بخش خصوصی نباید تاوان سوءمدیریت ها را بپردازد

به گزارش شهر سرگرمی، عضو هیات رئیسه اتاق اراک ضمن انتقاد از قطع شدن مداوم برق و خسارت های ناشی از آن بر فرایند فراوری، گفت: چرا باید هزینه مسائل و سوءمدیریت ها را همیشه مردم و بخش بخصوصی بپردازد؟

بخش خصوصی نباید تاوان سوءمدیریت ها را بپردازد

سعید رضوانی، عضو هیات رئیسه اتاق اراک در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با انتقاد از قطعی های نامنظم و مداوم برق و خسارت های ناشی از آن بر تجهیزات واحدهای فراوریی، گفت: وزارت نیرو وقتی در قالب قرارداد، متعهد تامین انرژی می گردد، وظیفه دارد پیش بینی و مدیریت روزهای پر مصرف تابستان را نیز انجام دهد.

این فعال اقتصادی معتقد است قطعی برق در کشور طی شرایطی که هنوز وارد فصل تابستان نشده ایم مسائل فراوانی را برای بخش های مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، معدنی و غیره ایجاد نموده است. این امر که به گفته مسئولان در پی کمبود برق حادث شده و به نظر می رسد تا انتها تابستان و حتی زمستان و در صورت عدم تدبیر فوری، حداقل سه سال آینده ادامه دار باشد، اختلالات فراوانی را ایجاد می نماید.

او ادامه داد: بخش صنعت و فراوری وابستگی شدیدی به برق دارند، بنابراین از قطعی مداوم برق تاثیر پذیرفته و این موضوع موجب نگرانی ها و اعتراضاتی در میان فعالان این بخش شده است.

رضوانی تقویت و رشد فراوری ملی را در گرو توسعه، تامین و نگهداشت زیرساخت ها دانست و توضیح داد: خاموشی های بدون اطلاع از عوامل آسیب زننده به صنعت است. نتیجه این بی تدبیری ها، خسارت های سنگین به خطوط فراوری بوده و این شرایط بعضی واحدهای فراوریی را در ایفای تعهدات اقتصادی دچار مشکل می نماید.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: در عصری که به نام دوره تکنولوژی آن را می شناسیم و اینترنت، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و امثال آن در دسترس همگان واقع شده است، اطلاع رسانی قطع برق خیلی بهتر از این می توانست انجام گردد. از همه بدتر اینجاست که با نادیده دریافت متولیان فراوری برای این بخش تصمیم گرفته می گردد؛ در هفته دو روز چهار ساعته آن هم در پیک فراوری دچار قطعی برق می شویم.

او گفت: وزارت نیرو وقتی در قالب قرارداد، متعهد تامین انرژی می گردد، وظیفه دارد پیش بینی و مدیریت روزهای پر مصرف تابستان را نیز انجام دهد. زمانی که وزارت نیرو قرارداد فروش انرژی خود با فراورینمایندگان را تا سقف 30 درصد افزایش می دهد، ملزم به تامین زیرساخت های آن نیز هست. اینکه وزارت نیرو بگوید ما برق را ارزان می فروشیم و دچار خسران هستیم، مصرف نماینده را توجیه نمی نماید.

این فعال اقتصادی با طرح این سئوال که اگر این بی تعهدی توسط بخش خصوصی صورت گیرد چه بلایی بر سر آن خواهد آمد؟ توضیح داد: اگر واقعا می دانیم بخش عمده ای از برق مصرفی و خاموشی ها ریشه در فراوری رمزارزها دارد چرا فشار ناشی از کمبود برق را بخش های فراوریی و صنعتی باید تحمل نمایند؟ امروز شناسایی محل های فراوری رمزارزها به وسیله مخابرات و همچنین کنترل مصرف اماکن صنعتی و تجاری کار پیچیده ای نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق اراک با بیان اینکه واحدهای فراوریی خصوصی در شرایط سخت تحریمی، فعالیت خود را متوقف نکردند و به تعهدات خود در مقابل جامعه، حتی در مقابل زیان خود پایبند بودند توضیح داد: با توجه به این مهم چرا نهادهای دولتی در مقابل قرارداد فروش برق به تعهدات خود پایبند نیستند؟ چرا باید تاوان و هزینه مسائل و سوءمدیریت ها را همیشه مردم و بخش بخصوصی بپردازد؟

رضوانی یادآور شد: بعد از به وجود آمدن این مسئله، بعضی مسئولان معتقدند ارزان فروشی برق، این وزارت خانه را با ورشکستگی، ناتوانی در سرمایه گذاری و مدیریت برای آینده روبرو نموده است .

او از مسئله دیگری که واحدهای فراوریی با آن روبه رو هستند نیز انتقاد کرد و گفت: گازوئیلی که تا امروز می توانستیم برای ژنراتورهای خود با نظارت کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به ارحتی تامین کنیم به یکباره از ترس قاچاق سوخت و عدم پذیرفتن مسئولیت آن با توجه به افزایش تقاضا دچار مشکل شده است. متاسفانه هر چالشی که به وجود می آید سلسله مسائلی را پشت سر خود به دنبال دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در رابطه با مشکل تامین گازوئیل توسط صنعتگران گفت: الزام صنعت گران به خرید یکباره کنتور هوشمند به بهانه ممانعت از قاچاق سوخت از مراکزی انحصاری و با معرفی نامه و نصب انحصاری آن از دیگر مسائلی است که باید به آن اشاره نمود.

بر اساس اظهارات رضوانی این اقدام نیز باید با نوبت گیری انجام گردد که به نظر نمی رسد با سیل تقاضای موجود به موقع پاسخ فراورینمایندگان داده گردد.

این فعال اقتصادی رعایت حقوق مصرف نمایندگان طرف قرارداد خرید برق از وزارت نیرو را الزامی دانست و تاکید نمود: در صورت احتیاج به قطع برق از این پس ضروری است نظم بیشتری در زمانبندی قطعی ها لحاظ گردد و یک ساختارصحیح اطلاع رسانی به صنعتگران، عمل به تعهد در مقابل قراردادهای فروش برق و توسعه شبکه در راستای جلب رضایت واحدهای خسارت دیده از ناحیه قطع برق، ایجاد گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1642

به "بخش خصوصی نباید تاوان سوءمدیریت ها را بپردازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی نباید تاوان سوءمدیریت ها را بپردازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید