حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت گردشگری

به گزارش شهر سرگرمی، حذف مالیات بر ارزش افزوده

اگر قانون در بخش هایی که مربوط به صنعت گردشگری می باشد، اصلاح گردد، در نتیجه هیچگونه مالیات بر ارزش افزوده ای بر قیمت تمام شده در تورهای ورودی در نظر گرفته نخواهد شد. این حذف مالیات بر ارزش افزوده به این علت است که مالیات مربوطه قبل از برگذاری تور، در هزینه هتل و یا دیگر خدماتی که در طول آن انجام می گردد، گرفته خواهد شد. همراه با خبرنگاران، ادامه خبر را در خصوص اعتراض فعالان در صنعت گردشگری در این خصوص، دنبال کنید.

حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت گردشگری

همانطور که گفته شد از طرف افراد زیادی که در صنعت گردشگری در کشور مشغول فعالیت هستند، اعتراضاتی در پی اینکه گرانی و مالیات در تمام بخش های این صنعت زیاد می باشد، اتفاق افتاده است. در این خصوص، محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، اشاره نموده است که توافق های کارشناسی مثبتی در این رابطه با سازمان امور مالیاتی انجام گرفته است.

او بعلاوه اظهار کرد که این گونه مباحث احتیاج به رویکرد و نگاهی کارشناسانه دارد، زیرا تصمیم هایی که راجع به حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت گردشگری گرفته می شود، گاهی اوقات طوری به طرف مقابل منتقل می شود که منطقی نیست. بعلاوه محبی خدایی ذکر کرد که تا به امروز این موضوع مالیات بر ارزش افزوده به این گونه امروزی بوده است.

معاون گردشگری اشاره نمود که ارزی که به وسیله صنعت گردشگری به کشور وارد می شود، همان درآمدی می باشد که به وسیله صادرات کالاهای گوناگون به دست می آید، اما به علت آن که این موضوع از ابتدا به طور کامل شفاف سازی نشده و شرح داده نشده است، این گونه شکاف های قانونی در خصوص صنعت گردشگری همچنان دیده می شوند و ادامه دارند.

محب خدایی معتقد است صنعت گردشگری مانند دیگر بخش هایی نظیر بخش کالا و خدمات نفتی که برای کشور درآمدزایی دارند، باید مشوق هایی مالیاتی داشته باشد که در حال حاضر این تبصره ها و مشوق ها در این صنعت دیده نمی شوند. برای آنکه سازمان امور مالیاتی آن را اصلاح کند، این موضوع باید به خوبی آنالیز شده و به این سازمان ارائه شود.

او به این مطلب نیز اشاره داشت که این موضوع طوری پیش رفته که با توجه به صادرات معکوس گردشگری دیده شود. سازمان امور مالیاتی نیز موضوع را پذیرفته و در پی اصلاح قانونی آن به وسیله مجلس است. او از پیگیری خود نیز صحبت نموده که این پیگیری تا آن جا که فرآیند این اصلاح سریع تر پیش گیرد، ادامه می یابد. با اینکه بحث هایی که راجع به حذف مالیات بر ارزش افزوده در گردشگری هنوز در مرحله کارشناسی می باشد، اما پیشرفت آن قابل توجه و تحسین است.

اگر قانون های مالیاتی در رابطه با صنعت گردشگری در راستای درست و کارشناسانه اصلاح شود، می توان نتیجه گرفت که در هزینه های نهایی و تمام شده تورهای گردشگری ورودی، دیگر هیچ گونه مالیات بر ارزش افزوده ای وجود نخواهد داشت، زیرا مالیات مورد نظر در قیمت خدماتی مانند اقامت در هتل های مختلف، لحاظ شده است.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی می باشد که فروشنده و یا دریافت نمایند موظف است آن را به خزانه دولت واریز نمایند. این مالیات از خریدار و یا مصرف نماینده دریافت می شود، به این صورت که هزینه آن روی بهای خرید یک کالا و یا خدمات ارائه شده در نظر گرفته شده است. در صنعت گردشگری به گونه ای است که برای مثال فردی که می خواهد به یک تور داخلی برود، مالیات بر ارزش افزوده را باید به هتل، پرواز، خدمات آژانس و … بپردازد و این موضوع در تورهای ورودی نیز به همین گونه است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال 1387 پس از آن که در مجلس تصویب شد، برای یک دوره پنج ساله آغاز شد که البته از سال 93 تا به امروز همراه با افزایش سالانه ادامه گشته است. افراد زیادی در بخش های مختلف به علت آن که با تصویب این قانون، مصرف نماینده و خریداران هزینه های زیادتری را باید بپردازند و قیمت ها در نتیجه افزایش می یابند، به آن اعتراض دارند.

در بخش گردشگری نیز که قیمت ها به علت تعدد خدمات برای مثال در یک سفر خاص (هتل، حمل و نقل و …)، افزایش می یابند و نارضایتی مسافران دیده می شود، این موضوع اعتراضات گوناگونی را در پی داشته است.

به همین علت حذف مالیات بر ارزش افزوده در تمام بخش ها کاری اجرایی نخواهد بود و به همین دلیل مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفته است که این گونه مالیات ها یکی از قوانین کشور هستند و موردی نیست که بشود آن را حذف کرد.

او بعلاوه اشاره نموده است که اگر قرار است که از سمت اداره امور مالیات و مجلس حمایت هایی در این راستا اجرا شود بهتر است که آن را به تورهای ورودی و گردشگران خارجی که به داخل ایران می آیند، اختصاص دهیم تا از این طریق بتوانیم با کاهش بعضی از هزینه ها افراد بیشتری را به سفر به ایران جذب کنیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1931

به "حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت گردشگری" امتیاز دهید

1 کاربر به "حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت گردشگری" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید