نسخه دوم اندفا در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان طراحی و ساخته شد

به گزارش شهر سرگرمی، نسخه دوم سیستم ارتباط نوری در فضای آزاد (اندفا) با بهره گیری از فرستنده و گیرنده های اپتیکی در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان طراحی و ساخته شد.

نسخه دوم اندفا در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان طراحی و ساخته شد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از دانشگاه زنجان، در این نسخه نیز تکنولوژی مورد استفاده کاملاً بومی بوده و برای بهینه سازی نسخه دوم اقدامات نوآورانه جدیدی بکارگرفته شده است. در نسخه دوم این سیستم امکان برقراری ارتباط با تکنولوژی FSO از فاصله 40 متری به فاصله 120 متری امکان پذیر شده است و همانند نسخه اول این سیستم نیز مستقیماً از ورودی و خروجی استاندارد تجهیزات مخابراتی استفاده می نماید و در تطابق کامل با تجهیزات مخابراتی موجود و پروتکل TCP/IP و TDM در لینک های SDH و Ethernet می باشد.

نسخه دوم اندفا دانشگاه زنجان هم اکنون امکان برقراری ارتباط نوری در فضای آزاد و در شرایط واقعی را بین دو ساختمان فیزیک دانشکده علوم و ساختمان علوم طبیعی محقق ساخته است که لینک پایداری با پهنای باند 150Mbs را بین این دو ساختمان فراهم می نماید. سیستم های ارتباط نوری در فضای آزاد یا به اختصار اندفا در مواردی که امکان بهره برداری از فیبر نوری با دشواری صورت می پذیرد مانند عبور فیبر از عرض رودخانه، ایجاد ارتباط امن بین دو مرکز برای شرایط اضطراری و لینک پشتیبان ارتباطی در فواصل نزدیک از جمله کاربرد های آن است. کوشش برای ساخت نمونه نیمه صنعتی از نمونه آزمایشگاهی و تحقیقات برای افزایش برد سیستم تا 500 متر و بالاتر در حال اجرا است که ادامه این پروژه حمایت دستگاه های ذیربط را می طلبد.

لازم به ذکر است این مهم که قسمتی از پروژه دکتری هادی بخشی از دانشجویان دانشگاه زنجان بود با هدایت دکتراحمد درودی از اساتید گروه فیزیک و مساعدت شرکت مخابرات منطقه زنجان و شرکت تماس به ثمر رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 582

به "نسخه دوم اندفا در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان طراحی و ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه دوم اندفا در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان طراحی و ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید