چرخ های هواپیما چگونه کار می نمایند؟

به گزارش شهر سرگرمی، چرخ های هواپیما

شاید آخرین آیتمی که افراد در فکر کردن به هواپیما به آن برسند، چرخ های هواپیما باشد و اولین مواردی که افرادی که با آن سفر می نمایند به آن دقت می نمایند، دقیقا همین چرخ ها باشند. بعضی می گویند دلیل این عدم توجه این است که افراد به صورت عمده به هواپیما به چشم یک وسیله هوایی نگاه می نمایند و به صورت کلی انتظار آن ها از هواپیما تنها پرواز است و چرخ را مختص اتومبیل و موتور سیکلت می دانند و عموما به نقش آن در هواپیما اهمیت نمی دهند. امروز ما می خواهیم تا به نقش چرخ های هواپیما در این وسیله بپردازیم و به صورت کامل آن را برای شما شرح دهیم. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

چرخ های هواپیما چگونه کار می نمایند؟

تمامی هواپیماهایی که در جهان از ابتدای اختراع تا به الان ساخته شده اند، برای فرود آمدن به 2 نوع ارابه و یا چرخ فرود اتکا می نمایند و از آن چرخ ها برای فرود خود استفاده می نمایند. در این حالت یکی ارابه های اصلی که در زیر بال و یا بدنه اصلی قرار گرفته است و ارابه ای دیگر که در زیر دماغه هواپیما است، از آن برای حفظ تعادل استفاده می گردد.

به صورت کلی هر کدام از چرخ های هواپیما برای تحمل نهایتا 38 تن وزن مهندسی شده و مورد طراحی قرار گرفته اند. چرخ های هواپیماهایی همانند بوئینگ 777 از ماده مشابه تایر خودروها ساخته می گردد.

علت آن هم این است که در واقعیت و در پشت فلسفه ساخت اینگونه این چرخ ها این راز نهفته است که جنس ساخت آن ها به صورت مستقیم در مقدار باد درون این چرخ ها و بعلاوه مواد سازنده آن ها و در نهایت بر روی اثری که بر ان ها می گذارد، موثر است.

این چرخ ها تا حدود 200 پوند بر اینچ مربع باد می شوند که شاید باورتان نگردد اما دقیقا برابر است با 6 برابر مقدار بادی که در درون تایر خودرو است. درواقع بر اساس اصل علم فیزیک، این فشار هوای بالای در درون تایر چرخ است که قدرت چرخ های هواپیماها را تامین می کند.

البته این مورد نیز لازم به ذکر است که مراحل ساخت تایر هواپیما شامل استفاده از مواد محکم تری است نسبت به لاستیک یک اتومبیل معمولی اما در نهایت قدرت ترکیبات لاستیکی در درجه اول به جای این که در برابر ضربه در زمان فرود مقاومت کند، باعث تورم پرفشار در چرخ های هواپیما می گردد.

چرخ های هواپیماهای مسافربری با توجه به جثه آن ها معمولا بزرگ نیستند، برای مثال چرخ های بوئینگ 737 دارای 69 سانتی متر قطر و عرض 20 سانتی متری است و بر روی یک رینگ 38 سانتی متری قرار دارند. این مقدار بسیار بسیار کوچک تر از لاستیک یک تریلی می باشد که قطر آن بیش از 1 متر و عرض آن 50 سانتی متر است.

به هر حال چرخ های هواپیما به علت کابل های نایلونی یا 1 پلیمر مصنوعی به نام آرامید که در زیر آج جاسازی شده اند، بسیار قدرتمند تر است. الگوی آج ساده که عمدتا برای جلوگیری از سر خوردن هواپیما طراحی شده و کابل های تقویت نماینده که در زیر آن ها تعبیه شده اند، به تایرهای هواپیماهای مسافربری اجازه می دهند تا بتوانند با سرعت بالا روی سطح فرود آمده و روی باند کشیده شوند.

این کشیده شدن، عامل دودی است که معمولا در زمان فرود بعضی هواپیماها دیده می گردد. بیشتر حوادث پارگی لاستیک ها در زمان همین فرآیند فرود اولیه رخ می دهند که طی آن، چرخ ها کشیده شده و نمی چرخند.

چرخ های هواپیما در کل تا 500 فرود قابل استفاده هستند و پس از آن تحت ترمیم و اصلاح قرار می گیرند که با این شیوه، تایر هواپیما تا 7 برابر عمر اولیه اش قابل استفاده خواهد بود. البته باید بدانید که ترکیدن چرخ های هواپیماها گاهی پیش می آ ید که اغلب علت آن این است که مقدار باد لاستیک ها کم است. به طور معمول هواپیماهای بزرگی مانند هواپیمای ایرباس A380 معمولا بیش از 20 چرخ دارند که ثبات کافی را برای یک فرود ایمن بر روی باند فراهم می نمایند.

اگر فرود به درستی و با مهارت انجام گردد کاملا امن است و خطری ندارد. فیلمی که در سال گذشته از فرود هواپیمایی بدون چرخ های جلو منتشر شده بود الهام بخش فرود هفته گذشته هواپیمای فلای بی بود.

هواپیما اول با چرخ های پشت بر روی باند نشست، سپس در حالی که بر روی باند با سرعت حرکت می کرد توانست موقعیت افقی خودش را حفظ کند و در نهایت در دقیقه آخر دماغه هواپیما با آسفالت برخورد کرد و هیچ کسی هم مجروح نشد.

در سال 2011 هواپیمایی دیگر با همین مشکل روبرو شد، فرودی بدون چرخ انجام داد و در آن اتفاق هم هیچ کسی مجروح نشد. با نگاهی به آمارها می گردد فهمید که اتفاقا در سراسر جهان این اتفاق خیلی هم زیاد می افتد و علت آن همواره هم به خاطر مسائل فنی در هواپیماها نیست!

بسیار پیش آمده است که خلبان ها قبل از فرود فراموش نموده اند که ارابه ها و چرخ های فرود خود را باز نمایند و ناگهان در حین برخورد با باند فرودگاه متوجه این اشتباه خود شده اند! با نگاهی گذرا به پرونده سوانح هواپیماهای بوئینگ در سال 2016 به این نتیجه می رسیم که در سال گذشته 12 حادثه مربوط چرخ های هواپیما بوده است.

در یکی از پروازهایی که به مشکل برخورد کرد و منجر به سقوط اضطراری شد، زیرا 2 خلبان این پرواز، 2 هواپیما با 99 مسافر را راهنمایی می کردند که قبل از رسیدن به مقصد نزدیک بود که سوختشان به طور کامل به خاتمه برسد.

حتما با خود فکر می کنید که این مسئله دقیقا چه ربطی به مسئله چرخ های هواپیما دارد، باید به شما بگوییم که به این خاطر که خلبان ها فراموش نموده بودند که بعد از بلند شدن از باند، چرخ های خود را جمع نمایند ،به خاطر به وجود آمدن کشش اضافه، هواپیما سوخت بیشتری را نسبت به حالت عادی سوزانده بود و به همین دلیل مشکل پیش آمده بود.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1919

به "چرخ های هواپیما چگونه کار می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخ های هواپیما چگونه کار می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید