گذر از دل ارسباران

به گزارش شهر سرگرمی، راهنمای دوچرخه سواری از جنگل ارسباران تا رود ارس

بخشی از جنگل های زیبای هیرکانی ایران، در تکه شمال غربی ایران قرار گرفته و بیشتر با نام جنگل های ارسباران شناخته می شوند. این منطقه جنگلی منحصر به فرد و زیبا در جنوب رود ارس و در منطقه ای مرطوب قرار گرفته است.

گذر از دل ارسباران

نویسنده و عکاس: محمدعلی معمارصادقی

راهنمای دوچرخه سواری از جنگل ارسباران تا رود ارس

بخشی از جنگل های زیبای هیرکانی ایران، در تکه شمال غربی ایران قرار گرفته و بیشتر با نام جنگل های ارسباران شناخته می شوند. این منطقه جنگلی منحصر به فرد و زیبا در جنوب رود ارس و در منطقه ای مرطوب قرار گرفته است. این منطقه که در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته، همچون جنگل های گیلان و مازندران انبوه نیست، اما در زیبایی کم از آنها ندارد. در این شماره راستای زیبا برای دوچرخه سواری به شما پیشنهاد می کنیم که از دل این جنگل زیبا و منحصر به فرد می گذرد و در نهایت به رودخانه ای در خط مرزی ارمنستان می رسد. راستا 60 کیلومتری پیشنهادی ما از شهر ورزقان آغاز می شود و از در ارسباران می گذرد و در کناره رود ارس به پایان می رسد. در این راستا غیر از روستاهای دیدنی، دشت ها و مراتع زیبا، چشم اندازهای سبز کوهستانی را هم خواهید دید. غیر از آن از کنار معدن بزرگ مس سونگون و قلعه زیبای تاریخی آقجاقلعه رکاب زنان خواهید گذشت. اگر برای این سفر برنامه ریزی می کنید، در خاطر داشته باشید که تمام این راستا ماشین رو است.

چطور برگردیم؟

بازگشت به خانه

نزدیک ترین جایی که می توانید سوار اتوبوس شوید و به شهرتان برگردید، گمرک نوردوز در مرز ارمنستان است که حدود 40 کیلومتر با نقطه پایانی راستا فاصله دارد. از آنجا تا گمرک را باید سربالایی رکاب بزنید. البته می توانید تا شهر جلفا وانت بگیرید و از آنجا اتوبوس به مقصد بگیرید.

چطور برسیم؟

به سوی اهر و ورزقان

محل آغاز این برنامه دوچرخه سواری شهر ورزقان است در استان آذربایجان شرقی. هر جا که هستید - البته غیر از شهرهای شمال استان آذربایجان شرقی - باید اول از همه به شهر تبریز برسید. از تبریز باید وارد جاده اهر شوید و بعد از شهر خواجه به سمت ورزقان بپیچید. تبریز تا ورزقان 93 کیلومتر فاصله دارد و حدود یک ساعت و نیم در راه خواهید بود.

چطور بگردیم؟

جنگل و رود مرزی

راستا از شهر ورزقان آغاز شده و بعد از گذر از دشت های شمالی ورزقان و معدن بزرگ مس سونگون به تدریج وارد پوشش جنگلی ارسباران شده و تا رود ارس و نوار مرزی پیش می رود.

این راستا دوچرخه سواری به دو بخش اصلی تقسیم می شود که بخش دوم تقریباً دو برابر بخش اول طول دارد.

ورزقان تا معدن مس سونگون؛ 20 کیلومتر حدود سه ساعت:

ارتفاع شهر ورزقان حدود 1680 متر از سطح دریا بالاتر است و باید تا معدن مس سونگون سربالایی رکاب بزنید. راستا آسفالته است و از کنار مزارع، مراتع و چندین روستا می گذرد. معدن دو خروجی در سمت راست جاده دارد. ارتفاع تقریبی این منطقه حدود 2400 متر است.

معدن مس سونگون تا رود ارس؛ 44 کیلومتر حدود چهار ساعت:

بعد از دو راهی دوم معدن سونگون حدود پنج کیلومتر دیگر سربالایی دارید تا به بالاترین نقطه راستا سفر یعنی ارتفاع 2600 متری از سطح دریای آزاد برسید. بعد از این گردنه چشم انداز زیبای جنگل های ارسباران را پیش رو دارید. بعد از گردنه روستای کوچک خوینه رود واقع شده است و بعد از آن بیشتر راستا سراشیبی است. البته با چندسربالایی کوچک در میانه راستا. در کیلومتر 35 راستا به قلعه تاریخی آقجاقلعه می رسید که بعد از آن یک دوراهی پیش روی تان است. راستا سمت راست به روستای کلم می رود، اما راستا ما جاده سمت چپ است. این قسمت های راستا مراتع زیبا و سرسبز در کنار پوشش جنگلی دارد و اگر تجهیزات اقامتی دارید، بهترین مکان برای اقامت است. در ادامه راستا در منطقه هفت چشمه به یک دو راهی مهم می رسید که سمت چپ به چند روستای کوچک منتهی می شود، اما ما باید در راستا سمت راست رکاب بزنیم. کمی بعد، باز هم به یک دو راهی دیگر می رسید. روستای تاویل در سمت راست راستا است و راستا ما، جاده سمت چپ است. کمی بعد در این جاده به روستای کوک در دامنه کوه می رسید که بعد از روستا، راستا سربالایی از دور پیداست. بعد از این روستا یک دوراهی وجود دارد که باید به سمت چپ رکاب بزنید تا درست از بالای روستا بگذرید و وارد پوشش جنگلی ارسباران شوید. در راستا جنگلی دو دوراهی پیش رودارید؛ دوراهی اول را باید به سمت راست بپیچید. با فاصله کمی به دوراهی دوم می رسید که راستا سمت چپ راستا ماست. پس از آن دورنمایی از رود ارس که مقصد این سفر است را خواهید دید. در پایان راستا و حاشیه رودارس به ارتفاع حدود 400 متر از سطح دریای آزاد می رسید. منبع مقاله :

نشریه سرزمین من، شماره 70.

منبع: راسخون
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1843

به "گذر از دل ارسباران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذر از دل ارسباران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید