کدام سایز تلویزیون برای خرید مناسب تر است؟

به گزارش شهر سرگرمی، اگر در حال خرید تلویزیون نو هستید، ممکن است برای خریدن عظیم ترین مدل منطبق با بودجه خود وسوسه شوید. اگرچه هرچقدر تلویزیون عظیم تر باشد حداقل بر روی کاغذ جذابیت بیشتری دارد، اما در نهایت برای انتخاب سایز تلویزیون باید نکات متفاوتی را در نظر بگیرید. در ادامه به صورت مختصر و مفید به چگونگی انتخاب سایز ایدئال تلویزیون می پردازیم.

کدام سایز تلویزیون برای خرید مناسب تر است؟

اهمیت میدان دید

طبق اعلام انجمن مهندسان فیلم و تلویزیون، میدان دید بین 30 تا 40 درجه تجربه مطلوبی را برای مشاهده بیشتر محتواها فراهم می نماید. این انجمن خود را به اسم یک جامعه حرفه ای بین المللی از افراد و شرکت هایی که برای پیشرفت حوزه های فنی در فیلم، تلویزیون و رسانه های دیجیتال همکاری می نمایند توصیف می نماید.

در سینماها، شرکت THX ارائه میدان دید 36 درجه ای را توصیه می نماید. جورج لوکاس، کارگردان مشهور سینما، یکی از بنیان گذاران این شرکت محسوب می گردد که استانداردهای مهمی را برای رسانه های بصری از جمله تلویزیون و سینما ایجاد می نماید. روی هم رفته برای عموم افراد، میدان دید 30 درجه ای توصیه می گردد.

محاسبه سایز تلویزیون بر اساس فاصله از آن

میدان دیدی که تجربه می کنید، بستگی به فاصله شما از تلویزیون دارد. اگر به فاصله مشخصی از تلویزیون عادت نموده اید، می توانید از این فاصله برای محاسبه سایز ایدئال تلویزیون بهره ببرید. برای زاویه دید 30 درجه، فاصله خود از تلویزیون (با واحد اینچ) را در 0.6 ضرب کنید. اگر در پی بهره گیری از زاویه دید 40 درجه هستید، فاصله از تلویزیون را در 0.84 ضرب کنید. به اسم مثال اگر مبل شما 60 اینچ (یا 1.5 متر) از تلویزیون فاصله دارد، سایز تلویزیون بین 36 تا 50 اینچ ایدئال محسوب می گردد.

محاسبه فاصله از تلویزیون بر اساس سایز آن

اگر از جمله کاربرانی هستید که می خواهید بر اساس مقدار تلویزیون، فاصله خود را از آن تنظیم کنید، می توانید از فرمول مشابهی برای این کار بهره ببرید. برای زاویه دید 30 درجه، کافی است سایز تلویزیون را در 1.6 ضرب کنید و ضرب کردن فاصله در 1.2 هم برای زاویه 40 درجه مورد استفاده قرار می گیرد.

به اسم مثال اگر برای تلویزیون 65 اینچی بر اساس زاویه دید 30 درجه در پی فاصله مناسب از آن هستید، با بهره گیری از فرمول ذکر شده عدد 104 اینچ (حدود 2.6 متر) به دست می آید و برای همین تلویزیون اما با زاویه دید 40 درجه هم مسافت 78 اینچ (حدود 2 متر) حاصل می گردد.

استفاده از ماشین حساب های آنلاین

اگر حوصله این ضرب و تقسیم ها را ندارید، در این زمینه ماشین حساب های آنلاین مختلفی وجود دارد. به اسم مثال می توانیم به ماشین حساب های TV Size and Viewing Distance Calculator، Which TV Size Tool و Inch Calculator اشاره کنیم.

اهمیت زیاد ترجیح شخصی

در کنار تمام این قواعد و قوانین، باید به اهمیت ترجیح شخصی افراد هم اشاره کنیم. بعضی افراد، به خصوص حین تماشای فیلم یا فوتبال، دوست دارند خیلی نزدیک در مقابل تلویزیون بنشینند. توجه داشته باشید که وقتی زاویه دید از 40 درجه بیشتر گردد، توانایی شما برای مشاهده و درک جزئیات کاهش پیدا می نماید.

از ماشین حساب های آنلاین که لینکشان را قرار داده ایم، می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص عادات مربوط به تماشای تلویزیون کسب کنید. به اسم مثال اگر به جای تلویزیون 40 اینچی می خواهید یک تلویزیون 50 اینچی خریداری کنید، با توجه به مسافت از تلویزیون می توانید بفهمید که به کدام زاویه دید بیشتر عادت دارید و بر همین اساس مقدار تلویزیون تازه و فاصله از آن را می توانید معین کنید.

هنگام استفاده از تلویزیون های عظیم، معمولا برای مشاهده تمام محتوای در حال نمایش باید چشمان خود را حرکت دهید. اما اگر متوجه شدید که حین تماشای تلویزیون در حال حرکت دادن سر خود هم هستید، چنین کاری نشان می دهد که یا خیلی نزدیک به تلویزیون نشسته اید یا اینکه تلویزیون موردنظر برای محیط بسیار عظیم است. در نهایت، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید در چه شرایطی احساس راحتی بیشتری دارید.

شبیه سازی شکل و شمایل تلویزیون تازه

یکی از برترین و ساده ترین راه ها و برای شبیه سازی تلویزیون موردنظر شما، ایجاد یک مدل مقوایی مبتنی بر سایز تلویزیون است. برای این کار حتی می توانید چند کارتن قدیمی را به یکدیگر بچسبانید، آن را روی میز تلویزیون قرار دهید و سپس از آن فاصله بگیرید.

چنین کاری تجربه تماشای محتوا در تلویزیون را شبیه سازی نمی نماید، اما با این کار در خصوص زاویه دید یا اینکه مقدار آن برای محیط موردنظر عظیم یا کوچک است، بهتر می توانید تصمیم بگیرید. این تکنیک از منظر طراحی دکوراسیون داخلی مفید است اما نتایج به دست آمده از این آزمایش چندان دقیق نیستند.

تلویزیون عظیم تر دوست دارید؟ مدتی طول می کشد تا به آن عادت کنید

روی هم رفته حتی اگر زاویه دید شما در حد 30 تا 40 درجه باشد، عادت کردن به تلویزیون عظیم تر ممکن است کمی طول بکشد. مدت زمان این عادت کردن هم بین افراد مختلف یکسان نیست و فرمول مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.

اگر تلویزیون تازه در محدوده دید 30 تا 40 درجه قرار داشته باشد، دیر یا زود به آن عادت می کنید و دیگر متوجه مقدار عظیم تر آن نخواهید شد. کاهش روشنایی نمایشگر می توانید این فرایند را سریع تر کند. بعضی تلویزیون های HDR روشنایی بسیار بالایی دارند و برای کاربرانی که به تلویزیون های بسیار عظیم و روشن عادت ندارند، این موضوع حداقل در ابتدا می تواند مشکل ایجاد کند.

خرید با ضمانت بازگشت

در نهایت اگر تا حد زیادی نگران این موضوع هستید، می توانید از فروشگاه هایی تلویزیون خریداری کنید که ضمانت بازگشت کالا را ارائه می دهند. بعضی از سایت ها چنین مزیتی را ارائه می دهند اما بین فروشگاه های فیزیکی معمولا کمتر کسی زیر بار چنین ضمانتی می رود. به خاطر داشته باشید که حمل تلویزیون های عظیم تر از 65 اینچ بسیار سخت است و به همین دلیل اگر بعد از خرید آن پشیمان شوید، برای برگرداندن تلویزیون موردنظر احتمالا با دردسر روبرو می شوید.

سخن آخر

تلویزیون از جمله لوازمی است که بعد از خرید قرار است سال ها از آن بهره ببرید و به همین دلیل قبل از هزینه هنگفت برای آن، باید از تمام جوانب مطمئن شوید. با وجود اینکه سایز تلویزیون تنها یکی از عوامل مهم برای خرید آن است، اما در هر صورت اهمیت زیادی دارد و در این مطلب به طور مختصر و مفید به این موضوع پرداختیم.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1742

به "کدام سایز تلویزیون برای خرید مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام سایز تلویزیون برای خرید مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید