اندازه نوسازی بافت های فرسوده در 10 سال گذشته

به گزارش شهر سرگرمی، آمار و ارقام گویای آن است که به دلایل مختلفی همانند پایین بودن بازده سرمایه گذاری و رکود بازار مسکن در 10 سال گذشته اهداف نوسازی بافت های ناکارآمد به طور کامل محقق نشده و معاون وزیر راه و شهرسازی آمار بازسازی این بافت ها را 40 درصد گفت.

اندازه نوسازی بافت های فرسوده در 10 سال گذشته

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، نوسازی بافت های فرسوده به وسیله پرداخت تسهیلات طی سال های اخیر با اقبال روبرو نشده است. سازندگان و مالکان به دلایل مختلفی همانند رکود ساخت و ساز و پایین بودن بازده سرمایه گذاری در بافت های ناکارآمد از نوسازی در این منطقه ها خودداری می نمایند.

طبق اعلام بانک مسکن از سال 1398 تا کنون تنها به 21 هزار و 348 واحد مسکونی واقع در بافت های فرسوده تسهیلات پرداخت شده است؛ این در حالی است که از سال های گذشته نوسازی سالیانه 100 هزار واحد مسکونی در دستور کار دولت قرار گرفته است، بنابراین آمار گویای آن است که نوسازی، دست کم به وسیله دریافت تسهیلات با سرعت چندانی پیش نمی رود.

بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت های ناپایدار و نا ایمن زندگی می نمایند و گفته می گردد 40 درصد جمعیت تهران در بافت های ناپایدار و فرسوده سکونت دارند. بعلاوه قرار بود از حدود 15 سال قبل، سالیانه 10 درصد نوسازی گردد و با این که کارشناسان می گویند شاید 15 درصد این هدف هم محقق نشده باشد، معاون وزیر راه و شهرسازی آمار واقعی را 40 درصد می داند.

بخش خصوصی به اسم بازوی اصلی فراوری مسکن گرفتار رکود شده است و مطابق طرح جامع مسکن، ایران سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی احتیاج دارد، در حالی که هم اکنون فراوری بین 300 تا 350 هزار واحد در سال است. نوسازی بافت های فرسوده هم بنا به اذعان مهدی عبوری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری به علت تغییرات و نوسان شاخص های کلان و رکود بی سابقه بازار مسکن و ساختمان، کند پیش رفته است.

عبوری البته اوایل خردادماه سال جاری با اشاره به تکلیف قانونی برای نوسازی سالیانه 10 درصد بافت های فرسوده گفته است: طی 10 سال اخیر (از سال 90 تا 1400) 40 درصد از این بافت ها نوسازی شده که اتفاق مهمی است. تهران بیشترین مقدار نوسازی در کشور را به خود اختصاص داده که این امر جای تقدیر دارد، هر چند از برنامه مکلف عقب تر هستیم، اما با توجه به تخصیص منابع و مسائل پیش رو می توان گفت کار به شکل مناسب اجرا شده است.

به هر ترتیب سال 1400 سقف تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده در تهران و کلان شهر ها به 300 میلیون تومان برای سازندگان حرفه ای که از فناوری های نوین استفاده می نمایند رسیده است و 120 میلیون تومان از این مبلغ با نرخ سود 9 درصد، 100 میلیون با نرخ 18 درصد و 80 میلیون تومان با سود 16 درصد است. در سایر شهر ها هم سقف وام در حالت صنعتی سازی و فناورانه به سازندگان حرفه ای 250 میلیون تومان است که سود 80 میلیون تومان 9 درصد، سود 80 میلیون تومان دیگر 18 درصد و بهره 60 میلیون تومان 16 درصد است.

به سایر سازندگان هم که در بافت فرسوده واحد های صنعتی با فناوری نوین احداث می نمایند که 270 میلیون تومان در تهران و دیگر کلان شهر ها تعلق می گیرد. 120 میلیون تومان از این مبلغ با نرخ 9 درصد، 80 میلیون با نرخ 18 درصد و 70 میلیون تومان با سود 16 درصد است. 220 میلیون هم به سازندگان معمولی که در سایر شهر ها اقدام به ساخت واحد های با فناوری نوین می پردازند، پرداخت می گردد که 80 میلیون آن 9 درصد، 80 میلیون تومان 18 درصد و 60 میلیون تومان با نرخ بهره 16 درصد است.

سقف وام واحد های معمولی هم به سازندگان حرفه ای در بافت فرسوده تهران و کلان شهر ها 250 میلیون تومان و سازندگان معمولی 200 میلیون تومان است. در سایر شهر ها هم برای واحد های معمولی به سازندگان حرفه ای 200 میلیون تومان و به سازندگان معمولی 140 میلیون تومان وام نوسازی پرداخت می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1681

به "اندازه نوسازی بافت های فرسوده در 10 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه نوسازی بافت های فرسوده در 10 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید