چند نمونه از منطقه ها گردشگری مسجد سلیمان

به گزارش شهر سرگرمی، مسجد سلیمان یکی از تماشای ترین شهرستان های استان خوزستان به شمار میرود. این شهر تاریخی در میان رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است. قدمت مسجد سلیمان به دوران ایلامی ها بازمی شود. در این منطقه از ایران جاذبه های تاریخی و طبیعی مجذوب کننده و تماشای وجود دارد که در این مقاله قصد داریم آن ها را به شما معرفی کنیم. پس اگر می خواهید با یک مقصد مجذوب کننده و نو آشنا شوید و با خرید آنلاین بلیط هواپیما از این منطقه تماشا کنید، این مقاله را تا پایان بخوانید.

چند نمونه از منطقه ها گردشگری مسجد سلیمان

جاذبه های تاریخی مسجد سلیمان

در شهرستان مسجد سلیمان آثار تاریخی متنوع و مجذوب نمایندهی وجود دارد. اگر به تاریخ علاقه دارید با سفر به مسجد سلیمان لحظات لذت بخشی را تجربه خواهید کرد. در ادامه مقاله جاذبه های تاریخی این شهرستان را معرفی می کنیم.

عمارت بنه وار

یکی از آثار تاریخی مجذوب نماینده شهرستان مسجد سلیمان عمارت تاریخی بنه وار است. این عمارت در روستایی به همین نام واقع شده است. عمارت بنه وار مربوط به خوانین ایل ذلقی است. اگر به تماشا آثار تاریخی علاقه دارید، حتماً به این روستا بروید و از بقایای این عمارت قدیمی تماشا کنید.

آتشکده جاویدان

یکی از مجذوب نماینده ترین بناهای تاریخی مسجد سلیمان آتشکده جاویدان نام دارد. این آتشکده در شمال شرقی این شهرستان قرار گرفته است. قدمت آن به قرن هفتم قبل از میلاد مسیح بازمی گردد. یکی از نکات برجسته ای که متخصصین و کارشناسان به آن اذعان دارند، مجذوب نمایندهیت معماری این بنا است. مجذوب نمایندهیت این بنای تاریخی به قدری بوده است که معماران دوران هخامنشی برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته اند. از دیگر ویژگی های شاخص و منحصربه فرد این آتشکده می توان به نحوه قرارگیری سنگ های آن اشاره نمود. سنگ های این آتشکده بدون استفاده از ملات بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. این آتشکده به دستور یکی از پادشاهان حکومت هخامنشی ساخته شده است. بعضی از سنگ های به کار گرفته شده در معماری این بنا وزنی بالغ بر 4 الی 5 تن دارند.

کلیسای نمره چهل

یکی از آثار تاریخی مجذوب نماینده شهرستان مسجد سلیمان کلیسای نمره چهل است. این کلیسا به وسیله ارامنه در دهه 30 ساخته شده است.

معبد بردنشانده

یکی دیگر از آثار باستانی شهرستان مسجد سلیمان معبد بردنشانده است. این معبد یک عبادتگاه روباز است که در زمان حکومت هخامنشیان ساخته شده است. از این مجموعه تاریخی برای انجام مراسمات مذهبی استفاده می شده است. در هنگام بازدید از این معبد به نقش برجسته های روی سنگ های این معبد کمی دقت کنید. این نقوش متعلق به دوران اشکانیان است. برای بازدید از این معبد باید به 16 کیلومتری مسجد سلیمان، جاده سد شهید عباس پور بروید.

تپه باستانی کلگه زری

اگر از تماشا مکان های تاریخی و باستانی لذت می برید، حتماً به جنوب شهرستان مسجد سلیمان بروید. در منطقه ای بنام کلک، می توانید تپه باستانی کلک زرین را مشاهده کنید. قدمت این مجموعه تاریخی به 3 هزار سال قبل از میلاد می رسد. باستان شناسان از این محوطه، آثاری از حکومت اشکانیان و ساسانیان کشف نموده اند. طبق گفته متخصصین، این محوطه و منطقه ها اطراف آن مرکز مالی و به نوعی بانک حکومت هخامنشیان نیز بوده است.

تپه باستانی گلگیر

یکی دیگر از تپه های باستانی مسجد سلیمان تپه ای بنام گلگیر است. قدمت این محوطه باستانی به 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. در این محوطه آثار از حکومت هخامنشیان نیز پیدا شده است.

قلعه دیزه وراز

یکی از قلعه های باستانی مسجد سلیمان قلعه ای بنام دیزه وراز نام دارد. قدمت این قلعه به دوران اشکانیان می رسد. برای تماشا این قلعه تاریخی باید پله های زیادی را در دامنه کوه دلا بالا بروید تا بتوانید در شمال این کوه قلعه دیزه وراز را مشاهده کنید.

موزه چاه شماره یک

اولین چاه نفت خاورمیانه در شهرستان مسجد سلیمان افتتاح شد. موزه چاه شماره یک در محل اولین چاه نفت تأسیس شده است. این چاه در سال 1286 خورشیدی حفاری شد. در این موزه می توانید وسایل مختلفی که در صنعت نفت استفاده می شوند، نظیر دیگ فراوری بخار، تلمبه رفت وبرگشت، لوله های تأسیسات، محرک رفت وبرگشت با نیروی بخار که جهت فراوری نفت خام استفاده می گردد را مشاهده کنید.

موزه باستان شناسی و مردم شناسی مسجدسلیمان

اگر دوست دارید با تاریخ و فرهنگ مردمان این منطقه بیشتر آشنا شوید، حتماً با تهیه بلیط هواپیما مقرون به صرفه به موزه باستان شناسی و مردم شناسی مسجدسلیمان بروید. این موزه از 4 گالری به نام های زیر تشکیل می گردد:

مردم شناسی

باستان شناسی

گیاهان دارویی

گالری زاگرس

با مراجعه به گالری مردم شناسی می توانید با آداب ورسوم و فرهنگ مردمان محلی این منطقه از استان خوزستان بیشتر آشنا شوید.

در بخش گیاهان دارویی می توانید اطلاعات بیشتری درباره گیاهان دارویی این بخش از رشته کوه های زاگرس به دست آورید.

در گالری باستان شناسی نیز اشیای باستانی مربوط به دوران هخامنشیان تا اشکانیان نظیر ظروف فلزی و سفالی و سردیس سنگی الیمایی وجود دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید.

موزه کارخانه برق تمبی

اگر عاشق موزه و موزه گردی هستید، در سفر به مسجد سلیمان حتماً از موزه کارخانه برق تمبی تماشا کنید. این کارخانه در دهه 30 خورشیدی احداث شد. در این منطقه ساختمان قدیمی نیروگاه، پست گاز، پست های برق، ژنراتورهای برق قدیمی، توربین های گازی، دکل های انتقال برق، تلمبه خانه نفت به آبادان و چندین وسیله دیگر را می توانید مشاهده کنید.

جاذبه های طبیعی مسجدسلیمان

اگر در پی طبیعت بکر و تماشای استان خوزستان هستید، حتماً به شهرستان مسجد سلیمان سفر کنید. در این شهرستان می توانید پدیده های طبیعی مجذوب نمایندهی را مشاهده کنید. در ادامه با جاذبه های طبیعی این شهرستان بیشتر آشنا می شویم.

منطقه شو ولندر

یکی از منطقه ها طبیعی شهرستان مسجد سلیمان منطقه شو و لندر یا منطقه شکار ممنوع شو ولندر است. این منطقه در کوه های زاگرس جنوبی قرار گرفته است. تنوع گونه های گیاهی و جانوری این منطقه باعث مجذوب نمایندهیت و بعلاوه ارزشمندی این منطقه شده است. یکی از گونه های مجذوب نماینده و نادر این منطقه نوعی سمندر به نام سمندر امپراتور است.

پارک جنگلی تمبی

یکی از مکان های تفریحی مجذوب نماینده در نزدیکی مسجد سلیمان پارک جنگلی تمبی است. برای تماشا این پارک باید به 6 کیلومتری جنوب این شهرستان مراجعه کنید. معمولاً مردم این منطقه برای گذراندن اوقات فراغت خود به این پارک جنگلی مراجعه می نمایند.

چشمه های آب گرم گلگیر

یکی از جاذبه های تماشای مسجد سلیمان چشمه های آبگرم گلگیر است. این چشمه گوگردی مربوط به دوران پادشاهی کیانیان است. خواص درمانی آب های این چشمه به وسیله متخصصان تأیید شده است. اگر گرمازده شدید، می توانید از آب این چشمه بهره ببرید. بعلاوه افراد مبتلا به بیماری های پوستی و دردهای مفصلی نیز می توانند از خواص درمانی آب های گوگردی چشمه گلگیر استفاده نمایند.

کوه کی نو

یکی از جاذبه های طبیعی مسجدسلیمان کوه کی نو نام دارد. این کوه 3710 متر ارتفاع دارد و بخشی از رشته کوه های زاگرس به شمار میرود. این منطقه، ییلاقی برای عشایر دامدار است. بیشتر اوقات سال ارتفاعات کوه کی نو پوشیده از برف است. دریاچه تمبی نیز در پایه این کوه قرار گرفته است و آب آن به وسیله برف های این کوه تأمین می گردد.

آبشار نگین

یکی از جاذبه های طبیعت گردی سلیمان کوه آبشار نگین است. این آبشار در روستایی به همین نام قرار گرفته است. در میان کوه های منطقه و دشت شیمبار خوزستان در شمال دریاچه سد شهید عباس پور می توانید این آبشار زیبا را مشاهده کنید. برای دسترسی به آن باید در مسیری که از مسجد سلیمان به روستای آب شلال می رود، با 4 ساعت پیاده روی، به روستای نگین و آبشار آن برسید. در پایین این آبشار نیز دشتی بسیار زیبا و سرسبز را مشاهده می کنید. کمی در این منطقه اتراق کنید و از منظره ها زیبا و مجذوب نماینده اطراف آن نهایت لذت را ببرید. دشت های این منطقه پر از گل شقایق می شوند. بعلاوه درختان بلوط مجذوب نمایندهی را در این منطقه می توانید مشاهده کنید.

منطقه نمونه گردشگری تآراز

اگر در سفرتان به استان خوزستان و شهرستان مسجد سلیمان هوس برف بازی به سرتان زد، می توانید به منطقه نمونه گردشگری تراز بروید. این منطقه قله های برف گیری دارد که در فصول سرد سال پذیرای علاقه مندان به ورزش های زمستانی است. در این منطقه جنگل های انبوه بلوط نیز وجود دارد که باعث مجذوب نمایندهیت دوچندان آن شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 خرداد 1402 بروزرسانی: 30 خرداد 1402 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2209

به "چند نمونه از منطقه ها گردشگری مسجد سلیمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نمونه از منطقه ها گردشگری مسجد سلیمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید