آشنایی با دریاچه چورت ساری

به گزارش شهر سرگرمی، در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره یکی از بی نظیر ترین دریاچه های شمال ایران بنام دریاچه چورت ساری سخن خواهیم گفت

آشنایی با دریاچه چورت ساری

یکی از شهرهای با شکوه و پر هوادار کشور عزیزمان ایران شهر ساری می باشد این شهر بخاطر مکانهای تفریحی هر سال پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و دیگر کشورها می باشد . در این مقاله به معرفی یکی از مکانهای تفریحی پنهان شهر ساری به نام دریاچه چورت خواهیم پرداخت این دریاجه یک شاهکار هنری شگفت انگیز می باشد.

معرفی کوتاه دریاچه چورت ساری :

دریاچهٔ میانشه یا دریاچهٔ چورت در فاصلهٔ 10 کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تاکیاسر در استان مازندران ایران قرار گرفته است. این دریاچه، در 350 کیلومتری تهران در جنگل های بکر روستای چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در 50 کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود 2.5 هکتار است. این دریاچه به علت نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت هم نامیده می گردد.

  • + آشنایی با پل معلق مشگین شهر
  • + معرفی کوتاه پارک ملت تهران
  • + نکاتی جالب در باره رامسر بدانید

این دریاچه در سال 1318 خورشیدی بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن راستا آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار گرفته است، بوجود آمده است. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن به جامانده درخت هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده اند چشم اندازٔ ویژه ای را ایجاد می نماید. این دریاچه در شکاف دره ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته است. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی کشیده بوده و ژرفای آن با توجه به اندازه بارش های فصلی متغیر است. ماهی های موجود در دریاچه به وسیله افراد محلی به دریاچه انداخته شده است.

دلایل انتخاب سفر به دریاچه چورت ؟

  • دریاچه چورت مقصدی بکر در طبیعت استان مازندران است که زیبایی چشم نوازی دارد.
  • این دریاچه در قلب یک جنگل انبوه واقع شده و همین امر بر جذابیت آن برای طبیعت گردان می افزاید.
  • راستا دسترسی به دریاچه یکی از راستاهای مورد علاقه آفرودرهاست و بسیاری برای تجربه این تفریخ هیجان انگیز به سراغ این راستا می فرایند.
  • چورت یکی از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه احداث سد خاکی ایجاد نشده است.
  • ترکیب فضای مه آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه آن ها از آب بیرون زده است، صحنه ای است که در کمتر جایی به چشمتان می خورد و شما را به یاد طبیعت اروپا می اندازد.

در راستا دریاچه چورت…

فرقی نمی نماید که از کجای این سرزمین راهی دریاچه چورت شوید، در هر صورت راستا، بخشی از جاذبه های سفر شما خواهد بود. در این راستا از میان درختان سر به فلک کشیده عبور می کنید و در میانه های راه به روستایی به نام چورت می رسید که جلوه ای خیال انگیزی را به دور از دود و دم شهر و دغدغه های پیش رویتان قرار می دهد؛ چیزی شبیه به یک تابلوی نقاشی که خانه ای روستایی را با گلدان های رنگارنگ در خود دارد و در پس زمینه آن کوه های سبزی به چشم می خورند. آسمان آبی تر از هر زمان دیگری است و دیگر رنگ های خاکستری شهر در آن دیده نمی گردد.

دل کندن از این روستا و مردمان مهربانش سخت است و شاید برای همین باشد که بعضی یک شب را در آن اقامت می نمایند و در روز بعد راهی دریاچه می شوند. پس از این روستا جاده ای خاکی و البته ناهموار تنها راه رسیدن به چورت است. حالا گردشگران دو راه را در پیش رو دارند: بعضی به پاهایشان تکیه می نمایند و دلشان می خواهد 2 ساعتی را راه بفرایند و از نزدیک زیبایی های این راستا جنگلی را لمس نمایند. بعضی دیگر نیز در پی هیجانند و تصمیم می گیرند با خودروهای آفرود خودشان را به این جواهر طبیعت مازندران برسانند. در خاتمه راه آنچه پیش رویتان قرار می گیرد، تصویری فراموش نشدنی از طبیعت ایران است که تا همواره در گوشه ذهنتان جا خوش می نماید…

ترکیب فضای مه آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه آن ها از آب بیرون زده است، صحنه ای است که در کمتر جایی به چشمتان می خورد و شما را به یاد طبیعت اروپا می اندازد.

جاهای تماشای دریاچه چورت

در سفر به چورت می توانید از لحظه لحظه خود لذت ببرید و برای تماشای ها و تفریحات زیر، برنامه ریزی نمایید:

1- درختان میان دریاچه

در زمان هایی که اندازه آب دریاچه کاهش می یابد، تنه های درختان در میان آن پدیدار می شوند و چشم انداز ای شگفت انگیز را ایجاد می نمایند. این درختان، همان گیاهانی هستند که پیش از به وجود آمدن دریاچه در این قسمت وجود داشتند و به یکباره به زیر آب رفته اند. تصویر این درختان در میان آب یکی از دلایل معروفیت دریاچه چورت است و بسیاری برای تماشا آن راهی سفر می شوند.

2- ماهیگیری

اگر از هواداران ماهیگیری هستید و وسایل و ابزار لازم برای این کار را دارید، در سفرتان به چورت وقتی را هم به این فعالیت اختصاص دهید. ماهیگیری در سکوت و آرامش دریاچه بر شیرینی سفرتان می افزاید و آن را تبدیل به خاطره ای فراموش نشدنی می نماید. شاید برایتان سوال پیش بیاید که ماهیان این دریاچه از کجا آمده اند. برای این سوال دو پاسخ وجود دارد:

بعضی از محلی ها بر این باورند که یکی از مهم ترین راه های انتقال این ماهی ها به وسیله پرندگان است. آنها می گویند که به علت باقی ماندن تخم بسیاری از ماهی ها در میان پرهای پرندگان، با سفر آنها به سایر منطقه ها، تخم را نیز با خود انتقال می دهند.

بعضی دیگر نیز معتقدند که وجود این ماهی ها در دریاچه در نتیجه رهاسازی ماهی ها به وسیله افراد می باشد و ربطی به عوامل طبیعی ندارد.

7- پیک نیک و عکاسی

راستا رسیدن به چورت سختی های خاص خودش را دارد پس هر کس که قدم به حوالی این دریاچه می گذارد ساعاتی را در کنار آن می گذراند و با برپا کردن پیک نیک محبت آمیز یا خانوادگی، خاطره ای خوش را برای خود و همسفرانش خلق می نماید.

در اینجا سوژه های عکاسی فراوانند و هر یک می توانند به تصویری ماندگار در آلبوم عکس هایتان تبدیل شوند. پس دست به دوربین شوی و یادگاری هایی ماندگار ارزشمند را با خود به خانه ببرید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 2084

به "آشنایی با دریاچه چورت ساری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دریاچه چورت ساری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید