تسلا ناجی تویوتا می گردد!

به گزارش شهر سرگرمی، پدال نوشت: ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل تسلا که در زمینه فراوری خودروهای برقی پیشتاز است به تویوتا پیشنهاد کرد از شبکه شارژ خودروهای این شرکت موسوم به سوپرشارژر استفاده کند. پیش از این دو غول خودروسازی آمریکا یعنی فورد و جنرال موتورز به چنین توافقی با تسلا تن داده اند.

تسلا ناجی تویوتا می گردد!

ماسک اخیراً به آن چیزی که سال ها منتظرش بود دست یافته است. هم اکنون غول های خودروسازی آمریکا تسلا را پیشتاز صنعت خودرو می دانند. فورد و جنرال موتورز دو ضلع از سه ضلع اصلی خودروسازی آمریکا را تشکیل می دهند و اگرچه تصور می کردند پیشتازی خود را می توانند حفظ نمایند اما واضح است که چنین چیزی در حال تغییر خواهد بود. 10 سال پس از تأسیس تسلا، فورد و جنرال موتورز پایان اذعان نموده اند تسلا به یک سنگ محک در صنعت خودرو بدل شده است.

در حقیقت توافق دور از انتظار فورد و جنرال موتورز با تسلا بر پیشتازی این برقی ساز آمریکایی صحه می گذارد. از سال 2024 مشتریان این دو خودروساز قادر خواهند بود با استفاده از شبکه سوپرشارژر تسلا خودروهای خود را شارژ نمایند. شبکه شارژ تسلا شامل حدود 17 هزار جایگاه در آمریکاست و بزرگ ترین شبکه شارژ خودروهای برقی این کشور به شمار می رود. البته باید گفت مشتریان فورد و جنرال موتورز فقط به 12 هزار سوپرشارژر دسترسی خواهند داشت. تسلا در وب سایت خود می گوید: با استفاده از سوپرشارژرها می توان تنها در 15 دقیقه به شعاع حرکتی حدود 320 کیلومتری رسید. از آنجایی که شارژ بالای 80 درصد باتری ضرورتی ندارد بنابراین توقف در جایگاه ها کوتاه خواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع فورد و جنرال موتورز توافق نموده اند از کانکتور تسلا برای اتصال خودروهای برقی به جایگاه شارژ استفاده نمایند. مشتریان دو غول خودروسازی آمریکا فقط کافی است آداپتری را که حدود 100 دلار قیمت دارد خریداری نمایند. این توافق پیروزی بزرگی برای تسلا و ماسک محسوب می گردد چراکه نه تنها عایدی جدیدی به دست می آورند بلکه فرایند شارژ تسلا به یک استاندارد تبدیل خواهد شد. در حال حاضر دو استاندارد شارژ در آمریکا وجود دارد که یکی استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا یا NACS بوده و دیگر نیز سیستم شارژ ترکیبی CCS است. CCS از کانکتور شارژ کند استفاده نموده و همه خودروسازان آن را بکار می گیرند.

بعلاوه از CCS در شبکه شارژ عمومی که هم اکنون در حدود 54 هزار نقطه وجود دارد استفاده می گردد. مشکل این است که شبکه شارژ عمومی از شارژرهای سریع بسیار کمی سود برده به گونه ای که در کل حدود 7400 جایگاه سوپرشارژر عمومی از CCS استفاده می نمایند. به غیر از فورد و جنرال موتورز هیچ خودروساز دیگری به تسلا ملحق نشده است؛ اما میلیاردر خبرساز موردبحث پیشنهاد جدیدی را برای تویوتا ارسال نموده و البته شرایط جدیدی نیز دارد. پس از آنکه یکی از کاربران توییتر به اخباری درباره سختی های سفر با شاسی بلند برقی تویوتا و مسائل شارژ آن اشاره نموده ماسک پیشنهاد خود را مطرح نموده است. این کاربر توییتر که خود را سرمایه گذار و هوادار تسلا می نامد گفته است: مجله بیزنس اینسایدر با تویوتا bZ4X برقی از نیویورک به واشنگتن سفر نموده و بازگشته است. این سفر 9 ساعته شامل 3 ساعت شارژ باتری بوده و حتی با وجود شارژ باتری 37 درصدی، bZ4X نتوانسته سرعت شارژ بالاتری از 35 کیلوواتی داشته باشد.

او در ادامه می گوید تسلا مدل Y در کل سفر شاید به حدود 30 دقیقه شارژ احتیاج داشته باشد. اینجا ماسک از فرصت مناسب برای تشویق تویوتا به تکرار کار فورد و جنرال موتورز استفاده نموده است: آن ها باید به استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا بپیوندند.

اما تویوتا واکنشی به اخبار منتشر شده نداشته است. پیشنهاد ماسک در حالی مطرح می گردد که همین چند روز پیش برنامه های تویوتا درباره فراوری خودروهای برقی با شعاع حرکتی حدود 1000 و 1500 کیلومتر منتشر شد. اگر چنین چیزی محقق گردد برد خودروهای تویوتا بسیار بیشتر از محصولات کنونی تسلا خواهد بود. اگر غول خودروسازی ژاپن تصمیم بگیرد پاسخ مثبتی به پیشنهاد ماسک بدهد شاید دیگر خودروسازان همانند هیوندای/کیا و استلانتیس نیز کار مشابهی را انجام دهند زیرا در غیر این صورت محتمل است مزیت رقابتی خود را از دست بدهند.

فولکس واگن یکی از معدود خودروسازانی است که وفاداری خود به شارژر CCS را نشان داده است. در واقع این غول خودروسازی آلمانی در حال تأسیس شبکه شارژ خود است، شبکه ای که فعلاً 840 جایگاه شارژ را به خود اختصاص می دهد. انتظار می رود تعداد جایگاه های شارژ فولکس واگن تا سال 2026 دو برابر مقدار فعلی باشد. همان طور که می دانید شبکه شارژ خودروهای برقی جزو مهم ترین فاکتورهای توسعه چنین محصولاتی بوده و خودروسازی که بتواند خودروهایی با باتری بهتر، شعاع حرکتی بیشتر و زمان شارژ کمتر ارائه کند پیروز میدان خواهد بود. این یکی از نقاط قوت تسلاست، شرکتی که در حال حاضر حرف اول را در زمینه خودروهای برقی می زند. تسلا با ارائه شبکه شارژ خود به رقبا اگرچه مزیت خود را کم کم از دست می دهد اما درعین حال منبع عایدی و جایگاه مهمی را به عنوان پیشتاز بازار به دست می آورد زیرا کانکتورهای این برند به یک استاندارد در بازار تبدیل می گردد. ماسک قبلاً گفته بود: ما شبکه سوپرشارژر را از روی ناچاری ساختیم زیرا کسی این کار را انجام نمی داد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2208

به "تسلا ناجی تویوتا می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسلا ناجی تویوتا می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید