دهخدا: صندلی پانزدهم تا بیست وپنجم را در یونیورسیاد 2019 پیش بینی می کنیم، در فدراسیون فضای ناامیدی وجود ندارد

به گزارش شهر سرگرمی، محمدرضا دهخدا، رئیس فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی در خصوص آخرین وضعیت کاروان ایران در المپیک دانشجویان مطالبی را مطرح کرد.

دهخدا: صندلی پانزدهم تا بیست وپنجم را در یونیورسیاد 2019 پیش بینی می کنیم، در فدراسیون فضای ناامیدی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، سی امین دوره یونیورسیاد دانشجویی از 12 تا 23 تیر ماه 1398 در ناپولی ایتالیا برگزار می گردد. این دوره از مسابقات در رشته های تیراندازی با کمان، ژیمناستیک هنری، دوومیدانی، بسکتبال، شیرجه، شمشیربازی، فوتبال، جودو، ژیمناستیک ریتمیک، شنا، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، والیبال، واترپلو، تیراندازی، راگبی و قایقرانی در بخش بادبانی برگزار خواهد شد.

ایران در این دوره از مسابقات در رشته های تکواندو، تیراندازی، تیراندازی با کمان، والیبال، جودو و شمشیربازی حدود 60 ورزشکار را اعزام خواهد نمود. حضور ایران در این رشته ها تقریبا قطعی شده است.دوومیدانی، بدمینتون، ژیمناستیک و تنیس روی میز از اولویت های دوم برای اعزام به این مسابقات هستند.

برای اطلاع بیشتر از میزان آمادگی کاروان ایران برای حضور در این بازی ها، با محمدرضا دهخدا، رئیس فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی گفت وگو کردیم. وی که مهمان خبرنگاران بود و بازدیدی از خبرگزاری داشت مطالبی را درخصوص ورزش دانشگاهی بیان نمود که متن این گفت وگو به توضیح زیر است:

خبرنگاران: آخرین وضعیت کسب سهمیه ایران برای بازی های یونیورسیاد چگونه است؟

فدراسیون ها دستخوش تحولات و بعضی نیز درگیر کسب سهمیه هستند و این روی کار ما اثر می گذارد. ما دنبال بهترین ورزشکاران و آنهایی که دانشجو هم هستند، خواهیم بود. مدیریت این کار مشکل است.ما انتخابی مسابقات را در چند رشته قطعی برگزار می کنیم و بعد با قهرمانان ملی مسابقه می دهند و بهترین ها انتخاب می شوند.بازی بعضی از رشته ها مثل تکواندو سهمیه المپیک دارد و همین نیز انگیزه می دهد.

خبرنگاران: در این دوره از مسابقات، ایران در چند رشته شرکت دارد؟

در جلسات فنی که متشکل از نمایندگان 5 بخش آموزش عالی است، قرار شد یک سری تیم هایی که شانس بالای برای دریافت مدال دارند اعزام و یک سری دیگر تیم هایی که احتمال دریافت مدال دارند اعزام شوند. در نهایت 6 رشته اعزام خواهد شد. والیبال با توجه به قهرمانی در دوره قبل و تکواندو که اوج مدال آوری ماست اعزام می شوند در کنار آن تیراندازی، تیراندازی با کمان، شمشیربازی و جودو نیز اعزام می گردد. کارها و جلسات و مقدمات اولیه با این 6 فدراسیون اجرا شده است. در این دوره از مسابقات شرایط سنی تغییر نموده و از 28 سال به زیر 25 رسیده است. شمشیربازی هم در حال پوست اندازی است و در خصوص آن هنوز به قطعیت نرسیدیم ولی 5 رشته دیگر حضورشان قطعی است.

خبرنگاران: تکواندو از شانس های اصلی کسب مدال است. آیا تعامل خوبی بین دو فدراسیون برقرار است؟

پولادگر مرد نجیب و علاقه مندی است و پای کار است و یاری میکند تا تیم خوبی اعزام گردد. کادر فنی هم بعد از انتخابی تیم ملی تعیین می گردد. تکواندو اگر شرایط خوبی داشته باشد، دختران و مردان را برابر اعزام می کنیم.

خبرنگاران: برای رشته جودو هم شانس کسب مدال را قائل هستید؟

در دوره قبل در جودو در اوزان ما نمایندگان رژیم اشغالگر قدس حضور داشتند، برای همین قرار شد در جودو ورزشکاری اعزام نکنیم و ما نیز برای اینکه هزینه ای که انجام دادیم از بین نرود آن را به والیبال دادیم که در نهایت به یک مدال طلا در والیبال هم رسیدیم. امیدواریم در این دوره جودوکاران بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

خبرنگاران: آیا امکان اضافه شدن سایر رشته ها به کاروان ایران وجود دارد؟

دوومیدانی کاندیدای اعزام بود ولی فاصله رکوردها زیاد است . سطح ورزشکاران در یونیورسیاد بالاست و نمایندگان ما حتی به دور دوم هم نمی رسند.

خبرنگاران: فوتبال چی؟ آیا فوتبال به ایتالیا اعزام می گردد؟

در دوره قبل 13 هزار و 500 نفر در دهکده بازی ها بودند و هزینه ها پایین تر بود چون آسیایی ها دست و دلباز میزبانی می نمایند. برای این دوره کاندیدای میزبانی وجود نداشت چون میزبان باید 20 میلیون یورو پرداخت کند. حالا ایتالیا میزبان شده و ظرفیت دهکده 7 هزار و 500 نفر اعلام شده است. حالا این 13 هزار نفر دوره قبل که باید افزایش پیدا کند، کاهش هم داشته است. بعلاوه مرکزیت اروپا و بعد کم مسافت کشورهای اروپایی باعث می گردد تا در شرایطی که میزبان ظرفیت کمی دارد، استقبال برای حضور تیم ها بیشتر باشد. ایتالیا در این شرایط تعداد آفیشیال ها را کاهش داده است. هزینه 10 یورو دوره قبل را نیز 70 یورو نموده است. خارج از دهکده هم کروز گرفتند که هزینه آن 120 یورو آن هم با ارائه دلیل است.

همچنین رشته ها و رده بندی وزن ها را کم کردند. فوتبال را هم از 16 تیم به 12 تیم رساندند. حضور تیم ها بر اساس یک شاخص است. عنوان و امتیاز دوره قبل، صندلی آسیایی و رنکینگ جهانی فوتبال در انتخاب تیم ها در این رشته تاثیر دارد. ما دوره قبل با توجه به اینکه 15 ام شده بودیم درخواست حضور دادیم ولی انتخاب نشدیم و در بازی های یونیورسیاد 2017 تیم فوتبال نداشتیم. در این دوره که تعداد تیم های فوتبال کاهش هم داشته بعید است انتخاب شویم و شانس یک درصدی هم نداریم.

خبرنگاران: در این دوره در نظر دارید کاروان را با چه تعداد ورزشکار اعزام کنید؟

ما کاروان را روی 60 نفر بستیم، 12 نفر والیبال، 18 نفر تکواندو، 8 نفر تیراندازی، 8نفر تیراندازی با کمان بعلاوه ورزشکاران جودو و شمشیربازی. البته شاید فرصتی برای اعزام بدمینتون، تنیس روی میز، ژیمناستیک و دوومیدانی هم ایجاد گردد.

خبرنگاران: آیا پیش بینی برای تعداد مدال و صندلی کاروان ایران در این دوره از یونیورسیاد دارید؟

در دوره قبل این ذهنیت برای مربیان وجود داشت که ورزشکاران کشورها را در هر اوزان می دانستند و پیش بینی داشتند ولی در این دوره شرایط تغییر نموده و هیچ ذهنیتی وجود ندارد و کار پیش بینی سخت است و این تغییر سنی باعث شده تا ندانیم چه کسانی شرکت می نمایند.

در این دوره وزنه برداری و کشتی در بازی ها حضور ندارد. کشتی تا کنون در این مسابقات به صورت رسمی نبوده است. وزنه برداری در چند دوره حضور داشته ولی دائمی نشده است. هر دوره که موفقیت داشتیم بستگی به رشته های فرعی دارد. در ورزش دانشگاهی در رشته های دائمی کار سخت است. سه رشته آبی یعنی شنا، شیرجه واترپلو، بسکتبال، فوتبال، دوومیدانی، تنیس، ژیمناستیک دائمی هستند که ما نه پتانسیل آن را در ورزش ملی داریم نه دانشگاهی .

پیش بینی ما روی صندلی پانزدهم تا بیست و پنجم است. اگر 3 تا 4 مدال طلا بیاوریم روی رده پانزدهم حساب می کنیم. ما در خوشبینانه ترین حالت 3 طلا برای تکواندو در نظر گرفتیم هر چه تعداد مدال طلا بیشتر گردد، صندلی ما در رنکینگ ارتقا می یاید. امیدواریم جرقه هایی زده گردد تا بهترین و خوش رنگ ترین مدال را داشته باشیم.نگاه به یونیورسیاد در کشورهای مختلف متفاوت است. ممکن است کانادا با 500 ورزشکار پایین تر از کره شمالی که تنها 10 ورزشکار دارد، قرار بگیرد. این ناشی از دیدگاه کشورهاست. حتی بعضی تیم ها صرفا دانشجویان خود را اعزام می نمایند مانند آمریکا.

خبرنگاران: آیا ورزش بسکتبال که به عنوان دانشگاهی شناخته می گردد، این پتانسیل وجود دارد که به وسیله دانشگاه برای تیم ملی پایه سازی کند؟

با این هزینه ها و شرایط نمی توانیم روی این کار سرمایه گذاری کنیم. امکان انجام این رشته در تمام دانشگاه ها وجود دارد و مسابقات دانشگاهی هر سال برگزار می گردد. از نظر زیر ساخت در دانشگاه ها مسئله ای نیست از نظر سن و نیروی انسانی هم مسئله ای نیست. اما از قلم نیاندازید ارگان توسعه بسکتبال در وهله اول فدراسیون بسکتبال است. ما در این رشته کار کردیم. دو دوره لیگ جهانی اعزام داشتیم و تیم بسکتبال 3 در 3 به جهانی اعزام شده است. ما نیم نگاهی به این رشته داشتیم ولی نگاه توسعه ای را باید از مدیران بخش ها بخواهید.

سیاست فیزو دانشگاه محوری است برای مثال دانشگاه تهران می تواند تیم بسکتبالش را با نام خودش اعزام کند سایر دانشگاه ها نیز همین شرایط را دارد. اگر سیاست فیزو اجرایی گردد می توان هر دانشگاه را به قطبی تبدیل کرد. الان پیغام نور قطب بسکتبال 3 در 3 است. ما می توانیم در بحث بودجه نیز از دانشگاه ها حمایت کنیم.سیاست ما بر این است که در مسابقات آسیایی و جهانی دانشگاه ها اعزام شوند و در یونیورسیادها فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی اعزام کند. البته یک سری از کارها احتیاج به زمان دارد ولی در این جهت حرکت می کنیم.

خبرنگاران: در مقطعی اختلافات زیادی بین بخش های مختلف آموزش عالی برای اعزام تیم ها وجود داشت، آیا این تنش ها کمتر شده است؟

تیم جدید و محور اصلی ما اعتماد سازی و واگذاری مسئولت به بخشها برای توانمندی است. نگاه ما بر اعتماد سازی و سپس برون سپاری است. ما سختی زیادی در این راه کشیدیم اینکه فلان دانشگاه برود و مدال بگیرد و بنر بزند برای همه سخت بود و می گفتند اقتدار فدراسیون از بین می رود اما امروز با فضایی که ایجاد کردیم شرایط تلطیف شده است.امروز این شرایط ایجاد شده که هر دانشگاهی که بخواهد می تواند به نام خودش تیم ببرد.

خبرنگاران: الان فدراسیونی هست که درخواست داشته باشد با هزینه خودش تیمی را به مسابقات دانشجویی اعزام کند؟

برای یونیورسیاد چنین درخواستی نداشتیم اما در بعضی از رشتهها این درخواست را داریم. در بعضی از موارد بوده که فدراسیون تماس گرفته و از ما خواسته در صورت انصراف تیم دانشگاهی، ورزشکارانش در قالب تیم دانشجویان اعزام گردد. در بعضی از رشته ها سطح مسابقات دانشجویان بالاتر از تورنمنت های خودشان است و برای تدارک و آمادگی المپیک علاقه مند به حضور در مسابقات جهانی دانشجویان هستند.

حتی گاهی پیش آمده فدراسیون با هزینه خودش چند ورزشکار را در کنار دانشجویان به مسابقات اعزام نموده است اگر به فرض بسکتبال هم به ما آفر می داد و تیم معرفی می کرد ما هم قبول می کردیم چون سطح بسکتبال یونیورسیاد بالاست. در این گونه مسابقات و در جدول فیزو باید برای کسب رده یک تا شانزدهم بازی نمایند و حتی اگر شانزدهم هم شوند حداقل 7- 8 بازی که می تواند حکم دیدار تدارکاتی داشته باشد را برگزار می نمایند.

خبرنگاران: حمایت وزارت علوم، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از فدراسیون ورزش دانشگاهی چگونه است؟

بخش اعظم هزینه اعزام با وزارت علوم است در کنار آن در کوششیم از سایر بخش ها هم پولی بگیریم. برای اولین بار در تاریخ اعزام بعد از انقلاب از یکی از بخش ها یاریی در هزینه اعزام گرفتیم و این گام بزرگی بود که امیدواریم ادامه داشته باشد. عمده اردوهای ما زیر نظر فدراسیون ها است. اگر هزینه اردوها را حساب کنیم رقم بزرگی است و این یاری غیر مستقیم وزارت ورزش و فدراسیون ها است. کمیته ملی المپیک هم در ادوار گذشته مستقیم و غیر مستقیم به ما یاری نموده است. ما عضو مجمع کمیته هستیم و بودجه کمی هم داریم. یونیورسیاد زیر نظر IOC است و کمیته ملی المپیک از گذشته تا امروز یاری نموده است. همچنین کوشش می کنیم تا از بخش خصوصی هم استفاده کنیم.

خبرنگاران: برای سرپرستی کاروان ایران در المپیک 2020 از سوی کمیته ملی المپیک، با شما صحبتی شده است؟

ما افراد با تجربه و شاخص زیاد داریم ولی با من صحبتی نشده است. هر یاریی که بتوانم در این کار ملی انجام میدهم. مسئله اعزام سرپرست موضوع رفاقت و محل تمرین نیست. باید کار حرفه ای با حضور افراد حرفه ای انجام گردد. در جاکارتا همه چیز به خوبی برگزار گردید اما آقای سجادی، رحیمی و من هر کدام که بخواهیم خاطرات مان بنویسیم هزاران کاغذ خواهد شد. اگر لیست اشتباه یا یک اسم جا به جا گردد همه چیز خراب می گردد. در یکی دو رشته همکاران ما در جاکارتا تا مرز سکته رفتند و مجبور شدند ساعت 2 صبح با مسئول فنی مسابقات تماس بگیرند و ساعت 6 صبح قرار گذاشتند تا مشکل را حل نمایند.

خبرنگاران: در ایام دهه فجر قرار داریم. مهم ترین دستاورد ورزش دانشگاهی را در این سال ها چه می دانید؟

در بعد فنی در این دوره در یونیورسیاد و مسابقات جهانی عناوین خوبی کسب شده است.بعلاوه توانستیم در دوره اخیر مشارکت زنان را افزایش داده ایم. حدود 33 درصد کاروان ما زنان بودند که این اتفاق خوبی است. نسبت به قبل انقلاب و سال های گذشته تعدد مدال آوری و ورزشکاران افزایش یافته است. فدراسیون ما جوان است اما توانستیم بین بخش ها اعتماد سازی کنیم. بعلاوه تمرکز زدایی کردیم و کارکرد هیئت ها از صرفا معطوف بودن به رای دادن، تغییر دادیم و هیئت ها در مجامع جرات حرف زدن پیدا نموده اند. یک سری از فعالیت ها را به هیئت ها واگذار کردیم که می تواند آغاز کارهای بزرگ باشد.

صندلی های بین المللی در فیزو کسب شده که ممکن است پست های کلیدی نباشد اما زمینه کسب کرسی های مهم را فراهم می نماید. در مسابقات جهانی و آسیایی و همچنین یونیورسیاد با حضور رشته های مختلف شرکت می کنیم که این کار بزرگی است. با وجود اینکه از داخل و خارج جو ناامیدی به جامعه و مردم تزریق می گردد، باید بگویم در فدراسیون فضای کار ما ناامیدی نیست و با وجود مسائل کارها به موقع پیش می رود.

گفت وگو از محیا شهسواری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 95

به "دهخدا: صندلی پانزدهم تا بیست وپنجم را در یونیورسیاد 2019 پیش بینی می کنیم، در فدراسیون فضای ناامیدی وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهخدا: صندلی پانزدهم تا بیست وپنجم را در یونیورسیاد 2019 پیش بینی می کنیم، در فدراسیون فضای ناامیدی وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید