آیا زنان، واقعا راننده های بدتری هستند؟

به گزارش شهر سرگرمی، مطمئن هستیم که تا کنون، با جوک ها یا تصاویر طنز زیادی درباره رانندگی خانم ها روبرو شده اید. تصاویر بسیار زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که رانندگی خانم ها را به طنز گرفته اند.

آیا زنان، واقعا راننده های بدتری هستند؟

به گزارش ایرنا، مطمئن هستیم که تا کنون، با جوک ها یا تصاویر طنز زیادی درباره رانندگی خانم ها روبرو شده اید. تصاویر بسیار زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که رانندگی خانم ها را به طنز گرفته اند.

آیا این واقعا بدین معناست که زنان راننده های بدی هستند؟

اول از همه باید گفت که تحقیقات نشان میدهد، مردان، بیش از زنان تصادف مینمایند و مرد ها قوانین هدایت رانندگی را بیشتر زیر پا میگذارند. این مساله بسیار منطقی بنظر میرسد، زیرا هورمون تستوسترون در مردها، باعث افزایش ریسک پذیری میگردد.

بله، بعضی از زنان هم با سرعت های بالا رانندگی مینمایند، اما اغلب آنها، محتاط تر از مردان هستند. بنابر این اگر اینگونه است، چرا مرد ها ادعا مینمایند که زنان راننده های بسیار بدی هستند؟

جوک ها، یکی از روش های غیر مستقیمی هستند برای اینکه مردم نا امیدی های خود را بیان نمایند. مثلا اگر یک فرد، رویداد سیاسی خاصی را دوست نداشته باشد، به احتمال زیاد با ساختن جوک، این نا امیدی را تخلیه میکند.

چرا مرد ها اذیت می شوند

یک شرح برای این باور نسبت به زنان این است که مردها، به وسیله زنانی که آرام رانندگی نموده و محتاط به نظر می رسند، اذیت می شوند. هرچقدر این حس نا امیدی بیشتر میگردد، مردان بیشتر سعی مینمایند که با استفاده از جوکهایی، درباره مهارت های رانندگی زنان، این حس نا امیدی را تخلیه نمایند.

اما این همه داستان نیست. مردی که به وسیله زنان، به هر دلیل دیگری نیز نا امید گردد، میتواند از شرایط بهره برده و زنان را تمسخر کند. مثلا اگر یک مرد به وسیله زنان، در مساله دیگری (که هیچ ربطی به رانندگی ندارد) اذیت شده باشد، کماکان ممکن است سعی داشته باشد با اشتراک گذاشتن جوک هایی درباره مهارت های رانندگی زنان، آن ها را مسخره کند.

اما آیا این مساله تنها بدلیل نا امیدی است یا عوامل دیگری نیز وجود دارند؟

احتیاج به احساس بالاتر بودن نسبت به زنان، میتواند انگیزه دیگری باشد که مردان این برخورد را نمایند. مردی که میخواهد حس فزونی داشته باشد و حس بهتر درونی را تجربه کند، ممکن است جوک هایی را در خصوص زنان به انتشار بگذارد.

اگر یک مرد، بخواهد حس مردانه و قدرت داشته باشد، باید ادعا کند که زنان راننده بدی هستند تا بتواند ارزش خود را بالا ببرد.

مرد ها اجسام متحرک را بهتر می بینند و درک بهتری از فضا دارند

در تحقیقی، نشان داده شد که مردان در شناسایی اجسام متحرک (خصوصا در سرعت های بالا) بهتر هستند. این ممکن است بدین معنا باشد که مردان میتوانند حرکت ماشین ها و افراد پیاده در جاده را بهتر تشخیص دهند.

اما این مسائل، کماکان نمیتواند تضمین کند که یک مرد، همیشه راننده بهتری نسبت به یک زن است. در بسیاری کشورها، نرخ های بیمه برای زنان، پایین تر از مردان است و این مساله نشان میدهد که باور اکثریت این است که احتمال تصادف مردان بیشتر است.

زن ها در حال عملی کردن باور جامعه بصورت ناخودمطلع هستند

باتوجه به کلیشه موجود در جامعه و با توجه به تکرار زیاد جوک ها درباره مهارت های رانندگی پایین زنان، باور عمیقی در سطح ناخودمطلع و در فکر زنان ایجاد شده است. فکر زنان پر از حرفها، تصاویر و داستان های منفی شده است که این مساله باعث برنامه ریزی ضمیر ناخودمطلع آن ها خواهد شد تا نهایتا، خودشان با دست های خود، این افکار را بیشتر و بیشتر واقعیت ببخشند. بنابر این به این مساله باید توجه ویژه تری لحاظ نمایند.

بعلاوه باتوجه به جو جامعه، چشمان زیادی روی رانندگی خانم ها متمرکز است که این مساله باعث خواهد شد خانمها، نتوانند رانندگی کردن را بصورت ناخودمطلع انجام دهند و مدام، از ضمیر خودمطلع خود برای رانندگی استفاده نمایند، حال آنکه، برای اینکه در انجام مهارتی مسلط شوید، باید پس از مدتی تمرین، آن کار را بصورت ناخودمطلع انجام دهید و به آن فکر نکنید. توصیه میگردد مقاله زیر را مطالعه کنید:

تمرکز روی اشتباهات

وقتی یک فرد، باوری را در خود به وجود می آورد، فکر او در تمام مدت در پی یافتن شواهدی خواهد بود که این باور را محکم تر کند (بدون اینکه خود مطلع باشد).

به عبارت دیگر، اگر مرد ها باور داشته باشند که زنان نمیتوانند خوب رانندگی نمایند، با اولین تصادفی که به وسیله زنان رخ میدهد، توجه زیادی جلب میگردد و به سرعت در سطح دنیا منتشر میگردد. به همین دلیل است که جک های زیادی را درباره تصادف های عجیب زنان میخوانید حال آنکه این جک ها درباره مردان به ندرت شنیده میگردد.

درواقع اگر جوکی درباره مردان منتشر گردد، مردم آنرا داده ای نامرتبط طلقی نموده (زیرا با کلیشه موجود در جامعه فاصله دارد) و آنرا در حافظه بلند مدت خود ضبط نخواهند کرد.

این مساله به این دلیل است که فکر بعضی از مردم، میخواهد بصورت انتخابی روی حقایق مشخصی متمرکز شده و از باقی آن ها صرفنظر کند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2047

به "آیا زنان، واقعا راننده های بدتری هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا زنان، واقعا راننده های بدتری هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید