روش برخورد با مشتری؛ 7 نکته مهم در نحوه تعامل با مشتری
به گزارش شهر سرگرمی، هر لحظه از تعامل با مشتری، فرصتی است برای ساختن یک پل محکم بین نیازهای آن ها و راه چاره هایی که ما ارائه می دهیم. در ادامه برای کشف و یادگیری روش برخورد با مشتری قدم به 7 مسیر می گذاریم. جایی که هر کلمه نه فقط دانشی را به ارمغان می آورد، بلکه یک گام به سوی تعالی در عرصه تعامل با مشتریان است. با مطالعه این مطلب تجربه بهتری از تعاملاتتان با مشتری ایجاد کنید.
1. ربات نباشید؛ مهم ترین نکته در نحوه تعامل با مشتری
یکی از مهم ترین نکات در نحوه تعامل با مشتریان، ارتباط در سطح انسانی است. زمانی که مشتریان با شما تماس می گیرند که کمک می خواهند. بدترین کار در این زمان، شنیدن پیغام آماده سازمانی است. یادتان باشد که زبان رسمی برای ارتباط در برخی کانال ها مثل اینستاگرام و غیر صمیمی خواهد بود. باید در زمان حل مشکل مشتری، لحن خود را حفظ کنید. زمانی که مشکل رفع شد یا مخاطب برای اشتراک گذاشتن بازخورد مثبت تماس گرفت، راحت باشید. در این زمان از زبان محاوره ای بدون غلط املایی بهره ببرید.
همان طور که حسین طاهری بیزینس مستر در سمینارهایش اشاره دارد، قدرت در کسب وکار یعنی خلاقیت و برخورد درست و اصولی با مشتری. برای مثال در توییتر لزومی ندارد از پاسخ دادن با هشتگ یا GIF خجالت بکشید. شما ربات نیستید که از یک الگو برای تعاملاتتان بهره ببرید. سعی کنید در شبکه های مجازی، ایموجی به کار ببرید. همین تماس های کوچک، باعث علاقه مندی مشتریان و حفظ ارتباط هیجان انگیز بین شما خواهد شد.
2. در گفت وگو، شوخی را چاشنی کارتان کنید
زمانی که صحبت از رضایت مشتری می گردد، نقش صحبت صمیمانه مطرح خواهد شد. برای افزایش اعتماد و جذب مخاطب بهتر است شوخی های معقولانه ای را چاشنی کارتان کنید. احساس صمیمیت بین مشتریان و شما باعث دوام و پایداری این رابطه خواهد شد. توجه داشته باشید که از شوخی های خارج از چارچوب ادب استفاده نکنید. نه آن قدر احساس صمیمیت مطلوب است و نه القای حس غریبه بودن.
3. برخورد حرفه ای و محترمانه؛ مهم ترین بخش هر بیزینس
این اصل شرح جمله معروف با دیگران همان طور برخورد کن که دوست داری با تو برخورد گردد! است. احتمالا جمله بالا کمی گنگ به نظر می رسد، اجازه بدهید بیشتر درباره این موضوع حرف بزنیم. یادتان باشد تک تک تعاملات شما با مشتریان در راستای همدلی و حل مسائل باید به صورت حرفه ای و محترمانه انجام بگیرد. به عنوان مثال تشکر از مشتریانتان را از یاد نبرید. اگر با اختلال یا مسئله ای روبرو هستید، از صبر آن ها تشکر کنید. یا در زمان خرید مجدد یا تمدید خدمات به دلیل وفاداریشان با بیانی محترمانه خشنودی خود را بروز دهید.
در زمان پاسخگویی به مسائل و شکایات شکیبا باشید. از کلماتی همانند متاسفم بهره ببرید. اگر مشتری تجربه خوشایندی داشته باشد، بیشتر خرید می نماید و در نهایت به مشتری وفادار شما تبدیل می گردد. بهتر است سهم خود را در مهربانی و احترام به نحو احسن انجام دهید تا خاطره خوبی را برای مخاطبان رقم بزنید.
4. ارتباط احساسی؛ مشتریان را خشنود کنید
برای جلب رضایت مشتری، او را خشنود کنید. حتما می پرسید چگونه؟ اطمینان یابید که به صورت دوره ای برای سوپرایز کردن مشتریانتان زمان می گذارید. لزوما نیازی نیست که به آن ها هدیه دهید. برخی مواقع با یک نامه تشکر، هدیه ای تبلیغاتی یا مخاطب قرار دادن در شبکه های اجتماعی می توانید حسن نیت خود را به مشتریانتان ابراز کنید. به یاد داشته باشید که ارتباط احساسی عامل بسیار موثر برای افزایش وفاداری مشتریان است.
5. انتقاد پذیر بودن؛ راز پنهان موفقیت در کسب و کار
انتقاد پذیر بودن مشتری را نسبت به توجه، احترام و ارزش خود مطلع می نماید. بعلاوه پیشنهادات ممکن است سودمند باشند و به سکوی پرتابی برای موفقیت بیشتر تبدیل شوند. علاوه بر این، سبب ایجاد حس صمیمیت نیز خواهند شد. زمانی که مخاطبی از محصول یا خدمات شما شکایت می نماید، به او بی محلی نکنید. در بیشتر مواقع برترین کار عذرخواهی است؛ حتی اگر مقصر نیستید. پس از عذرخواهی دلیل را به صورت کامل برای مشتری شرح دهید تا مسئله حل گردد.
6. در مکالمات حضوری، گوشی موبایل را کنار بگذارید
یکی از موارد بسیار حائز اهمیت در زمان تعامل با مشتری، توجه کامل به اوست. حتما شما هم فروشنده هایی را دیده اید که در زمان ورود مشتری در حال بازی با گوشی هستند و دیر جواب می دهند. طبیعی است که مشتری خارج می گردد و خریدش را از مغازه بعدی انجام می دهد. این مثال برای یک کسب وکار کوچک است. تصور کنید برای یک برند مطرح و بزرگ چه اتفاق ناخوشایندی رخ دهد.
7. مشتری را منتظر نگذارید؛ موفقیت در چند قدمی شماست
همه ما این تجربه را داشته ایم که با بروز هر مشکل یا سوال، تماس روی حالت انتظار رفته است. این موضوع چند حالت به بار می آورد. مخاطب گوشی را قطع می نماید، از شما ناامید می گردد یا از رقیبتان کمک می خواهد. بهتر است به جای منتظر گذاشتن مشتری، از استراتژی های متفاوتی کمک بگیرید.
برای مشتری شرح دهید که چرا باید منتظر بماند. زمانی که دلیل برای افراد معین گردد، ارتباط بهتری بینتان برقرار می گردد. یا اطلاعات تماس آن ها را گرفته و در اسرع وقت با آن ها تماس بگیرید. این کار نشان می دهد که شما واقعا قصد کمک داشته اید. در آخر نیز به آنالیز مدت زمان انتظار مشتری بپردازید. یادتان باشد مشتری نباید منتظر بماند.
برترین روش های برخورد با مشتری با آموزش های حسین طاهری
هر تعامل با مشتری، فرصتی است برای ایجاد یک تأثیر مثبت و ماندگار. با هر تعامل، تصویری از برند خود در فکر مشتری می سازیم؛ اعتماد، احترام و حرفه ای گری. در این مسیر، هر گام کوچک، از یک لبخند گرفته تا یک پاسخ دقیق، سنگ بنایی برای رابطه ای پایدار و رضایت بخش با مشتریان می گردد. پس، هر برخورد با مشتری را به عنوان یک فرصت برای نشان دادن برترین چهره کسب وکار خود ببینیم و در آن بدرخشیم.
دکتر حسین طاهری بیزینس مستر و بیزینس کوچ، پژوهشگری مرجع در حوزه اقتصاد رفتاری و کارآفرینی به شمار می رود. در طی 20 سال گذشته او به بیش از 8000 مدیر در حوزه ارتقا کسب وکارشان کمک قابل توجهی نموده است. دوره های مختلفی برای توسعه فردی و کسب و کار وجود دارد که افراد به شما در مسیر پیشرفت کمک می رسانند. شما م توانید برترین روش های برخورد با مشتری را با آموزش های حسین طاهری در سایت hosseintaheri.ir بخوانید.
منبع: مجله شنبه