فرانکنشتاین؛ تلخ و تیره مثل دنیای بدون عشق

به گزارش شهر سرگرمی، نمایش فرانکنشتاین به کارگردانی ایمان افشاریان که این روزها در تئاتر شهر روی صحنه رفته، هشداری است به جامعه ای که خشم، بی مهری و تبعیض را در خود پرورش می دهد.

فرانکنشتاین؛ تلخ و تیره مثل دنیای بدون عشق

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، در روزهای پاییزی تئاتر، نمایش فرانکنشتاین به تئاتر شهر گرما داده است. نمایش، قصه معروف و شناخته شده فرانکنشتان را روایت می نماید و تقریبا به آن وفادار است. دانشمندی موجودی را خلق می نماید اما به او مهری ندارد و این هیولای مفلوک در جستجوی محبت و عشق، تلاش می نماید سهم خود را در زندگی بیابد اما انتهای این راستا تباهی است. فرانکنشتاین مانند تجربه قبلی افشاریان جنایت و مکافات نمایشی است پایدار بر تصویرسازی، موسیقی و حرکت. صحنه اصلی خالی است و جز گروه بازیگران، تعدادی بازیگر جوان سیاهپوش در اغلب فصل ها فضاسازی، حرکت و خواندن را بر عهده دارند و مکمل فرایند روایت هستند.

نمایش شبیه کابوس است، خوابی تلخ که فرانکنشتاین (پژمان جمشیدی) می بیند و تماشاگر را با خود در این فضا شریک می نماید. فرم روایت با رفت و برگشت و پراکندگی درونی، متاثر از ذهن بیمار و خسته فرانکنشتاین است و باعث شده تماشاگر درگیر این دنیا سراسر تباهی گردد. در فضایی که خلق شده بازیگران نمایش نقشی پررنگ دارند. بانیپال شومون در نقش هیولا حضوری بسیار مقتدرانه روی صحنه دارد. با بدن و صدایی آماده عمق شوربختی هیولا را بازتاب می دهد. هیولایی که از نگاه نویسنده و کارگردان نمایش، خود قربانی است. که اگر تنهایی سهم او نبود، این چنین خشمگین و زخم خورده زیبایی و عشق را به مسلخ نمی برد. سوده شرحی و آناهیتا افشار (الیزابت) بازیگرهایی کامل برای نقش هایشان هستند، انتخاب هایی درست و به جا. متناسب با فضایی که افشاریان در ذهن داشته است. با صداهایی پخته و آماده. افشار وجه خیال انگیز، دلفریب و زیبای عشق را تجسم داده و شرحی، معصومیت به مسلخ رفته را و محمد پویا در نقشی کوتاه اما مهم، به خاطر می ماند.

شاید مهم ترین چالش افشاریان برای اجرای این نمایش انتخاب پژمان جمشیدی بوده است. نقش فرانکنشتاین با همه نقش هایی که جمشیدی در این سال ها در سینما، تئاتر و تلویزیون بازی نموده تفاوت دارد؛ نقشی سخت در یک تراژدی تکان دهنده. جمشیدی روی صدا و بیانش کار نموده، در این مدت آشکارا عوض و به یک بازیگر تبدیل شده است. هر چند هنوز یک بازیگر درجه یک روی صحنه نیست اما این تلاش شایسته توجه است. فرانکنشتاین یک نمایش است، به تصویری که از تئاتر در ذهن دارید وفادار می ماند و شما را مجذوب می نماید.

نمایش فرانکنشتاین هر شب ساعت 20 در تئاتر شهر روی صحنه می رود و پژمان جمشیدی، بانیپال شومون، سوده شرحی، آناهیتا افشار، محمد پویا و سیاوش میری در آن بازی می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 556

به "فرانکنشتاین؛ تلخ و تیره مثل دنیای بدون عشق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانکنشتاین؛ تلخ و تیره مثل دنیای بدون عشق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید