مدارس باید با ترسیم نقشه اُفت یادگیری برنامه درسی را تنظیم کند
به گزارش شهر سرگرمی، تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا در ماه های اخیر، راهکارهایی به منظور جبران افت یادگیری در دانش آموزان ارائه کرد و گفت هنگامی که نقشه افت یادگیری دانش آموزان ترسیم شد، مدرسه می تواند برنامه های درسی خود را دوباره تنظیم تا به یادگیری از دست رفته رسیدگی کند.
به گزارش ایسنا، زهرا علی اکبری با بیان اینکه طی دو سال گذشته صاحب نظران و متخصصان علوم تربیتی، بسیار به افت یادگیری و بازیابی یادگیری در دانش آموزان اشاره نموده اند اظهار کرد: از زمان شروع همه گیری کووید-19، محققان، سیاست گذاران و رهبران آموزشی در کوشش بوده اند تا اندازه یادگیری دانش آموزان کاهش پیدا نکند و دستخوش تغییرات نگردد، اما با این وجود، نگرانی ها در خصوص تأثیرات کوتاه مدت و بلندمدت این بیماری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همچنان پابرجاست.
وی اضافه کرد: بر اساس مطالعه ای که انجمن تحقیقات آموزشی آمریکا در ماه جولای منتشر کرد، دانش آموزانی که از آموزش آنلاین استفاده می کردند، در مقایسه با همسالانی که مطالب را حضوری فرا می گرفتند، بیشتر از نظر تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دچار مشکل شدند. در پرتو چنین یافته هایی، منطقی است که مدارس و سیاست گذاران بخواهند شکاف های یادگیری را کاهش و برای سرعت بخشیدن به پیشرفت دانش آموزان اقدام نمایند و آموزش های حضوری را رونق ببخشند.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه در این میان چگونگی برگزاری آموزش های حضوری مهم است گفت: از ابتدای آذرماه با اعلام رسمی وزارت آموزش وپرورش تقریبا تمام مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی و گروه بندی دانش آموزان، آموزش حضوری را در دستور کار خود قرار داده اند. با توجه به اینکه آموزش مجازی چالش های زیادی را برای معلمان و دانش آموزان به همراه داشته و پژوهش های بین المللی بر این ادعا صحه می گذارند که این نوع از آموزش نتوانسته کیفیت یادگیری در دانش آموزان را تضمین کند لازم است تا نظام های آموزشی با توجه به تداوم همه گیری کرونا بر روی آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) سرمایه گذاری و برنامه ریزی نمایند.
علی اکبری ادامه داد: با این اوصاف، حدود یک ماه دیگر امتحانات دی ماه برگزار خواهد شد و علاوه بر دانش آموزان، والدین و معلمان در کوشش هستند تا استراتژی های کاربردی برای کاهش افت یادگیری به کار بندند و دانش آموزان را در این راستا یاری نمایند.
وی در ادامه به نکاتی در یادگیری ترکیبی که می تواند موجب مهار افت یادگیری در مدرسه شده و تجربه آموزشی در این شرایط را غنی تر کند اشاره نمود و گفت: مدیران مدرسه می توانند به برنامه ریزی و اجرای برنامه های بازیابی یادگیری که شامل طیف وسیعی از فرصت های یادگیری است یاری نمایند. بعلاوه استاندارد کردن روینمودهای ترکیبی (آموزش حضوری و مجازی)، برنامه ریزی آموزش بیشتر برای دانش آموزان به طور فردی یا مشارکتی در طول یا بعد از ساعات مدرسه، تشکیل گروه های یادگیری دانش آموزی در راستای تقویت یادگیری آنان، ارائه برنامه های فناوری تطبیقی که به دانش آموزان اجازه می دهد تا با سرعت خودشان کار نمایند و پس از تسلط بر مطالب، به پیش بروند از دیگر اقدامات مفیدی هستند که می تواند در دستورکار مدیران مدارس قرار بگیرد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش اضافه کرد: اجرای این برنامه ها فقط به برطرف شکاف های یادگیری میان دانش آموزان و استانداردهای امروزی یاری نمی نماید، بلکه به مدارس آمادگی و کسب تجربه برای دفعات بعد که یک اختلال یادگیری اتفاق می افتد، می دهد.
علی اکبری با اشاره به نقش معلمان در ترسیم نقشه برنامه درسی گفت: نقشه های برنامه درسی هم ابزار تشخیصی و هم درمانی برای افت یادگیری و دستاوردهای یادگیری دانش آموزان است. نقشه ها استانداردهایی را که معلمان در نظر دارند در یک سطح کل نگر، مقطعی و بین موضوعی تدریس نمایند، به هم گره می زنند و روشن می نمایند که دانش آموزان کجا کوتاهی و کجا در طول همه گیری کرونا پیشرفت نموده اند.
وی ادامه داد: هنگامی که نقشه افت یادگیری دانش آموزان ترسیم شد، مدرسه می تواند برنامه های درسی خود را دوباره تنظیم کند تا به یادگیری از دست رفته رسیدگی کند. این برنامه می تواند علاوه بر عملکرد تحصیلی در مهارت های اساسی یادگیری، شامل سایر مهارت ها مانند ارتباط و همکاری که دانش آموزان در این دوران از دست داده اند، باشد. ترسیم نقشه برنامه درسی به ساخت مدرسه انعطاف پذیرتر که در آن دانش آموزان بتوانند از ثبات و حمایت بیشتری در طول هر درس برخوردار شوند یاری می نماید.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش بعلاوه به نقش معلمان در برنامه ریزی درسی اشاره و اظهار کرد: اگر نقشه های برنامه درسی نقشه راه بازیابی یادگیری هستند، پس برنامه ریزی درسی دستورالعمل های گام به گامی هستند که ما را به این هدف می رسانند. یک طرح درس قوی می تواند به وسیله طراحی و ارائه چارچوب دروس برای ارتقای سرعت دانش آموزان (و ایجاد انگیزه در آنها)، تمرکز بیشتر بر تقویت یادگیری های قبلی برای اطمینان از ماندگاری مهارت های اساسی، ایجاد راستاهای جایگزین برای دانش آموزانی که دسترسی قابل اعتمادی به فناوری ندارند، طراحی فعالیت های یادگیری که دانش آموزان را از راه دور درگیر می نماید و با روش های آموزش مجازی متناسب می گردد، آنالیز مجدد در سطح فردی که آیا یادگیری رخ داده است یا خیر، به کاهش افت یادگیری و دستاوردهای یادگیری بپردازد.
وی با بیان اینکه معلمان می توانند دانش آموزان را در فرآیند برنامه ریزی درسی مشارکت دهند تا هر درس را با نیازهای خاص کلاس، به روشی که برترین کار را برای آنها انجام می دهد، تنظیم نمایند گفت: اگر افت و کاهش عملکرد در یادگیری در اواخر فرآیند تشخیص داده گردد و زمان زیادی سپری شده باشد تا دانش آموز متوجه گردد که باید دوباره موضوع را یاد بگیرد، ممکن است فرآیندهای فکری نادرست به طور محکم در فکر دانش آموز تثبیت گردد. معمولا دانش آموزان فرآیند یادگیری را به این ترتیب دنبال می نمایند: تمرین فعالیت ها، خطا داشتن، بازخورد گرفتن، روی بازخورد فکر کردن و دوباره کوشش کردن؛ هرچه این فرآیند کمتر قطع گردد، یادگیری کارآمدتر و مؤثرتر است.
علی اکبری توضیح داد: اگرچه گذشت حدود دو سال از آموزش مجازی و شروع چند ماهه آموزش های حضوری نوید این را می دهد که عملکرد تحصیلی دانش آموزان مطلوب تر و رو به رشد خواهد بود، اما نباید به این اکتفا کرد، بلکه باید همچنان با فراهم آوری بسترها و زیر ساخت های لازم، دانش آموزان را در راستا یادگیری به درستی یاری و راهنمایی کرد.
منبع: خبرگزاری پانا