خبرنگاران 47 درصد از واحدهای مسکونی روستایی آذربایجان شرقی مقاوم سازی شد

به گزارش شهر سرگرمی، تبریز - خبرنگاران - مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: تا به امروز 47 درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان در راستای اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی، مقاوم سازی شده اند.

خبرنگاران 47 درصد از واحدهای مسکونی روستایی آذربایجان شرقی مقاوم سازی شد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

حافظ باباپور، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه میانگین تعداد واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده کشور 45 درصد است، اضافه کرد: آذربایجان شرقی در زمینه مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی 2 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی اظهار کرد: هم اکنون 305 هزار و 400 واحد مسکونی در روستاهای این استان وجود دارد که از این تعداد 143 هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات این بنیاد مقاوم سازی شده اند و مقاوم سازی بقیه واحدها نیز به مرور زمان با استفاده از تسهیلات این بنیاد انجام می گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، متوسط نرخ مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی تا 2 سال اخیر را 40 درصد گفت و گفت: از سال 97 تا به امروز 7 درصد بر میزان واحدهای مقاوم سازی شده استان اضافه نموده شده است.

باباپور، ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 1385 حدود 242 هزار واحد مسکونی روستایی در این استان وجود داشت که این تعداد در سال 95 به حدود 305 هزار واحد رسیده یعنی در 10 سال اخیر حدود 63 هزار واحد مسکن روستایی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط هر سال 6 هزار و 300 واحد مسکونی در روستاهای آذربایجان شرقی اضافه شده است، یادآوری کرد: افزایش واحدهای مسکونی در روستاها نشان دهنده رویداد مهاجرت معکوس در روستاها یا ساخت خانه دوم یا رغبت مردم برای ساخت واحد مسکونی در روستاها است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: در 10 سال اخیر برای ساخت حدود 63 هزار واحد مسکونی جدید در روستاها از مصالح جدید مانند آهن، میلگرد، آجر و شناژ بتنی استفاده شده است و این واحدها دارای مقاومت بالا در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله هستند.

باباپور، با اشاره به اینکه 143 هزار واحد مقاوم سازی شده استان واحدهایی هستند که از این بنیاد برای مقاوم سازی تسهیلات دریافت نموده اند، اضافه کرد: در صورت آمارگیری از واحدهای مقاوم سازی شده روستاها، احتمال می رود میانگین مسکن های مقاوم سازی شده روستایی در استان به 60 درصد برسد.

وی با بیان اینکه در زلزله اخیر در میانه و سراب دولت بیش از 150 میلیارد تومان تسهیلات و مصالح رایگان به روستاییان زلزله زده ارایه کرد، گفت: در صورتی که در طرح ویژه بهسازی و نوسازی، روستاییان می توانند با 50 تا 60 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت واحدهای مسکونی خود را مقاوم نمایند که این کار نیازمند همراهی بانک ها در اعطای این تسهیلات است.

باباپور، تاکید نمود: با تزریق بیشتر تسهیلات از سوی بانک ها و افزایش تعداد واحدهای مسکونی مقاوم در روستاهای استان، میزان خسارت های مادی و جانی در زمان بروز بلایای طبیعی مانند زلزله در استان به حداقل می رسد.

براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 90 حدود 30 درصد از جمعیت 3 میلیون و 700 هزار نفری استان آذربایجان شرقی در روستاها زندگی می نمایند.

این استان دارای 21 شهرستان و 2 هزار و 729 روستا است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1288

به "خبرنگاران 47 درصد از واحدهای مسکونی روستایی آذربایجان شرقی مقاوم سازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 47 درصد از واحدهای مسکونی روستایی آذربایجان شرقی مقاوم سازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید