مسائل این روزها نمی تواند نویسنده را شکست دهد

به گزارش شهر سرگرمی، احمد آرام در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به روز دنیای نویسنده اظهار کرد: به نظرم روز دنیای نویسنده این پیغام را به ما می دهد که تمام نویسندگان دنیا باید با هم متحد باشند و این اتحاد باعث می گردد که در هر کشوری (چه پیشرفته و چه عقب مانده) حرمت نویسندگان حفظ گردد و حکومت ها برای نویسندگی ارزش قائل شوند. من فکر می کنم نامگذاری این روز برای نویسندگانی که سال ها می نویسند پیغام خوبی دارد و بدون شک حس خوبی به آنها می دهد.

مسائل این روزها نمی تواند نویسنده را شکست دهد

این نویسنده در پاسخ به این سوال که در شرایطی فعلی دنیا، نویسندگان چه نقشی دارند و آیا می توانند دنیا را به سمت صلح حرکت دهند؟ گفت: این سوال شما من را یاد دهه 60 آمریکا لاتین انداخت؛ سال هایی که تمام آمریکا لاتین جولانگاه دیکتاتورهای خون آشام بود؛ اما نویسندگان توانستند با دیکتاتوری مبارزه نمایند. در آن موقع چهره هایی مثل مارکز، فوئنتس، یوسا و چند نویسنده دیگر به عنوان نویسندگان عصر طلایی آمریکای لاتین معرفی شدند و این به دلیل تهدیدهای نظام دیکتاتوری بود.

وی ادامه داد: حتی در دوره ای هر کدام از این چهره ها یک دیکتاتور را انتخاب کردند و درباره دیکتاتور مورد نظر رمان نوشتند. این رمان ها وقتی به اروپا رسید، آبرو و حیثیت دیکتاتورها را برد. به هر حال درست است که ادبیات در هیچ کشوری نمی تواند انقلاب کند؛ اما می تواند روشنگری را رقم بزند. به اعتقاد من اگر نویسندگان در هر دوره ای از زمان متعهد باشند، می توانند آثاری خلق نمایند که این آثار برای حرکت جامعه مفید است.

نویسنده رمان باغ استخوان­ های نمور با اشاره به شرایط این روزهای دنیا گفت: در حال حاضر ما در دوره کرونا هستیم و مردم سعی می نمایند که از خانه خارج نشوند؛ اما در همین شرایط نیز سعی می نمایند که کتاب های خود را به وسیله اینترنت انتخاب و خرید نمایند. این چیز بدی نیست و اگر در کشور ما آمار پایین است، اشکالی ندارد و به مرور گسترش پیدا خواهد نمود.

وی ادامه داد: این قبیل تراژدی ها در دنیا بوده و چیز جدیدی نیست. برای مثال بیماری سل یا وبا نیز در دنیا همه گیر بوده است؛ اما بشر توانسته آنها از پا دربیاورد؛ در همین دوره ها کتاب هایی نوشته شده که تاثیر عمیقی روی دنیا گذاشته است. در همین دوره کرونا هم دوباره رمان طاعون بسیار مطرح شده و به یکی از پرفروش ترین کتاب های دنیا تبدیل شده است. در نتیجه نویسندگان کار خود را در هر دوره ای انجام می دهند؛ با این حال من اعتقاد ندارم که نویسنده در همین دوره کرونا باید مستقیما کرونا را وارد داستانش کند؛ چراکه در این صورت اثر یک تصویر ژورنالیستی پیدا می نماید. به نظرم، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، تاثیر کرونا در داستان های ما به وجود می آید. شک نکنید از این پس یک تاریکی وارد داستان های ما می گردد که این تاریکی همان کروناست.

آرام در شرح مسائل تویسندگان ایرانی گفت: نویسندگان ما امروز با مسائل مختلفی دست وپنجه نرم می نمایند که مهم ترین آن مسائل مالی، مسائل نشر و موضوع ممیزی است. امروز به دلیل فراهم نبودن شرایط نشر و گرانی کاغذ ادبیات به سمت فضای مجازی در حال حرکت است و این ها دست به دست هم می دهند که نویسنده شرایط خوبی نداشته باشد؛ اما من به این اعتقاد ندارم که این ها می تواند نویسنده را شکست دهد و نویسنده کار خود را انجام می دهد و اگر تیراژ چند هزارتایی به 200 تا 500 نسخه رسیده است، ماندگار نیست و شرایط درست می گردد و دوباره شمارگان کتاب چند هزارتایی خواهد شد.

این نویسنده جنوبی در توصیه به علاقه مندان نویسندگی گفت: من به دوستان علاقه مند به نویسندگی توصیه می کنم که دقت کافی برای انتخاب مدرس داشته باشند و به سراغ نویسندگان کاربلد و باتجربه و پخته بروند. البته منظور من این نیست که کارگاه های نویسندگان جوان کارگاه های مایوس نماینده ای است. به نظر من نویسندگی یعنی تجربه کردن و ما هرچه سن مان بالاتر می رود، تجربه های ارزنده تری به دست می آوریم.

وی در سرانجام گفت: امروزعلاقه مندان نویسندگی و داستان زیاد و از این رو کلاس های آموزش نویسندگی نیز زیاد شده است؛ اما متاسفانه خیلی از این کارگاه ها خروجی مطلوبی ندارند؛ چراکه مدرس پیرنگ نوشتن را به خوبی آموزش نمی دهد. من این روزها علاقه مندان زیادی را می بینم که تا به حال چندین کارگاه آموزشی رفته اند؛ اما هنوز ساده ترین اصول نوشتن را نمی دانند. متاسفانه امروز کسانی وارد گود شده اند که خودشان هنوز در نگارش مشکل دارند؛ از این رو از دوستان علاقه مند می خواهم که با دقت به سراغ انتخاب کارگاه و مدرس بروند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1249

به "مسائل این روزها نمی تواند نویسنده را شکست دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل این روزها نمی تواند نویسنده را شکست دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید