سفر به آلاچاتی، شهری زیبا و قدیمی در قلب ازمیر

به گزارش شهر سرگرمی، بی شک کشور ترکیه و شهرهای مختلف آن نظیر استانبول، آنتالیا، ازمیر، مارماریس، بدروم و حتی آنکارا از معروفیتی دنیای در زمینه های توریستی و گردشگری برخوردار هستند و تقریبا همه افراد دنیا می دانند که می توانند با انتخاب هر کدام از این شهرها، تعطیلات رویایی را برای خود به ارمغان بیاورند و از بهترین هتل های 5 ستاره، لوکس ترین مراکز خرید و همچنین جاذبه های گردشگری و تفریحی استفاده نمایند. اما این بار ما قصد معرفی نقطه دیگری از کشور ترکیه را کرده ایم که نام آن شهر آلاچاتی در ازمیر (Alacati) بوده و از قدمت بسیار زیادی نیز برخوردار هست. در آلاچاتی هیچ خبری از هتل های 5 ستاره و مراکز سوپر لوکسی که عمدتا سبب معروفیت بسیار ترکی ها در ابعاد دنیای شده، نیست و شما باید برای اقامت خود یکی از خانه های سنگی این شهر را که اغلب دارای پیشینه تاریخی بالغ بر 100 سال هستند، انتخاب کنید. به جای رفتن به کافه رستوران های مجلل در سایر شهرهای ترکیه، در سفر به آلاچاتی می توانید از تازه ترین وعده های غذایی و خصوصا صبحانه های محلی استفاده نمایید. برای گشت و گذار در بین جاهای دیدنی آلاچاتی نیز خیلی نگران نباشید، چرا که این شهر از وسعت بسیار زیادی برخوردار نیست و می توان با کمی حوصله و قدم زدن میان کوچه و پس کوچه های سنگی آن، خود را به نقاط مختلفش رساند و از تماشای مغازه های قدیمی که در حال فروش صنایع دستی و عتیقه جات خود هستند، لذت برد.

سفر به آلاچاتی، شهری زیبا و قدیمی در قلب ازمیر

تاریخچه شهر آلاچاتی

آلاچاتی شهری است که ترک زبانان آن را به این نام خطاب می نمایند و یونانی های ساکن به آن Alatzata می گویند. آنطور که در تاریخ در خصوص شهر آلاچاتی در ازمیر آمده، باید بگوییم که این شهر در حقیقت یک روستای ساده در دوران باستان دنیا بوده که به سرزمین های Lonia در تمدن آناتولی غربی تعلق داشته و نام آن نیز Agrlra هست. این روستای ساده از گذشته بسیار پر فراز و نشیبی برخوردار بوده و همیشه تحت حاکمیت دیگر اقوام همسایه خود بوده تا اینکه در در برهه ای از تاریخ یعنی در سال 1830 میلادی با مهاجرت و ساکن شدن یونانی های حرکت کرده از جزیره ای به نام خیوس، این روستای کاملا ساده و سنگی وارد عصر جدیدی از پیشرفت و ترقی شد. یونانیان آمدند و خیلی سریع در این روستا مطابق فرهنگ و سنت خود، شروع به ساخت و ساز خانه های سنگی نمودند. آنان باغات زیتون و انگور را در شهر آلاچاتی در ازمیر که هنوز به این نام خوانده نمی شد، ایجاد کردند و سپس با حفر و ایجاد یک کانال حمل و نقلی از روستا به طرف بخش های جنوبی خلیج، سبب رونق منطقه و همچنین القای حال و هوای خاص تجاری در آن شدند. به تدریج و با گذر زمان هم بر تعداد یونانیان مقیمِ روستا اضافه شد و هم بر ترک تبارهای آن و آنان در خلال سال های 1850 تا 1890 میلادی با ایجاد یک محیط گرم و سنتی و سنگ فرش نمودن پیاده روها و ساخت چند آسیاب بادی توانستند از شکل و شمایل روستایی خود خارج شده و همچون یک شهر مستقل اما کوچک به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند.

معرفی شهر آلاچاتی در ازمیر

آلاچاتی شهری با جمعیتی حدودا دوازده هزار نفر بوده که در حدفاصل 75 کیلومتری بخش غربی یکی از مهمترین بنادر کشور ترکیه واقع شده است. این شهر کوچک که امروزه تبدیل شده است به یکی دیگر از مقاصد جهانگردی و دنیاگردی ترک ها در دنیا، درست در کنار مسیر ورودی و دسترسی به شبه جزیره چشمه در کرانه ساحلی دریای اژه قرار گرفته و از ویژگی های بصری خاص و منحصر به فردی نیز برخوردار هست. جاهای دیدنی آلاچاتی به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود از خلیج جنوبی آلاچاتی و خط ساحلی ایلیجا به اندازه 2 کیلومتر فاصله دارند. برای رفتن به شهر آلاچاتی در ازمیر شما می توانید ابتدا خود را به مرکز شهر و یا فرودگاه عدنان مندرس ازمیر برسانید و از آنجا از طریق مینی بوس ها و اتوبوس های مستقر شده، خود را به شهر سنگی و ریشه دار آلاچاتی برسانید. البته از قلم نیاندازید چنانچه از توان مالی بالاتری نیز بهره مند هستید، تاکسی های خطی فراوانی نیز چه در مرکز شهر و چه در فضای بیرونی فرودگاه شهر ازمیر قرار گرفته اند تا شما را به این نقطه مجذوب نماینده و کاملا سنتی در کشور ترکیه برسانند.

امکانات تفریحی در سفر به آلاچاتی

بر خلاف وسعت کم شهر آلاچاتی، این شهر از امکانات تفریحی و جاذبه های سرگرم نماینده بسیاری برخوردار است. مثلا شما می توانید همچون شهرهای قدیمی کشور یونان در این شهر دیدنیی در کوچه و پس کوچه های تزئین شده با گل های کاغذی رنگی به گشت و گذار بپردازید و از انواع و اقسام خانه های سنگی بازدید کنید، در کافه ها و رستوران های محلی در پی تجربه کردن طعم ها و مزه های جادویی و جدیدی برای خود باشید و از آرامش محض و محیط گرمی که مردمان این نقطه برای شما ایجاد خواهند کرد، فقط لذت ببرید. البته به جز موارد فوق در شهر آلاچاتی می توان به تفریحات دیگری نظیر خیابان گردی در شب و انجام تفریحات شبانه، حضور و بازدید از آسیاب های قدیمی که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی آلاچاتی هست، استفاده از امکانات آبی همچون تورهای آبی، کایت سواری، انواع و اقسام ورزش های آبی، موج سواری که در فاصله مکانی 2 کیلومتری از بخش جنوبی این شهر واقع شده و معمولا در بازه زمانی بین ماه می تا اکتبر حسابی با استقبال پرشکوه اهالی بومی و غیر بومی شهر آلاچاتی روبرو می شوند، اشاره داشت. همچنین بد نیست بدانید که در همین تاریخ دنیاگردان و مسافران شهر آلاچاتی می توانند از فستیوال بادبادک ها در ماه می و تورنومنت ماهیگیری در اواسط ماه اکتبر نیز دیدن نمایند. ناگفته نماند که جشنواره فرآورده های غذایی و گیاهان دارویی که همیشه در ماه آوریل برگزار می شود نیز می تواند در کنار شنبه بازارهای معروف این شهر که همیشه فروشندگان آن در حال عرضه و توزیع تازه ترین متریال های غذایی و غذاهای طبخ و تهیه شده از طریق سایر اهالی منطقه ها همجوار این شهر هستند هم جزیی از جاهای دیدنی آلاچاتی تلقی شود.

فرهنگ غذایی در سفر به آلاچاتی

همانطور که در قسمت قبل نیز به آن اشاره کوچکی کردیم، نشستن در کافه ها و رستوران های سنتی این شهر که تمام از جنس چوب و سنگ ساخته شده اند و از طریق گل های کاغذی رنگین نیز مزین شده اند، یکی از تفریحات اصلی در سفر به آلاچاتی بحساب می آید. شما می توانید به عنوان یک دنیاگرد تازه از راه رسیده سری به این مکان های خوشمزه و فوق العاده دیدنی بزنید و از خوردن یک وعده غذای محلی در یک فضای باز و کاملا محلی لذت ببرید. فرهنگ غذایی حاکم در آلاچاتی تنها مختص به این نقطه از کشور ترکیه می شود و مربوط به استفاده از صدها گیاه دارویی و همچنین سبزیجات محلی و سپس ترکیب نمودن آنان با صمغ درختانی مشهور به آدامس است. در شهر آلاچاتی شما با تنوع متعددی از غذاهای سنتی و بین المللی روبرو خواهید شد که شاید تنها راه انتخاب یک غذای مناسب، مشورت گرفتن از اهالی آلاچاتی باشد! به غیر از غذاهای جورواجور و رنگارنگ مردم این نقطه، بستنی، قهوه، نان و مرباهای خانگی نیز از جمله دیگر پیشنهادات ما برای کسانی است که می خواهند حسابی در سفر به آلاچاتی از شرمندگی شکم خود خارج شوند. ناگفته نماند که عمده معروفیت آلاچاتی به لحاظ خوراکی های خوشمزه موجود در آن مربوط می شود به غذاهای تازه دریایی، صبحانه های محلی و همچنین ساندویچی به نام Kumrucu که توصیه می کنیم حتما در سفر به آلاچاتی مزه خاص و منحصر به فرد آن را امتحان نمایید.

اماکن اقامتی موجود در آلاچاتی

برای اقامت در زمان سفر به آلاچاتی همانطور که گفتیم خیلی نباید در پی هتل های لوکس و مجلل باشید! در این شهر ترکیه ای شما می توانید برای اقامت یک کدام از مسافرخانه های سنگی و یا هتل های قدیمی و سنتی Boutique Hotel را انتخاب کنید که البته اقامت در این دسته از هتل های شهر آلاچاتی در مقایسه با دیگر هتل های منطقه ها پیرامون این نقطه کمی گران و بیشتر هست. امکانات اقامتی برای دنیاگردان و افراد خارجی سفر کرده به شهر آلاچاتی در سطح کیفی مطلوبی قرار گرفته و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از اسکان یافتن در اینگونه مکان های اقامتی ناراضی و حتی شاکی باشد. سرو رایگان صبحانه نیز همچون بسیاری از اماکن اقامتی دنیا برای تمامی مسافران و مشتریان هتل ها و مسافرخانه های آلاچاتی صورت می گیرد و در مجموع می توان گفت در مدت زمان اقامت در شهر تاریخی و سنگی آلاچاتی خیلی به شما بد نخواهد گذشت. لازم به ذکر است آن دسته از دنیاگردان و جهانگرد های عزیزی که تمایل به ایجاد صرفه جویی در هزینه های اقامتی خود دارند، می توانند سری به مراکز اقامتی شهر ساحلی چشمه بزنند که در حدفاصل 10 کیلومتری از غرب آلاچاتی قرار گرفته و دارای هتل ها و مهمانخانه های ارزان قیمت بسیاری است. ناگفته نماند چنانچه تمایل به اقامت در مکان های اقامتی سوپر لوکس در مدت زمان حضورتان در این منطقه داشته باشید، می توانید سری به بندر آلاچاتی و یا خط ساحلی ایلیجا در فاصله مکانی 2 کیلومتری از بخش های جنوبی و شمالی این شهر بزنید. از قلم نیفتد که وسایل حمل و نقل کافی و مناسب نیز برای جا به جایی شما از مرکز شهر دیدنی آلاچاتی به منطقه ها گفته شده در نظر گرفته شده اند.

کلام آخر

جاهای دیدنی آلاچاتی در یکی دو دهه اخیر تبدیل به یکی از اصلی ترین مقاصد جهانگردی و تفریحی برای تمام دنیاگردان اقصی نقاط دنیا شده و به همین علت معمولا در بازه های زمانی خاصی از سال مملو از حضور جمعیت جهانگردی و غیر بومی در بخش های مختلفی از خود می شوند. در این شهر زیبا به جز ویژگی های تفریحی گفته شده، می توان با خطوط ساحلی چشم نواز و مجهز دیگری همچون منطقه Ilica در بخش شمالی، چشمه های آبگرم، ایستگاه ساحلی Aya Yorgi در منطقه شمال غربی آلاچاتی به نام Dalyan، خطوط ساحلی فوق العاده بی نظیر Pirlanta و Altinkum در بخش غربی شهر و در منطقه Ciftlikkoy و جاذبه های تاریخی و باستانی قابل بازدید در محدوده Erythrai Ildiri روبرو شد. دنیاگردان و علاقمندان به جاهای دیدنی آلاچاتی داشته باشند که حتما در سفر خود به این نقطه از کشور ترکیه از موزه اشیای قدیمی و قلعه تاریخی آن نیز دیدن نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2140

به "سفر به آلاچاتی، شهری زیبا و قدیمی در قلب ازمیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آلاچاتی، شهری زیبا و قدیمی در قلب ازمیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید