رنو5؛ سوپرمینی فرانسوی کلاسیک

‭ ‬آگهی‭ ‬تازه‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬صفحات‭ ‬اینستاگرامی‭ ‬فروش‭ ‬خودرو‭ ‬باعث‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬خاطرات‭ ‬دهه‭ ‬60‭ ‬و‭ ‬70‭ ‬زنده‭ ‬شود‭. ‬خاطراتی‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬رنو5‭ ‬نارنجی‭ ‬رنگ‭ ‬جیغ‭ ‬و‭ ‬جذاب‭ ‬پس زمینه‭ ‬اغلب‭ ‬آنهاست‭. ‬می گویند‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬1355‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬نخستین‭ ‬بار‭ ‬پای‭ ‬رنو5‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬ایران‭ ‬باز‭ ‬شد،‭ ‬تا‭ ‬سال‭ ‬1386‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬سپند‭ ‬پی‭.‬کی2‭ ‬از‭ ‬خط‭ ‬تولید‭ ‬پارس‭ ‬خودرو‭ ‬خارج‭ ‬شد،‭ ‬تولید‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬چیزی‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬نیم‭ ‬میلیون‭ ‬دستگاه‭ ‬بوده‭. ‬عددی‭ ‬که‭ ‬گرچه‭ ‬در‭ ‬فاصله‭ ‬این‭ ‬31‭ ‬سال‭ ‬رقم‭ ‬بزرگی‭ ‬نیست‭ ‬اما‭ ‬کم‭ ‬هم‭ ‬نیست‭. ‬در‭ ‬واقع‭ ‬تقریبا‭ ‬کمتر‭ ‬کسی‭ ‬هست‭ ‬که‭ ‬متولد‭ ‬دهه‭ ‬60‭ ‬و‭ ‬70‭ ‬میلادی‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬عمرش،‭ ‬یک‭ ‬بار‭ ‬سوار‭ ‬بر‭ ‬اقسام‭ ‬مختلف‭ ‬این‭ ‬سوپرمینی‭ ‬فرانسوی‭ ‬نشده‭ ‬باشد‭. ‬رنو5‭ ‬تا‭ ‬امروز‭ ‬جاذبه‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬حفظ‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬مثلا‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬آگهی‭ ‬یک‭ ‬نمونه‭ ‬بازسازی‭ ‬شده‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬همین‭ ‬وضعیت‭ ‬ظاهری‭ ‬مناسب‭ ‬قیمتی‭ ‬22‭ ‬میلیون‭ ‬تومانی‭ ‬دارد‭. ‬با‭ ‬اینکه‭ ‬همه‭ ‬افراد‭ ‬جامعه‭ ‬از‭ ‬ جوانان‭ ‬و‭ ‬نوجوانان‭ ‬دهه‭ ‬هشتادی ‭ ‬و‭ ‬نودی‭ ‬تا‭ ‬70‭ ‬ساله ها‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬کوچک‭ ‬اروپایی‭ ‬آشنا‭ ‬هستند‭ ‬اما‭ ‬کمتر‭ ‬کسی‭ ‬هست‭ ‬که‭ ‬مشخصات‭ ‬فنی‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬را‭ ‬دقیقا‭ ‬بداند‭.‬

رنو5؛ سوپرمینی فرانسوی کلاسیک

درباره‭ ‬رنو5‭ ‬اطلاعات‭ ‬کم‭ ‬نیست‭. ‬پارت‭ ‬ابتدایی‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬که‭ ‬گویا‭ ‬پنج‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭ ‬بوده‭ ‬سال‭ ‬1355‭ ‬به‭ ‬کشور‭ ‬وارد‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬خیلی‭ ‬سریع‭ ‬محبوبیت‭ ‬می یابد‭. ‬سایپا‭ ‬که‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬مونتاژکار‭ ‬محصولات‭ ‬سیتروئن‭ ‬بود،‭ ‬سریعا‭ ‬وارد‭ ‬کار‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬تولید‭ ‬رنو5‭ ‬را‭ ‬شروع‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬آنقدر‭ ‬کیفیت‭ ‬کارش‭ ‬بالا‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬چند‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭ ‬از‭ ‬محصولاتش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬بلغارستان،‭ ‬رومانی،‭ ‬چکسلواکی‭ ‬و‭ ‬یوگسلاوی‭ ‬صادر‭ ‬کرد‭. ‬این‭ ‬سری‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬پیشرانه‭ ‬950سی سی‭ ‬چهارسیلندر‭ ‬بهره‭ ‬می برد،‭ ‬41‭ ‬اسب‭ ‬قدرت‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬فرم‭ ‬سه‭ ‬در‭ ‬کوپه‭ ‬و‭ ‬پنج‭ ‬در‭ ‬مونتاژ‭ ‬می شد‭. ‬گیربکس‭ ‬دستی‭ ‬پنج‭ ‬سرعته‭ ‬با‭ ‬ترمزهای‭ ‬دیسکی،‭ ‬رنگ‭ ‬متالیک،‭ ‬سانروف،‭ ‬میله‭ ‬ضد‭ ‬ضربه‭ ‬درون‭ ‬درها‭ ‬و‭ ‬رینگ‭ ‬اسپورت‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬امکانات‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬بود‭. ‬

پس‭ ‬از‭ ‬انقلاب‭ ‬اما‭ ‬موتور‭ ‬1100سی سی‭ ‬چهار‭ ‬سیلندر‭ ‬و‭ ‬49‭ ‬اسبی‭ ‬جایگزین‭ ‬پیشرانه‭ ‬قبلی‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬اتاق‭ ‬سه‭ ‬در‭ ‬هم‭ ‬از‭ ‬خط‭ ‬تولید‭ ‬سازنده‭ ‬حذف‭ ‬شد‭. ‬خودرو‭ ‬کاملا‭ ‬اقتصادی‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬کم کم‭ ‬کیفیت‭ ‬موادی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ساختش‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬رفت‭ ‬کاهش‭ ‬یافت‭. ‬ورود‭ ‬خودروهای‭ ‬جدید‭ ‬هم‭ ‬رنو5‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬حاشیه‭ ‬راند‭ ‬تا‭ ‬اینکه‭ ‬سرانجام‭ ‬در‭ ‬اوسط‭ ‬دهه‭ ‬70‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬با‭ ‬نمونه های‭ ‬ایرانیزه‭ ‬شده‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬سپند‭ ‬جایگزین‭ ‬شد‭. ‬خودروهایی‭ ‬معیوب‭ ‬و‭ ‬پردردسر‭ ‬که‭ ‬توسط‭ ‬پارس خودرو‭ ‬تولید‭ ‬می شدند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬موتور‭ ‬ایرادات‭ ‬بسیاری‭ ‬داشتند‭. ‬پی کی‭ ‬1‭ ‬و‭ ‬2‭ ‬نیز‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬اندکی‭ ‬تغییرات‭ ‬فنی‭ ‬با‭ ‬موتور‭ ‬پراید‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬فرستاده‭ ‬شدند،‭ ‬حسن‭ ‬ختام‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬جذاب‭ ‬فرانسوی‭ ‬در‭ ‬سال های‭ ‬1381‭ ‬تا‭ ‬1386‭ ‬بودند‭.‬

منبع: دیوار
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 بهمن 1398 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 601

به "رنو5؛ سوپرمینی فرانسوی کلاسیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنو5؛ سوپرمینی فرانسوی کلاسیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید