8 ترفند خنک کردن منزل بدون کولر

به گزارش شهر سرگرمی، بسیاری از مردم تابستان را به خاطر تعطیلات و سفر های تابستانی دوست دارند. اما گرمای بیش از حد هوا در بعضی روز های این فصل سبب می گردد تا آنچنان هم دوست داشتنی نباشد. در چنین شرایطی ناچاریم در تمام طول روز لوازم سرمایشی منزل را روشن نموده و بالا رفتن هزینه قبض برق را به فراموشی بسپاریم.

8 ترفند خنک کردن منزل بدون کولر

به گزارش راهنماتو، از قلم نیاندازید که مصرف بالای انرژی لوازم خنک نماینده در تابستان منجر به انتشار گاز های گلخانه ای و در نتیجه گرم شدن زمین خواهد شد. چند ترفند ساده وجود دارد که می توانید با رعایت آن ها علاوه بر کاهش هزینه گاز و برق، از گرم شدن هوای کره زمین به وسیله وسایل سرمایشی جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا این نکات ساده و کاربردی را به شما آموزش دهیم:

1- کشیدن پرده ها

با کشیدن پرده ها و جلوگیری از ورود آفتاب به درون منزل، می توانید تا حد زیادی از گرم شدن هوای منزل خود جلوگیری کنید. اگر شدت نور زیاد است و یک پرده برای این کار کافی نیست، می توانید از یک پارچه آستر یا همان پشت پرده ای برای جلوگیری از ورود گرمای خورشید به خانه یاری بگیرید.

2- تنظیم ترموستات تهویه مطبوع

اگر ناچارید از دستگاه تهویه مطبوع یا همان کولر گازی بهره ببرید، سعی کنید ترموستات را در دمای بین 24 تا 27 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. افزایش تنها یک درجه سانتی گراد دمای ترموستات در هوای گرم می تواند هزینه کارکرد دستگاه شما را تا حدود 10 درصد کاهش دهد. اگر قصد دارید دستگاه تهویه مطبوع جدیدی بخرید، به برچسب انرژی و مقدار مصرف آن توجه داشته باشید. در نظر گرفتن این نکته می تواند شما را از صرف هزینه های زیاد قبض برق نجات دهد.

3- تنظیم پنکه سقفی

در طول تابستان، تیغه های پنکه سقفی شما باید طوری تنظیم شوند که خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخند. زمانی که پنکه سقفی به سرعت در این جهت می چرخد، هوا را مستقیماً به سمت پایین فشار داده و به خنک شدن فضا یاری می نماید. حرکت پره های پنکه سقفی در زمستان باید در جهت حرکت عقربه های ساعت باشد. در این حالت جریانی به سمت بالا ایجاد شده و هوای گرم را در اطراف اتاق به گردش در می آید.

4- بستن درب ها و شکاف ها

درب اتاق هایی که از آن ها استفاده نمی کنید را ببندید. این کار خنک تر شدن هوای اتاقی که بیشتر به آن احتیاج دارید، خواهد شد. بعلاوه با بستن درز درب و پنجره ها، می توانید خروج هوای خنک به بیرون را به حداقل برسانید. توجه داشته باشید که اگر تمام تمام درب ها و پنجره های اتاق ها بسته باشد و هوا نتواند به راحتی جریان پیدا کند، انباشتگی رطوبت در اتاق و بسته شدن مسیر هوا می تواند منجر به خنک نشدن اتاق ها گردد. از این رو توصیه می گردد یک پنجره یا درب را کمی باز نگه دارید تا هوا جریان پیدا کند و کولر به طور موثرتری هوا را خنک کند.

5- استفاده از پنکه و ظرف یخ

اگر کولر یا دستگاه تهویه مطبوع ندارید، می توانید از یک پنکه و یک ظرف آب یخ برای خنک کردن محیط خود بهره ببرید. یک ظرف پر از یخ با عمق کم را در مقابل پنکه قرار دهید. این کار به خنک شدن اتاق شما تا حد زیادی یاری می نماید.

6- تغییر لامپ های روشنایی

اگر در خنک کردن منزل خود دچار چالش شده اید و علت آن را نمی دانید، شاید مقصر لامپ های خانه شما باشند. اغلب لامپ های رشته ای گرمای زیادی فراوری می نمایند. استفاده از لامپ های کم مصرف به جای رشته ای علاوه بر خنک کردن منزل شما، موجب صرفه جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد.

7- خنک کردن بدن

نوشیدنی های خنک بنوشید. با استفاده از یک پارچه نخی مرطوب گردن و سایر نقاط بدنتان را خنک کنید. دوش آب سرد بگیرید. با این روش ها می توانید بدن خود را بدون احتیاج به استفاده از کولر خنک کنید. استفاده از لباس های نخی و گشاد یکی دیگر از نکاتی است که برای خنک نگه داشتن بدن خود در فصل گرما باید به آن توجه داشته باشید.

8- استفاده از هواکش

هوای گرم به علت سبک بودن در بالا قرار می گیرد و هوای سرد در قسمت های پایینی خانه جریان دارد. شما می توانید با یاری فن آشپزخانه، توالت و حمام هوای گرم داخل خانه را خارج کنید. اگر منزل شما خروجی هوای مناسبی داشته باشد، این کار به خنک شدن هوا یاری زیادی خواهد نمود. بعلاوه نصب دستگاه های تهویه هوا در فضایی نزدیک به سقف خانه نیز می تواند به خروج بهتر هوای گرم یاری کند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2216

به "8 ترفند خنک کردن منزل بدون کولر" امتیاز دهید

2 کاربر به "8 ترفند خنک کردن منزل بدون کولر" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند خنک کردن منزل بدون کولر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید