تنگناهای پرورش اسب در همدان، سرمایه گذاران پرورش اسب به تاخت از همدان خارج می شوند

به گزارش شهر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، سوارکاری رشته ورزشی ایرانیان و مورد تاکید دین مبین اسلام است که در کشور از علاقمندان زیادی که تمایل به داشتن باشگاه و یا مراکز پرورش اسب هستند، برخوردار است اما متاسفانه به دلیل بعضی قوانین سخت گیرانه این افراد علاقمند پس از مدتی دلسرد شده و دست از ادامه کار می کشند و عطای دریافت مجوز برای پرورش اسب و یا باشگاه سواری کاری را به لقایش می بخشند و از سرمایه گذاری در این زمینه خودداری می نمایند.

تنگناهای پرورش اسب در همدان، سرمایه گذاران پرورش اسب به تاخت از همدان خارج می شوند

استان همدان نیز به دلیل داشتن پتانسیل در زمینه پرورش و نگهداری اسب در کشور سرآمد است و از همه نوع نژاد اسب در همدان نگهداری می گردد اما در چند سال اخیر شاهد افول شرایط نگهداری و پرورش اسب در استان همدان هستیم تا جایی که سرمایه گذاران از استان همدان رفته و در سایر استان ها سرمایه گذاری می نمایند.

رئیس انجمن پرورش اسب همدان در همین زمینه در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه هفت باشگاه سوارکاری و مرکز پرورش اسب در استان همدان فعالیت می نماید، ادامه داد: به علت ویژگی های منحصر به فرد استان همدان به لحاظ جغرافیایی و منطقه ای و همچنین وجود جوانان مستعد برای ورزش سوارکاری و علاقمندان این رشته، یکی از استان های کشور هستیم که از این نظر بی نظیر است.

500 راس اسب به صورت متمرکز و پراکنده در همدان وجود دارد

مهدی بختیاری با بیان اینکه در همدان حدود 500 راس اسب به صورت متمرکز و پراکنده وجود دارد، اضافه نمود: با توجه به علایق و سلایق نگهدارنده های اسب، این اسب ها در موضوعات پرورش و سوارکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه به لحاظ شرایط جغرافیایی تقربیا از همه نژادهای اسب در همدان پرورش داده می گردد و مورد استفاده قرار می گیرد، ابراز داشت: نژادهای ترکمن، اسب های اروپایی مانند هول اشتاین، کی دبلیو، اسب عرب، اسب اصیل ایرانی، اسب های دوخون و اسب کرد در استان همدان نگهداری می گردد.

رئیس انجمن پرورش اسب همدان با بیان اینکه همدان اسب بومی خاصی ندارد اما به لحاظ جغرافیایی و نزدیک بودن به منطقه کردستان همدان یک نژاد بومی به اسب عرب کرد دارد، گفت: اسب عرب کرد به خاطر قابلیت های منحصر به فردی که دارد معمولا در مسابقات استقامت مورد استفاده قرار می گیرد و در مسافت های طولانی قابلیت های بالایی دارد.

مهدی بختیاری با بیان اینکه صنعت سوارکاری و پرورش اسب از صنایعی است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد، اعلام کرد: قیمت گذاری در رابطه با اسب با توجه به زحماتی که مربیان و سوارکاران می کشند و کوششی که این افراد برای اصلاح و باز پروری و یا پرورش اسب ها برای شرکت در مسابقات انجام می دهند باعث می گردد که قیمت اسب در کشور بالا باشد و یکی از مسائلی که در رابطه با بالا رفتن قیمت اسب تاثیر گذاشت موضوع ورود اسب های اروپایی بود که در سال های گذشته با جهش ناگهانی دلار قیمت خرید اسب های اروپایی به شدت بالا رفت که به طبع آن اسب در کشور قیمت بالایی پیدا کرد.

بالا رفتن قیمت اسب به عمومی کردن این ورزش آسیب می زند

وی با بیان اینکه اگر به دنبال عمومی کردن اسب و ورزش سوارکاری هستیم بالا رفتن قیمت اسب به این موضوع آسیب می رساند، ابراز داشت: خوشبختانه با توجه به اسب های بومی منطقه که بیشتر آنها قیمت های مناسبی دارند باشگاه ها می توانند برای آموزش علاقمندان از آنها استفاده نمایند چراکه این اسب ها قیمت مناسبی دارند.

رئیس انجمن پرورش اسب همدان با بیان اینکه استان همدان با توجه به داشتن دو سوارکار عضو تیم ملی شرایط خوبی در کشور دارد، اعلام کرد: استان همدان دارای جوانان مستعد خوبی است و سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته که اگر مسئولان امر در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند در زمینه اشتغال و استفاده از همه نوجوانان و جوانان در رابطه با موضوع اشتغال می توان از آنها استفاده کرد.

مهدی بختیاری با بیان اینکه یکی از مسائل اصلی آن است که مسئولان آن طور که باید به این موضوع توجه نمی نمایند، ادامه داد: اسب و سوارکاری یکی از ورزش های دیرینه در ایران و به خصوص در همدان و بسیار مورد تاکید اسلام است و از طرفی نیز ایرانی ها از روزگاران قدیم صاحب سوارکاری و پرورش اسب و هر موضوعی که مربوط به اسب بوده در همه جهان سرآمد بوده اند.

وی با بیان اینکه پتانسیل های بالقوه ای در این زمینه داریم، گفت: متاسفانه وجود قوانین دست و پا گیر، سخت گیرانه و عدم آشنایی مسئولان امر با مقوله صنعت اسب باعث شده که علاقمندان در این زمینه کمتر ورود پیدا نمایند و در پیچ و خم مسائل اداری و قوانین پیچیده قرار می گیرند که از موضوع سرمایه گذاری در این زمینه عقب نشینی می نمایند.

برای دریافت موافقتنامه راه اندازی یک مرکز پرورش اسب باید از 15 اداره مجوز گرفت

رئیس انجمن پرورش اسب همدان با بیان اینکه اگر فردی قصد راه اندازی یک مرکز پرورش اسب را دارد حداقل باید از 15 اداره موافقت نامه بگیرد، اعلام کرد: دریافت 15 موافقت نامه از ادارات مستلزم یک سال پروسه اداری است آن هم در صورتی که ادارات با این مقوله آشنا نیستند به طور مثال یک باشگاه باید چند کیلومتر از شهر دور باشد و من این سئوال را می پرسم آقایی که این موضوع را می گوید آیا خود او اجازه می دهد که فرزندش برای آموزش اسب سواری چند کیلومتر از شهر خارج گردد.

مهدی بختیاری با بیان اینکه این موضوع به سرمایه گذار آسیب می زند، ادامه داد: هیچ حمایتی انجام نمی گردد و برای دادن یک زمین و برای دادن تسهیلات همکاری نمی گردد و الویت ها به مرغ، دام، شتر مرغ داده می گردد.

وی با بیان اینکه گاهیقیمت اسب ایرانی را پایین می گذارند، ابراز داشت: اسب ایرانی سرمایه ملی است و اگر قیمت سرمایه ملی را بالا ببریم ارزشی که برای آن موجود قائل هستیم را بالا برده ایم اما متاسفانه قیمت های پایین معین می نمایند و با اصل موضوع سوارکاری آشنا نیستند و باعث می گردد تسهیلاتی که در این راستا در اختیار علاقمندان قرار گیرد به مشکل بر بخورد.

رئیس انجمن پرورش اسب همدان با بیان اینکه گاهی اسب به عنوان یک وسیله ورزشی در نظر گرفته می گردد و در زمان پیگیری برای حمایت می گویند این یک وسیله ورزشی است، ادامه داد: وقتی بحث تسهیلات پیش می آید می گویند این دام است و باید به جهاد کشاورزی مراجعه کنید و این سرگردانی باعث می گردد سرمایه گذار آسیب ببیند کمااینکه سرمایه گذاران خوبی در استان همدان داریم که در این زمینه با مشکل روبرو شده اند.

موسس باشگاه سوارکاری آذرخش همدان نیز در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه باشگاه های سوار کاری در همدان مسائل زیادی دارند، اعلام کرد: در همدان برنامه ریزی مثبتی انجام نمی گردد چرا که فعالیت های هر باشگاهی در ابتدا برای درآمد و بعد ایجاد فضایی مناسب برای جوانان است تا بتوانند در محیطی سالم فعالیت نمایند و پیشرفتی بر شهر و استان همدان ایجاد گردد.

نادر معصومی با بیان اینکه سال گذشته چهار مسابقه در همدان برگزار گردید، ادامه داد: با همکاری هیئت سوارکاری و پیدا کردن اسپانسر سال گذشته توانستیم مسابقه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه پارکور و موانع از سوی هیئت تهیه می گردد و باشگاه ها نمی توانند پارکور مناسب برای برگزاری مسابقه آبرو مند داشته باشند، گفت: هزینه ها در سوارکاری و نگهداری اسب ها سرسام آور است.

وی اضافه نمود: با توجه به تورم، هزینه ها وحشتناک است و هزینه ها شامل هزینه علوفه و ابزار و یراق سوار کاری وغیره می گردد بطوریکه یک مالک اسب باید ماهیانه 400 یا 500 هزار تومان برای نگهداری اسب خود هزینه کند.

موسس باشگاه سوارکاری آذرخش با بیان اینکه به علت نبود امکانات و برنامه های منسجم مربیان خوب از همدان می فرایند، گفت: اسب های خوب از همدان برده می شوند و سوارکاران همدانی نیز برای رسیدن به شرایط بهتر از همدان می فرایند.

نادر معصومی با بیان اینکه وقتی در رشته ورزشی سوار کاری جذب نیرو داشته باشیم و سرمایه دار ها علاقه مند به سرمایه گذاری در این رشته شوند توان مالی مربیان، مالک ها و باشگاه ها بالا می رود، مطرح نمود: تبلیغات و برگزاری مسابقات همه مواردی است که در این زمینه دخیل است و اگر تبلیغات و اسپانسر وجود داشته باشد جذب سرمایه ممکن می گردد.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه باعث کم شدن هزینه ها برای مالک، سوارکار و باشگاه ها می گردد، ابراز داشت: وقتی هزینه ها زیاد می گردد آهسته آهسته این رشته به حاشیه می رود و مربیان و باشگاه داران به سایر استان ها کوچ می نمایند.

موسس باشگاه سوارکاری آذرخش با بیان اینکه اگر باشگاه های سوارکاری پشتوانه مالی داشته باشند سرمایه گذاری در این زمینه زیاد می گردد، ادامه داد: در فصل فراوری علوفه می توان علوفه را با قیمت پایین تر خریداری و برای فصل زمستان نگهداری کرد درحالیکه اکنون یونجه کیلویی 800 تومان است که این هزینه زیادی است.

نادر معصومی با بیان اینکه تا به امروز حمایتی از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام نشده است، ابراز داشت: از طرف دامپزشکی برای معاینه اسب ها می آیند و اسب ها را از نظر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان آزمایش می نمایند تا سالم باشند و نسبت به واکسیناسیون اسب ها اقدام می نمایند و مراقبت ها از سوی دامپزشکی خوب است.

بارها تصمیم به تعطیل کردن باشگاه اسب سواری ام داشته ام

وی با بیان اینکه به عنوان کسی که شش سال پیش سرمایه زیادی را در اختیار ورزش سوارکاری گذاشته است بسیار دلسرد شده ام، ادامه داد: متاسفانه روز به روز هم دلسردتر می شوم و بارها قصد تعطیل کردن باشگاه را داشته ام چراکه این همه کوشش و سرمایه گذاری بازده مالی ندارد.

موسس باشگاه سوارکاری آذرخش با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی از واحد های دیگر حمایت می نماید، گفت: مرغداری ها یا دامداری ها در زمان هایی که احتیاج به یاری دارند شرکت پشتیبانی سازمان جهاد کشاورزی از آنها حمایت نموده است اما این سازمان می تواند احتیاجهای باشگاه های سوار کاری را نیز تا آنجایی که توانایی دارند برطرف نمایند.

نادر معصومی با اشاره به اینکه ورزش سوارکاری در همدان رو به افول است، اضافه نمود: اگر دانشگاه ها برای واحد های درسی دانشجویان از باشگاه های سوار کاری استفاده نمایند بسیار خوب است و موجب جذب سرمایه می گردد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این زمینه در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه در استان همدان حدود دو هزار راس اسب وجود دارد، اضافه نمود: از این دو هزار راس اسب حدود هزار اسب ورزشی هستند و تقربیا همه آنها شناسنامه دارند.

نصرت الله چهاردولی با بیان اینکه برای آن تعداد از اسب هایی که شناسنامه ندارند دستور العمل آمده که با تعاونی اسب داران استان همکاری گردد تا همه اسب های ورزشی استان شناسنامه دار و هویت دار شوند، گفت: هزار راس از اسب های استان در سایر امور مانند باربری و سواری استفاده می گردد.

اسب مقاوم به سرما در همدان نگهداری می گردد

وی با بیان اینکه در گذشته اسب ها سه کاربرد کار در مزارع، اسب های استقامتی برای طی مسافت طولانی و اسب های سرعتی داشتند و برای هر حوزه از نژاد خاصی استفاده می شد، اعلام کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، اسب مناسب نگهداری در همدان اسبی است که مقاوم به سرما باشد و پس از روی کار آمدن ماشین، اسب فقط کاربرد ورزشی پیدا کرد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اسب هایی که دورگ هستند اسب های خونگرم هستند و از سوی اروپایی ها وارد ورزش شده است، ابراز داشت: اسب های خون سرد و خون گرم را تلاقی دادند و اسب هایی با نام پر ون فراوری کردند.

چهاردولی با بیان وجود سه نوع اسب کورس، پرش و گرساژ، مطرح نمود: در همدان هفت واحد پرورش اسب صنعتی وجود دارد که یکی از آنها در رزن مستقر است و اسب اصیل عرب پرورش می دهد و مرکز دیگری در بهار اسب ترکمن پرورش می دهد.

آنچه مسلم است اینکه همدان به دلیل ویژگی های منحصربه فرد طبیعی ازجمله مناطقی است که قابلیت تبدیل شدن به قطب های مهم مالی کشور را دارد، اما متاسفانه به دلیل کم توجهی های سابقه دار، واژه محرومیت پسوند جدایی ناپذیر این استان شده که امید می رود با نگرشی جدی تر به این حرفه، گامی برای برطرف محرومیت آن برداشته گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 749

به "تنگناهای پرورش اسب در همدان، سرمایه گذاران پرورش اسب به تاخت از همدان خارج می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگناهای پرورش اسب در همدان، سرمایه گذاران پرورش اسب به تاخت از همدان خارج می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید