چرا زمین شناسان سنگ ها را لیس می زنند؟

به گزارش شهر سرگرمی، یورونیوز نوشت: اگر در طبیعت قدم می زدید و به زمین شناسانی برخوردید که سنگ را لیس می زنند، نترسید و آن را عجیب نپندارید. آنها آغاز به خوردن طبیعت ننموده اند، آنها تنها یک استخوان فسیل شده پیدا نموده اند و در حال امتحان آن هستند.

چرا زمین شناسان سنگ ها را لیس می زنند؟

در پی کشف هایی که صورت می گیرد، دانشمندان از انواع روش های تحقیقاتی عجیب و غریب استفاده می نمایند و لیس زدن چند سنگ چندان کار خارق العاده و عجیبی برای آنها به حساب نمی آید.

مطمئنا این مساله برای دکتر راندال ایرمیس، زمین شناس و دیرینه شناس کار عجیبی نیست. او با دهه ها تجربه در این زمینه، آزمایش های زمین شناسی مختلفی با همین روش انجام داده است. باورنکردنی تر این است که است او تجربه فراوانی در لیسیدن سنگ های مختلف دارد.

نشریه آی اف ال ساینس با ایرمیس گفتگویی انجام داده تا او دلایل لیسیدن سنگ در بین زمین شناسان را شرح دهد.

آیا دانشمندان سنگ ها را می لیسند؟

من نمی توانم به جای همه دانشمندان صحبت کنم، اما من هم دیرینه شناس هستم و هم زمین شناس، و به چند علت ممکن است سنگ ها را لیس بزنم یا با زبان خود آنها را لمس کنم.

شاید یکی از هیجان انگیزترین موارد این باشد که ما در واقع از این روش به عنوان راهی برای تشخیص اینکه آیا چیزی استخوان فسیلی است یا نه استفاده می کنیم. استخوان های فسیلی معمولا با کمی رطوبت به زبان شما می چسبند، در حالی که بیشتر سنگ ها، چوب های فسیل شده و چیزهایی از این قبیل به زبان شما نمی چسبند. البته همواره استثنا هم وجود دارد.

لیسیدن سنگ و فسیل برای بافت آن است یا طعم؟

یکی از دلایلی که زمین شناسان ممکن است سنگ ها را در دهان خود بگذارند این است که ما اغلب به میزان و سایز عناصری که سنگ های رسوبی را تشکیل می دهند، علاقه مندیم.

یکی از موثرترین راه ها برای تشخیص اینکه آیا سنگ کشف شده از گل و لای یا خاک رس ساخته شده، این است که کمی از آن را بردارید و بین دندان هایتان آسیاب کنید. اگر قسمت پودر شده در زیر دندان، صاف باشد، خاک رس است، اگر کمی شنی باشد، پس مقداری لجن و گل و لای در آن وجود دارد.

تا بحال چه کشف به یاد ماندنی را با زبان لمس نموده اید؟

سوال سختی است. این کار اغلب آنقدر عادی است که گاهی اوقات درباره آن فکر نمی کنم. وقتی در پی فسیل هستم، ممکن است چیزهای زیادی را به زبانم بزنم.

آیا تا به حال تجربه غیرمنتظره ناخوشایندی داشته اید؟

خوشبختانه خیر. گاهی اوقات شما چیزی را برمی دارید و معلوم می گردد که یک استخوان گاوی نو است، اما خوشبختانه طعم تند و زننده ای ندارد.

البته همواره یک شوخی برای مدفوع فسیل شده وجود دارد و گفته می گردد هرکه خواست می تواند آن را امتحان کند. البته که ایرادی ندارد، فسیل است دیگر. میلیون ها سال قدمت دارد و اتفاق بدی رخ نخواهد داد. اما لیسیدن مدفوع فسیل شده همواره باعث خنده می گردد.

آزمایش های عجیب و غریب دیگر هم وجود دارد؟

ما به این قبیل کارها عادت داریم و اصلا برایمان عجیب نیست، اما اگر کسی از بیرون نگاه کند، فکر می نماید چه اتفاقی عجیبی در حال وقوع است. در برخی موارد ما از بو کردن هم برای شناسایی سنگ ها و فسیل ها استفاده می کنیم. بنابراین ممکن است زمین شناسانی را ببینید که سنگ آهک را بو می نمایند چرا که سنگ آهک بوی پوسیدگی و گاهی بوی تعفن می دهد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2228

به "چرا زمین شناسان سنگ ها را لیس می زنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زمین شناسان سنگ ها را لیس می زنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید