهره برداری می شوند اما هنوز افتتاح رسمی آن ها انجام نشده، خانه موزه قرایی و مازاری در فرصت مناسبی که وزیر یا معاون میراث فرهنگی در استان حضورداشته باشند، افتتاح رسمی خواهند شد.

مکرمی فر با بیان اینکه در خصوص خانه موزه شهید مطهری نیز بناشده تا هم زمان با صدمین سالروز تولد استاد مطهری افتتاح شود، ادامه می دهد: این موزه، منزل پدری استاد شهید مطهری در فریمان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است، در گذشته این خانه باغ 3700 مترمربع وسعت داشته که به مرورزمان تفکیک و واگذار می شود، از ابتدای سال 1397 نیز بازطراحی و بازپیرایی این موزه و فضای پیرامون آن در دستور کار اداره کل قرار گرفت و هم اکنون آماده بازگشایی است.

موزه آب گناباد در مرحله انتخاب پیمانکار

او دلیل ایجاد موزه آب گناباد را ثبت جهانی قنات قصبه گناباد در فهرست یونسکو به عنوان اولین اثر ثبتی جهانی خراسان رضوی بیان می کند و می افزاید: موزه آب گناباد در محل آب انبار میدان مرکزی شهر گناباد در حال ایجاد است و مکرمی فر درباره این موزه می گوید: طراحی موزه آب گناباد تمام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار برای تکمیل پروژه است، تجهیزات آن هم به صورت کامل خریداری شده است.

موزه شهر بجستان در مرحله ساخت دکور

این موزه در خانه تاریخی رحیمی ایجاد می شود و در آن، پیشینه تاریخی این شهرستان و مشاغل، فنون، حرفه ها و صنایع دستی مردم بجستان به نمایش درمی آید. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره شرایط فعلی این موزه می گوید: عملیات مرمت، بازسازی و طراحی داخلی این خانه تاریخی از ابتدای سال 98 شروع شد و اکنون در مرحله ساخت دکور واقع شده است.

موزه تربت جام در مرحله خرید وسایل موردنیاز

موزه موسیقی تربت جام در بخشی از بنای تاریخی رباط جام این شهرستان در نظر گرفته شده و عملیات مطالعه و طراحی فضای داخلی آن، از ابتدای 98 شروع شد. مکرمی فر می گوید: این موزه با توجه به اهمیت موسیقی شهرستان های تربت جام، تایباد و خواف که از قطب های مهم موسیقی مقامی ایران هستند، در دستور کار این اداره کل قرارگرفته، هم اکنون، مطالعات لازم برای طراحی این موزه، طراحی داخلی و خرید وسایل اجرا شده است.

خانه موزه قرایی رشتخوار، آماده افتتاح

خانه تاریخی قرایی در رشتخوار، سکونت گاه خانوادگی سلطان علی خان، ملقب به حاجی خان یاور بوده که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. در سال 1387، میراث فرهنگی به منظور تبدیل این خانه تاریخی به موزه، آن را خریداری کرد. به گفته مکرمی فر، این خانه موزه تا به امروز در چند نوبت مرمت شده و هم اکنون آماده افتتاح است.

موزه مردم شناسی بردسکن

این موزه در خانه تاریخی علمی واقع شده و عملیات بازپیرایی و طراحی مجدد آن نیز از نیمه دوم سال 97 شروع شد که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این رابطه می گوید: به زودی افتتاح می شود و در آن، مشاغل و پیشه های سنتی و قدیمی مردم شهرستان بردسکن به نمایش عموم درمی آید.

موزه شهر کاشمر در حال تجهیز

در موزه شهر کاشمر، قابلیت های فرهنگی و هنری کاشمر و جلوه هایی از مشاغل سنتی و پیشه های شهری، طومارها و نسخه های خطی شامل وقف نامه و مبایعه نامه به نمایش گذاشته شده است. این موزه در خانه تاریخی دانش که از خانه های قدیمی شهر کاشمر است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ایجاد شده و امروزه از آن بازدید می شود. مکرمی فردرباره این موزه نیز می گوید: مطالعات کار، طراحی و اشیای داخلی موزه شهر کاشمر به طور کامل اجرا شده و به محض انجام تشریفات قانونی در سامانه، تجهیز خواهد شد.

موزه پیله کشی ابریشم (بایگ) در مرحله بازسازی و مرمت

یکی از حرفه های قدیمی منطقه بایگ تربت حیدریه در مبحث هنرهای سنتی و دستی، پیله کشی یا ابریشم کشی است که موزه ابریشم بایگ با معرفی مراحل و ابزار این پیشه، آن را به گردشگران معرفی می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این موزه با مشارکت شهرداری بایگ تملک شده است، اضافه می کند: هم اکنون، مراحل بازسازی و مرمت، طراحی و خرید وسایل موردنیاز این موزه اجرا شده و به محض اتمام مرمت و بازسازی، چیدمان را انجام می دهیم.

طراحی داخلی موزه خلیل آباد و تایباد اجرا شده است

مکرمی فر درباره مراحل ساخت موزه باستان شناسی خلیل آباد می گوید: خلیل آباد، ظرفیت بسیاری برای احداث این موزه داشت، تمام آثاری که قرار است در این موزه به نمایش گذاشته شوند، انتخاب شده اند، طراحی داخلی موزه هم اجرا شده است.

او درباره موزه نسخ خطی تایباد نیز می افزاید: این موزه نسخ خطی، آب انباری است که مراحل زیرساختی و کنف کاری آن در حال اتمام است و اشیای مدنظر آن نیز انتخاب شده و در مرحله ساخت دکور آن هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که چه تعداد شهرستان فاقد موزه در استان داریم، توضیح می دهد: شهرستان های بدون موزه، شهرهای تازه تأسیس هستند که در این زمینه هم به دنبال این هستیم که با مشارکت شهرداری ها، موزه هایی متناسب با ظرفیت شهرستان ها احداث کنیم به عنوان مثال از برنامه های آینده ما این است که خانه دکتر شریعتی در جوین، باغ نشاط یا خانه کمال الملک در شهر فیروزه را به موزه تبدیل کنیم، همچنین موزه هایی در جغتای و مه ولات داشته باشیم.

* گزارش از محمدعلی علی نژاد

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 741

به "11 موزه خراسان رضوی در جهت بهره برداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 موزه خراسان رضوی در جهت بهره برداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید