معرفی شگفتی های کاخ داگز یا پلازو دوکاله در ونیز

به گزارش شهر سرگرمی، کاخ داگز ونیز | Doges Palace

امروزه ما ایتالیا را به عنوان یک کشور واحد می شناسیم اما در قرن چهاردهم، در شهرهای اصلی ایتالیا ناپایداری زیادی وجود داشت. کاخ داگز ونیز دستاورد آن دوره از ایتالیا در ونیز است که مجله خبرنگاران این بنای زیبا را به شما معرفی می نماید. در قرن چهاردهم، جنگ بین خانواده های بزرگ ایتالیایی معمول بود و هر خانواده سعی می کرد با جنگ های متخاصم و به روش های خشونت آمیز، دیگر خانواده ها را نابود سازد و قدرت را به دست بگیرد. همین موضوع بن مایه ساخت چنین بنایی در ونیز شد. با این وجود ونیز از این ماجراها به دور ماند. بنابراین معماری ونیز نیازی به قلعه و دژ نداشت. بلکه آب ها از ونیز محافظت می کردند. در نتیجه آن بناهای ونیزی بسیار لطیف تر ساخته شدند که کاخ داگز ونیز یا پلازو دوکاله (Palazzo Ducale) نگین این بناهاست.

معرفی شگفتی های کاخ داگز یا پلازو دوکاله در ونیز

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

معرفی پلازو دوکاله

همانطور که در ابتدا گفتیم کاخ داگز ونیز به نام دیگر پلازو دوکاله نیز شناخته می گردد. ونیز قرن چهاردهم توسط گروهی انتخاب شده از تجار و نخبگان ونیزی اداره می شد. حاکم اصلی این گروه فردی به نام داگ (doge) بود که محل اقامتش بسیار شبیه کاخ سفید در ایالات متحده است - محل اقامت خصوصی و نیز محل کسب و کار رسمیاو در یکجا قرار داشت. همچنین کاخ داگز ونیز در دهه 1340 محل اقامت داگ گرادنیگو (Doge Gradenigo) بود. پس از آن سیستم حکومتی ونیز تغییر کرد، به طوری که مردم بیشتری در فعالیت های دولتی دخیل شدند. در نتیجه به فضای بیشتری احتیاج شد. شورای بزرگ آن موقع به گسترش کاخ و کارگران در سال 1340 آغاز به ساخت و ساز کردند و تا اوایل قرن پانزده ساخت کاخ ادامه داشت.

محل قرار گیری کاخ بسیار شاخص است. این بنا در کنار کلیسای سنت مارک (کلیسای جامع ونیز) و در میدان سنت مارک (سن مارکو) قرار گرفته است. کاخ داگز ونیز همچنین به آبراهه ای که وارد ونیز می گردد دید کامل دارد و از این بابت هم می توان مطرح کرد که موقعیت بسیار برجسته ای در شهر ونیز داشته و الگویی برای دیگر بناهای ونیزی شد. اگر به عنوان گردشگر سوار قایق های تفریحی ونیزی شوید، حتما این کاخ را خواهید دید.

تاریخ کاخ

کاخ داگز ونیز احتمالا در قرن 10 و 11 به عنوان هسته مرکزی اقامت ثروتمندان ونیزی ساخته شد. این بنای مرکزی با یک حیاط مرکزی با برج هایی در هر یک از گوشه هایش نشان دهنده یکی از شاهکارهای معماری گوتیک ونیزی است. در قرن دوزادهم میلادی اولین بازسازی آن، با فردی به نام دوک سباستیانو زیانی (duke Sebastiano Ziani) انجام شد که قلعه را به قصری زیبا تبدیل کرد. بعدها در سال 1200 دوباره به بنای کاخ افزوده شد.

بین سال های 1339 و 1342 در طول حکومت بارتولومو گرادنیجو (Bartolomeo Gradenigo)، کاخ شکل امروزی خود را به دست آورد. شخص معروف بعدی یعنی داگ فرانسسکو فوسکاری (The doge Francesco Foscari) کاخ را در سال 1424 به سمت کلیسای سن مارکو گسترش داد. در سال 1442 معماران جیووانی بون و بارتولومو بون پورتا دلا کارتا را به بنا افزودند. بخش داخلی خانه آپارتمان های کاخ داگز ونیز توسط معمار آنتونیو ریزو پس از آتش سوزی 1483 ساخته شده است. در طول قرن شانزدهم، آتش سوزی های ویران کننده ای بسیاری از نقاط بنا را نابود کرد. پس از آن این بخش ها دستخوش بازسازی ها و نقاشی های دوباره شد. با تغییر و تحولات جدید پله های غول پیکر بنا و گنجینه اصلی کاخ داگز ونیز یا همان بنای پلازو دو کاله ساخته شد: نقاشی معروف مسیح تینتورتو هم پس از آتش سوزی ها، جایگزین تزئینات داخلی بنا در زیر گنبد آن شد.

در ابتدای قرن هفدهم، معمار آنتونیو کوتین، زندان های جدید بنا را به نام (Prigioni Nuove) به این کاخ افزود. این زندان در سمت دیگر کانال قرار گرفته است که با پلی به نام پل افسوس و البته در زیرزمین به بنا متصل می گردد. جایی که محکومان و زندانیان در آن زندانی و شکنجه می شدند. در سال 1797، پس از سقوط جمهوری ونیز، قصر به اتاق های اداری برای افراد دولت تبدیل شد. زندان قصر را با پوشش سقف خاصی پوشاندند اما همچنان کارکرد خود را حفظ نمود. کاخ داگز ونیز پس از پیوستن ونیز به پادشاهی ایتالیا تا سال 1923 همچنان دچار تغییرات و بازسازی های بسیاری شد تا اینکه در نهایت به یکی از موزه های باارزش و مهم ونیز تبدیل شد.

امروزه کاخ داگز به چه بنایی تبدیل شده است؟

زمانی که قصر در حال ساخت بود، با برج هایی در گوشه ها و به شکل قلعه ای طراحی شد. به همین خاطر در نقطه استراتژیک و دارای دسترسی به دریا ساخته شد. با گذشت زمان، آتش سوزی ها و بازسازی های مختلف، این کاخ تبدیل به بنای با شکوهی شده است که امروزه می شناسیم. در نظر داشته باشید که از این کاخ، 120 نفر از خاندان داگز برای مدت زمان تقریبی 1000 سال سرنوشت شهر ونیز را در دست داشتند و آن را رهبری می کردند.

در حال حاضر کاخ داگز ونیز یا پلازو دوکاله موزه ای از آثار تاریخی را ارائه می دهد. همچنین تمام وسایلی را که خاندان داگز در طول سفر های خود جمع آوری نموده اند و گنج داگ در این بنا به نمایش عموم درآمده است. همچنین اگر علاقه مند به تاریخ معماری در ایتالیا هستید، می توانید در گوشه و کنار این کاخ آثاری از انواع سبک های معماری و تاریخ ونیز را ببینید.

جذابیت های درون کاخ

آیا می دانستید که رنگ قصر داگز ونیز بسته به زمان روز و به لطف نور خورشید تغییر می نماید؟ کاخ داگز یک تونیک صورتی بسیار دلربا ایجاد می نماید که همگی در نماهای گوتیک متقارن به رنگ سفید صورتی تغییر می دهند.

آیا می دانستید که در کاخ داگز ونیز مجسمه ای به نام بوکا دی لئون (Bocca di Leone) وجود دارد. این مجسمه نوعی صندوق پستی با چهره شیر است؟ در گذشته، اعمال غیر قانونی شهروندان ونیزی با ارسال یک نامه شکایت در این صندوق پستی قرار می گرفت.

آیا می دانستید که بازدید از جاذبه های درون کاخ های داگز ونیز در زندان به خاتمه می رسد؟ این زندان به چاله ها و سیاه چاله های مرطوب پوزی (pozzi) کاخ داگز مربوط می گردد، این جنبه از کاخ قطعا نشاط آور نیست. از این زندان، در سال 1756، زندانی معروف کازانوا همانطور که در خاطراتش می نویسد، فرار کرد.

چرا باید به دیدن پلازو دوکاله رفت؟

نمای ساختمان کاخ داگز ونیز یک شاهکار معماری گوتیک محسوب می گردد. نمای داخلی آن به لطف سنگ مرمر ورونا بسیار ظریف طراحی شده اند. قوس های سنگی بنا توسط ستون هایی با سرستون های زیبا پشتیبانی می شوند و در هر گوشهای مجسمه ای قرار داده شده است. ورودی اصلی کاخ داگز ونیز پورتو دلا کارتا (Porta della Carta) نام دارد که خود یک در مربوط به دوره گوتیک در قرن 15 است. پس از عبور از ورودی از یک راهرو می گذرید تا به ایوان های ستون دار و حیاط درونی مجموعه کاخ برسید. در اینجا می توانید پله های غول پیکر را که در دو سمتش دو مجسمه قرار گرفته است ببینید. داگز در بالای این پله ها تاجگذاری کرد. جای جای این بنا آنچنان زیبا و پر از ظرافت کاری های ریز است که برای دیدن حتی گچ بری ها و نقاشی باید ساعت ها وقت بگذارید. هر اتاق و تالار کاخ داگز ونیز به تنهایی یک موزه هستند.

چطور به دیدن کاخ داگز (پلازو دوکاله) بروید؟

ونیز شهری توریستی است که لاو سیزن در آن معنی ندارد. بنابراین هر زمان از سال که بخواهید وارد کاخ داگز ونیز شوید، با صفی طولانی از بازدید کنندگان روبرو می شوید. برای جلوگیری از انتظار طولانی در ورودی، می توانید از قبل کارت ورود موزه ونیز را به صورت آنلاین بخرید. در این صورت جدای از پلازو دوکاله می توانید به دیدن 11 موزه مهم دیگر شهر همانند موزه میدان سنت مارک، موزه کورر، کتابخانه مارسیانا و موزه باستان شناسی بروید. همچنین اگر در تورهای گروهی ونیز شرکت می کنید، ورود به کاخ داگز ونیز یا تور پیاده روی و گشت و گذار در مرکز شهر برایتان امکان پذیر خواهد بود. یک راهنمای خصوصی نیز با شما در تمام جهت همراه خواهد شد و توضیحات لازم را به شما می دهد.

نکات بازدید:

  • بهترین زمان بازدید یا صبح زود یا هنگام ناهار و در ظهر است. جرا که بازدید کنندگان کمتری را در صف ورودی خواهید دید.
  • کفش های راحتی و کتونی بپوشید. مخصوصا اگر می خواهید که به زیرزمین و زندان کاخ بروید.
  • برای رستوران ها و کافه ها دسترسی عالی دارید. چرا که همگی در امتداد کانال گرند و اطراف میدان سن مارکو پراکنده اند.

نکات و نحوه رسیدن به کاخ

این کاخ زیبا در میدان سنت مارکو ونیز واقع شده است. می توانید سوار قایق های ونیزی به نام واپورتو شوید و به میدان سن مارکو یا پله های سن زاکارا بروید. در این میدان به راحتی کاخ را پیدا خواهید کرد. در طول شهر نیز نشانه ها و علائم هدایت بسیاری را برای رسیدن به میدان سن مارکو خواهید یافت.

منبع: venice-museum.com

منبع: الی گشت
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 557

به "معرفی شگفتی های کاخ داگز یا پلازو دوکاله در ونیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی شگفتی های کاخ داگز یا پلازو دوکاله در ونیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید