مراقب باشید! کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی

به گزارش شهر سرگرمی، کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی

سفر خارجی و آشنا شدن با یک فرهنگ، زبان و سبک زندگی کاملا متفاوت تجربه ای هیجان انگیز و لذتبخش است. با توجه به نزدیک شدن سال نو و شروع تعطیلات نوروزی بسیاری از خانواده ها در حال برنامه ریزی برای سفر خارجی هستند و با خرید تور، بلیط هواپیما و هتل خود را برای سفری به یادماندنی آماده می نمایند. اما سفر خارجی درست مثل هر سفر دیگری خطرات و دغدغه هایی هم دارد و ضروری است در سفر خارجی بیشتر حواسمان را جمع کنیم و مراقب باشیم. در این مطلب کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی را به شما معرفی می کنیم که همواره در کمین توریست ها و گردشگران است. با آگاهی از این موارد و آماده کردن خود برای مقابله با آن ها می توانید بدون دردسر و نگرانی از سفرتان لذت ببرید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

مراقب باشید! کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی

جیب برها

یکی از رایج ترین کلاهبرداری های رایج در سفر جیب بری است. البته جیب بری همه جا و حتی در شهر و دیار خودتان هم ممکن است پیش بیاید. اما وقتی در یک کشور خارجی هستید به دلیل غریبه بودن و عدم آشنایی به محیط حواستان پرت پیدا کردن جهت و … است و به همین دلیل طعمه خوبی برای جیب برها به حساب می آیید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در سفر خارجی کیف پول، اسناد و مدارک یا موبایلتان به سرقت برود و باعث خراب شدن تعطیلاتتان بگردد. جیب برهای حرفه ای معمولا در مکان های توریستی و پرگردشگر پرسه می زنند و با سواستفاده از غفلت و نامطلعی توریست ها از آن ها کلاهبرداری می نمایند.

  • راه های مقابله: بهترین کار برای مقابله با کلاهبرداری های رایج در سفر خارجی پیشگیری است! سعی کنید پول و اشیاء گرانقیمتتان را در دسترس قرار ندهید. سعی کنید یک کیف کوچک پاسپورتی همراهتان باشد و وسایل گرانقیمتتان را داخل آن قدر بدهید و همواره مراقب آن باشید. هنگامی که در کافه یا رستوران و در مکان های شلوغ نشسته اید هیچ وقت موبایل یا کیف پولتان را روی میز رها نکنید.

راننده تاکسی های کلاهبردار

یکی از کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی هنگام تاکسی سوار شدن و حمل و نقل برای مسافران پیش می آید. همه ما در طول سفر مجبور می شویم سوار تاکسی شویم و یکی از بزرگ ترین نگرانی های ما این است که راننده کرایه چندبرابر از ما نگیرد. در واقع، راننده تاکسی ها در بسیاری از کشورها تاحد ممکن سعی می نمایند سر توریست ها کلاه بگذارند و این کار را به شیوه های مختلفی انجام می دهند. گاهی ادعا می نمایند که دستگاه تاکسیمتر خراب است و در انتهای جهت چندبرابر کرایه واقعی از شما پول می گیرند. حتی اگر تاکسیمتر هم روشن باشد جهت را عمدا طولانی می نمایند و با پرسه زدن در خیابان ها کرایه بیشتری می گیرند. گاهی از نامطلعی توریست ها استفاده می نمایند و مثلا برای یک جهت کوتاه قیمتی چندبرابر درخواست می نمایند. هرکس که تا به حال سفر خارجی را تجربه نموده باشد حتما با این موضوع ناخوشایند روبرو شده است.

  • راه های مقابله: یادتان باشد که راننده ها از نامطلعی توریست ها سوءاستفاده می نمایند، بنابراین سعی کنید در خصوص جهت، مبلغ کرایه و … مطالعه کنید و خود را مطلع کنید. همواره قبل از آن که سوار تاکسی شوید در خصوص قیمت با راننده به توافق برسید. مطمئن شوید که تاکسیمتر روشن است و در غیر این صورت، قیمت کرایه را نهایی کنید و بعد سوار ماشین شوید. اگر می توانید در خصوص جهتتان اطلاع داشته باشید و در صورتی که راننده قصد تغییرجهت دارد به او گوشزد کنید. همچنین اپلیکیشن های سفارش آنلاین تاکسی هم شیوه ای مطمئن برای تاکسی دریافت هستند. به این ترتیب می توانید از قبل در خصوص کرایه و مبلغ نهایی اطلاع داشته باشید و با خیال راحت سوار ماشین شوید.

هتل جای خالی ندارد یا به دلیل تعمیرات بسته است!

یکی دیگر از کلاهبرداری های رایج در سفر های خارجی باز هم از سوی رانندگان تاکسی صورت می گیرد! ممکن است در فرودگاه سوار تاکسی شوید تا به هتلتان بروید. در طول جهت راننده سر صحبت را با شما باز می نماید و وقتی متوجه نام هتلتان می گردد ناگهان می گوید که مگر خبر ندارید هتل جای خالی ندارد یا به دلیل تعمیرات بسته است؟ حتی ممکن است جلوی هتل نگه دارد، الکی داخل برود و بعد که برگشت بگوید که هتل اصلا جای خالی ندارد! بعد، به شما پیشنهاد بدهد که شما را به فلان هتل یا مسافرخانه ببرد. مراقب باشید! شاید این پیشنهاد به نظر محبت آمیز بیاید، اما اغلب یکی از کلاهبرداری های رایج در سفر برای تلکه کردن مسافران است. راننده ها در بعضی موارد شما را با هماهنگی قبلی به هتلی گران تر می برند تا بتوانند درصدی از سود را از صاحب هتل بگیرند و به جیب بزنند.

  • راه های مقابله: همواره سعی کنید قبل از پرواز با هتلتان تماس بگیرید و از باز بودن و تایید رزرواسیون هتلتان مطمئن شوید. بعد، وقتی در فرودگاه سوار تاکسی شدید و راننده به شما گفت که هتل بسته یا پر شده است از او بخواهید که در هر صورت شما را به هتل برساند. خودتان به بخش پذیرش بروید و در این مورد مطمئن شوید. اگر رزرو نموده باشید پس حتما جایی برای شما وجود دارد! حتی اگر به فرض محال هم چنین اتفاقی افتاده باشد باید به هتل بروید و با یاری و هدایت پذیرش هتل به فکر راه حل باشید. اگر هم رزرو ننموده اید به راننده بگویید که این کار را انجام داده اید تا از اصرارهای بیجا و آزاردهنده او خلاص شوید.

دستبند یا گل مجانی!

یکی از کلاهبرداری های رایج در سفر های خارجی به ویژه در اروپا هدیه دادن دستبند یا گل (در ظاهر) مجانی به شماست! شما در حال قدم زدن در خیابان هستید ناگهان مرد یا زنی با لبخندی محبت آمیز و گرم و صمیمی به شما نزدیک می گردد و یک دستبند صلح و دوستی رایگان دور دستتان می بندد یا یک دسته گل به نشانه انسان دوستی و صلح به شما هدیه می دهد. شما که تحت تاثیر این مهربانی قرار گرفته اید هاج و واج نگاه می کنید و از او تشکر می کنید. بعد او باز هم خیلی مودبانه از شما می خواهد مبلغی را در ازای این دستبند به او بدهید آن را بخرید!!! معمولا افراد وقتی در چنین موقعیتی قرار می گیرند به خاطر رودربایستی و ترس از این که بی ادب نشان داده بشوند آن دستبند را می خرند، حتی اگر نیازی به آن نداشته باشند! حتی اگر بگویید که آن را نمی خواهید ناگهان آغاز به داد و بیداد می نمایند و مدعی می شوند که شما دستبند را خریده اید اما پولش را نمی دهید! چه کسی دوست دارد در چنین موقعیت ناخوشایندی گرفتار گردد؟! هیچ کس!

  • راه های مقابله: اجازه ندهید هیچ فرد غریبه ای زیورآلاتی را روی دست یا سر و گردنتان آویزان کند. نسبت به هرکس که چیزی مجانی به شما ارائه می نماید مشکوک باشید، مگر آن که دلیل و علت معقول و منطقی برای این کار وجود داشته باشد. اگر در مکان های شلوغ و توریستی کسی به شما نزدیک شد و خواست چیزی را به شما بفروشد سریع و قاطع نه بگویید و از آن جا بروید.

پلیس قلابی

همواره به ما یاد داده اند که باید به پلیس اعتماد کنیم و پلیس ها برای حفظ امنیت و آسایش ما حضور دارند. همین موضوع باعث سواستفاده بعضی شده تا یکی از کلاهبرداری های رایج در سفر های خارجی را انجام بدهند. در این مواقع، یک کلاهبردار که لباسی شبیه به پلیس ها پوشیده به توریست نزدیک می گردد و پس از پرسیدن چندین سوال از او می خواهد مدارکش را نشان بدهد. بعد به او می گوید که مسئله ای در پاسپورت یا ویزای او وجود دارد و او باید مبلغی به عنوان جریمه بپردازد، وگرنه دچار دردسر بزرگ تری می گردد. حتی گاهی مواقع این فرد کلاهبردار حین آنالیز کیف شما، مبلغی از پولتان را می دزدد!

  • راه های مقابله: اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید اصلا نترسید. از او بخواهید برای پیگیری با هم به ایستگاه پلیس بروید و در آن جا در خصوص موضوع صحبت کنید. به هیچ وجه هیچ پولی به او ندهید. شما اگر به وسیله قانونی و با ویزای و ویزا معتبر وارد کشوری شده باشید دلیلی برای نگرانی نخواهید داشت. پس مطمئن و قاطع با او صحبت کنید تا به فکر کلاهبرداری از شما نیفتد.

بچه های که در خواست پول می نمایند!

یکی دیگر از کلاهبرداری های رایج در سفر های خارجی سواستفاده از بچه ها بر تلکه کردن توریست هاست. تصور کنید در یکی از خیابان ها و میادین توریستی هستید که ناگهان کودکی معصوم و دوست داشتنی به شما نزدیک می گردد و از شما تقاضای پول می نماید! خیلی ها با دیدن چنین صحنه ای سریع دست به جیب می شوند و فکر می نمایند با این کار به آن کودک یاری نموده اند. اما باید بدانید که این بچه ها معمولا وسیله و شگرد کلاهبرداری از توریست ها هستند. اگر کودکی از شما درخواست یاری کرد و خیلی دوست داشتید به او یاری کنید بهتر است به جای پول دادن، برای او ساندویچ یا یک وعده غذای گرم خریداری کنید.

منبع: nomadicmatt.com

منبع: الی گشت
انتشار: 15 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 205

به "مراقب باشید! کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب باشید! کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید