آرامگاه همسر پادشاه توت کجاست؟

به گزارش شهر سرگرمی، توت عنخ آمون یا پادشاه توت یازدهمین فرعون مصر باستان از دودمان هجدهم بود که مقبره وی، یکی از مهم ترین کشف های باستان شناسی در قرن بیستم معرفی می شود. ولی همسر او، آنخ آسن آمون، کجا آرمیده است؟

آرامگاه همسر پادشاه توت کجاست؟

این همه آن چیزی است که ما می دانیم: در حدود 3350 سال پیش، مصر تحت حکومت نوجوانی به عنوان توت عنخ آمون (Tutankhamen) بود. مقبره وی به صورت کامل بررسی شده است، گنجینه ها (و نفرین های منتسب) به او هم تقریبا 100 سال پیش تقسیم شد. ولی ما هنوز هیچ تصویر واضحی از شجره نامه خانوادگی او نداریم و نمی دانیم که بستگان درجه یک وی چه کسانی بودند. اما کشف این آرامگاه نو می تواند تا اندازه ای به هر دو سوال پاسخ دهد؛ اگر گفته زاهی حواس، باستان شناس معروف را قبول داشته باشیم، کشف آرامگاه نو در دره پادشاهان مصر به ویژه از این لحاظ حائز اهمیت خواهد بود که حاوی بقایای اجساد همسر/خواهر ناتنی پادشاه توت، آنخ آسن آمون (Ankhesenamun) است.

گنجینه های کشف نشده

آرامگاه نو تنها جایی نیست که احتمال آن می رود که جایگاه ابدی آنخ آسن آمون باشد. در واقع، بسیاری از باستان شناسان بر این باور هستند که ما قبلا او را یافته ایم. توت عنخ آمون تنها به خاک سپرده نشده بود. همراه او، دو جنین دختر دفن شده که مرده متولد شده بودند و آزمایش های ژنتیکی تأیید کرده اند که این جنین ها، متعلق به او و جسد زن مومیایی شده ای بودند که در قبری به نام KV21 کشف شده است. چون پادشاه توت تنها یک بار ازدواج کرده بود، پس باید این پرونده را همین جا مختومه اعلام کنیم، درست است؟

علاوه بر این ها، ما می دانیم که فرعونی به نام آخناتون، پدر توت عنخ آمون و آنخ آسن آمون بوده است (بله، حق با شماست. واقعیت خیلی ناخوشایندی است). مومیایی کشف شده در KV21 از نظر ژنتیکی با پدر فرضی آن ها همسان نبود. علاوه بر این، داستان تا بعد از مرگ توت ادامه پیدا می کند، آنخ آسن آمون با فرعون بعدی ازدواج می کند (این احتمال می رود که فرعون بعدی، پدربزرگ او بود!). بیایید از این حرف ها بگذریم و به جای آن، در مورد مکانی صحبت کنیم که او در آن آرمیده است.

به گفته زاهی هاوس، استفاده از رادار در ناحیه ای از دره پادشاهان (Valley of Kings) در نزدیکی آرامگاه آیی (Ay)، پرده از رازی برداشت که می تواند مقبره ای باشد که تا به حال ناشناخته به جای مانده است. کاوش ها در این منطقه بقایای چهار ستون را کشف کرد که مصریان باستان، قبل از ساختن آرامگاه، نذری های خود را در آنجا ادا می کردند. این بقایا، حاکی از وجود یک آرامگاه در منطقه است.

این حقیقت که این آرامگاه فاصله نزدیکی با آیی دارد، باعث شده است که حواس باور کند آن جا استراحتگاه بدی آنخ آسن آمون باشد، اما این اولین باری نیست که او تلاش می کند تا شجره نامه توت عنخ آمون را فاش کند. در حقیقت، حواس در پی یافتن توالی ژنی مومیایی های KV21 هم بود و حتی قصد دارد ژن های بچه ها دفن شده به همراه توت را هم آزمایش کند.

یک سریال آبکی پر آب چشم

تا به حال حتما همه ما پذیرفته ایم که مصری های باستان، از نظر احساسات درباره نوزدانی که مرده به دنیا می آیند، فرق چندانی با ما نداشتند. اما حتی اگر به این موضوع هم توجه نکنیم، زندگی آنخ آسن آمون واقعا زندگی شگفت انگیز و غیرعادی بوده است. او در 13 سالگی با برادر خود که پادشاه شد، ازدواج کرد و در سن 21 سالگی بیوه شد. به سرنوشت ناخوشایند ازدواج با آیی دچار شد (که شاید پدربزرگ او بود، ببخشید که مجبوریم این حرف را چندین بار تکرار کنیم)؛ او نامه ای به پادشاه هیتی ها (Hittites) نوشت تا ببیند که آیا او پسری دارد که خواهان ازدواج با او باشد یا خیر. هیتی ها بسیار خواهان این ازدواج بودند، اما نسبت به شرایط مشکوک بودند؛ بنابراین فرستاده ای فرستادند تا روشن شود که او چقدر در این تصمیم جدی است. متأسفانه، آن ها خیلی تعلل کردند و زمانی که به این امر رضایت دادند، آنخ آسن آمون مجبور به ازدواج شده بود. آنچه که بعدها اتفاق افتاده در گذر زمان به فراموشی سپرده شده است، اما اگر آرامگاه نو رمزگشایی شود، شاید انتها بتوانیم اطلاعاتی در مورد فصل پایانی زندگی آنخ آسن آمون به دست بیاوریم.

منبع: کجارو / curiosity.com
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1933

به "آرامگاه همسر پادشاه توت کجاست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آرامگاه همسر پادشاه توت کجاست؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه همسر پادشاه توت کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید