آتشی که از 1500 سال پیش در یزد شعله ور است

به گزارش شهر سرگرمی، آتش مقدس آتشکده یزد، هزاران سال است که با پاسداری موبدان و هیربدان همیشه زنده و سوزان است.

آتشی که از 1500 سال پیش در یزد شعله ور است

به گزارش خبرنگاران، زرتشتیان با حفظ مناسک و مفاهیم آیینی، بخشی جدایی ناپذیز از فرهنگ و تمدن ایران به شمار می روند. بسیاری از دین پژوهان رد پای آیین زردشت را در ادیان متاخرتر و از جمله ادیان ابراهیمی یافته اند.

مکان های مذهبی و مقدس زرتشتیان و مراسم های آیینی آن ها، یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد است.

یک سایت اماراتی در گزارشی از ساختمان آتشکده یزد به آتشی که زرتشتیان بیش از 1500 سال آن را در این مکان روشن نگه داشته اند اشاره نموده است.

آتشکده یزد یکی از جاذبه های گردشگری یزد است. آتشی که نماد پاکی است در این آتشکده از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین علت این مکان، با نام آتشکده وَرهُرام شناخته می گردد.

یکی از آداب خاصی که هنگام بازدید از این آتش باید رعایت گردد به طور مثال این است که هیچ کس نباید در این آتش بدمد و آن را آلوده نماید.

حتی نگهبان این آتش 1500 ساله باید با نقاب مخصوصی به نام پدام که بر روی دهان و بینی خود قرار می دهد به آتش نزدیک گردد. کسی که مسئولیت روشن نگه داشتن آتش آتشکده است، هیبرد نامیده می گردد.

وی روزانه در چند نوبت با افزودن قطعه ای چوب خشک که مقاوم تر از سایر چوب ها، همانند چوب بادام و زردآلو است؛ این آتش را حفظ می نماید.

روشن ماندن این آتش برای همه گردشگران مجذوب نماینده است، آن ها در حالی که از پشت شیشه جام حاوی آتش را می بینند مقداری از بوی آن را نیز استشمام می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2222

به "آتشی که از 1500 سال پیش در یزد شعله ور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشی که از 1500 سال پیش در یزد شعله ور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید