جولان ماسک های تنفسی غیر استاندارد

به گزارش شهر سرگرمی، در شرایطی که آلودگی هوا روز به روز تشدید می گردد، شاهد بازار گرم فروش ماسک های تنفسی در کشور هستیم، ماسک هایی که فاقد نشان استاندارد هستند و فراوری آن ها مشمول رعایت ضوابط استاندارد نیست.

جولان ماسک های تنفسی غیر استاندارد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، این روز ها با تشدید آلودگی هوا، نفس مردم به شماره افتاده و بسیاری افراد به دنبال راهی برای فرار از این شرایط هستند. طبیعتاً استفاده از ماسک های تنفسی یکی از نخستین راهکار ها برای این مسئله است که تقاضای خرید این محصول را در بازار افزایش داده است. در این میان برخی افراد سودجو نسبت به سوء استفاده از شرایط موجود اقدام نموده و با عرضه ماسک هایی که کمترین اثر را در تصفیه هوای آلوده ندارند، سود هنگفتی را به جیب می زنند. این ماسک ها با قیمت های مختلفی عرضه می شوند و بیشتر آن ها دارای نرخ 3 تا 10 هزار تومان هستند.

این ماسک ها که بیشتراً بدون نام و نشان و فقط در یک بسته بندی ساده پلاستیکی عرضه می شوند فاقد کارایی مطلوب بوده و با آنالیز اولیه برخی از آن ها متوجه می شویم که فاقد فیلتر مناسب بوده و در فراوریشان حتی به جای فیلتر از یک قطعه پلاستیک استفاده شده است، در عین حال در قسمتی که فیلتر نصب شده، شکافی وجود دارد که هوا بدون عبور از هیچ لایه ای وارد مجاری تنفسی شخص می گردد.

آنچه می تواند کنترل نماینده ویژگی این ماسک ها باشد، استاندارد و الزام فراورینمایندگان به رعایت آن است، این در حالی است که به گفته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد فراوری ماسک های تنفسی مشمول استاندارد اجباری نیست.

پیروزبخت می گوید: در این مورد استاندارد اجباری تدوین نشده و سازمان استاندارد نظارتی بر ماسک های فراوریی ندارد.

در این شرایط باید توجه داشت که علاوه بر کاربرد ماسک های تنفسی در هوای آلوده، از این ماسک ها در برخی مشاغل که با آلایندگی سر و کار دارند نیز استفاده می گردد. همچنین این ماسک ها کاربرد زیادی در معدنکاری و به ویژه معادن ذغال سنگ دارند. در واقع با در اختیار قرار دادن ماسک های غیر استاندارد و نامناسب، مسئولان در پرسنل ایجاد اطمینان نموده و باعث افزایش قرارگیری آن ها در معرض آلاینده ها می شوند. از این رو، صاحبان صنایع و دست اندرکاران بهداشت حرفه ای کارخانه ها باید با آگاهی کامل از مشخصه های آلاینده های محیط کار، ماسک مناسب را برای حفظ سلامت کارکنان و افزایش بازدهی آن ها انتخاب نمایند.

نگاهی به رفت و آمد مردم به داروخانه ها نشان می دهد تعداد مراجعین برای خرید ماسک های تنفسی رو به افزایش است و با تشدید آلودگی هوا، حساسیت مردم به حفظ سلامتی اشان بیشتر از قبل شده است. نصیری یکی از افرادی است که برای خرید ماسک به داروخانه مراجعه نموده است. از او می پرسم اطلاعی در خصوص کیفیت ماسکی که می خرید، دارید؟ پاسخ می دهد: نه، ماسک ها را نمی شناسم، ولی هوا آنقدر آلوده است که چاره ای جز خرید ندارم.

او ادامه می دهد: بصضی ماسک ها بسته بندی که مشخصاتشان را ذکر نموده باشد، ندارند. بسته بندی برخی هم فاقد اطلاعات مناسب و واضح است. در مجموع برای خرید سردرگم هستیم.

به این ترتیب نبود استاندارد در فراوری ماسک های تنفسی و عدم اطلاع مردم از ویژگی های یک ماسک کارا باعث وجود هرج و مرج در بازار شده و هر نوع محصولی با هر کیفیتی در بازار عرضه می گردد. ساماندهی این شرایط نیازمند تدوین استاندارد های لازم و نظارت بر فراوری ماسک های تنفسی توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 607

به "جولان ماسک های تنفسی غیر استاندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان ماسک های تنفسی غیر استاندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید