گزارش، ترکیه و دورنمای تحول در ترانزیت انرژی در سایه توافق قره باغ

به گزارش شهر سرگرمی، ترکیه کوشش می نماید تا تحولات جدید روی داده در قره باغ را به بستری برای تحول در ترانزیت گاز تبدیل کند.

گزارش، ترکیه و دورنمای تحول در ترانزیت انرژی در سایه توافق قره باغ

جهت دریافت خدمات طراحی ساختمان ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با وجود آن که بسیاری از رسانه ها و محافل سیاسی، بر روی مسائل دفاعی و نظامی قره باغ و قفقاز زوم نموده اند، اما ظاهراً تمرکز ترکیه و جمهوری آذربایجان، بر روی ابعاد مالی آن است. چرا که استراتژی مهمی همچون اتصال سهم منابع گازی آذربایجان در حوزه جغرافیایی دریای خزر به جهت ترانزیت گاز ترکیه به اروپا، سهل الوصول تر شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس توافقی که بین ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه انجام شده، گذرگاه جدید نخجوان، این بوم جدا افتاده برونگان را به آذربایجان متصل می نماید و در نتیجه، باکو - آنکارا، امکانات جدیدی برای مبادلات بازرگانی و ترانزیت انرژی در اختیار خواهند داشت.

در این میان، سود ترکیه، بیش از جمهوری آذربایجان خواهد بود و شواهد نشان می دهد که ترکیه در حال حاضر کوشش می نماید تا تحولات جدید روی داده در قره باغ را به بستری برای تحول در ترانزیت گاز تبدیل کند.

آنکارا و باکو نیازمند به تعامل منطقه ای

جمهوری آذربایجان و ترکیه، در جنگ اخیر، امتیازاتی به دست آوردند که البته کسب این امتیازات با هزینه های گزاف انجام شده است. اما نکته مهم در خصوص ماهیت پیروزی مشترک باکو و آنکارا، این است که اولاً هر دو کشور، در این راه مه آلود و پرفراز و نشیب، ناچار به تعامل و همراهی با قدرتی به نام روسیه بوده اند و دوم این که در فاز آینده تحولات و به ویژه در ابعادی که در آن، پای ایران و مرز ایران - ارمنستان به میان می آید، تبادل نظر و تعامل با ایران، شرط لازم برای تثبیت امنیت و آرامش و استفاده صحیح از منابع انرژی و امکانات جغرافیایی در ترانزیت انسان و کالا خواهد بود.

کوتاه شدن جهت اتصال جمهوری آذربایجان به ترکیه و ایجاد امکان ارتباط با بوم جدا افتاده نخجوان، در عین حال، یک شرایط سیاسی - جغرافیایی جدید است که در بعضی حوزه ها، بر چند و چون تعامل مالی کشورها تاثیر می گذارد. اما در عین حال، از چنان ماهیتی برخوردار نیست که منجر به یک تحول بنیادین در روابط منطقه گردد.

تحولات نظامی

ژنرال خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه اعلام نموده که این کشور در حال پشت سر نهادن آخرین مراحل مقدماتی برای اعزام نظامیان به جمهوری آذربایجان است. هفته گذشته، اصلی ترین فاز این اقدام، یعنی صدور مجوز، در مجلس ترکیه به خاتمه رسید و حالا مراحل فنی و لجستیکی در حال اتمام است.

حضور نیروهای نظامی ترکیه در مناطق آزاد شده قره باغ، بخشی از توافق بین 3 کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه نبود. با این حال، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، با بیان این که نظامیان ترکیه نیز حضور خواهند داشت، این مسئله را تبدیل به امر واقع کرد.

در همین حال، مقامات آنکارا به دنبال چانه زنی با مسکو برای اعزام نیروها به مناطق آزاد شده قره باغ هستند و احتمالاً احداث پایگاه های نظامی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

احداث پایگاه های نظامی ترکیه در نخجوان، جمهوری آذربایجان و مناطق آزادشده و همچنین احداث قرارگاه های آشیانه و رصد برای پهپادهای پیشرفته بیرقدار، این امکان را فراهم خواهد آورد که ترکیه، در حوزه تامین امنیت ترانزیت انرژی نیز صاحب امکانات جدیدی گردد.

تاثیر شرایط جدید بر منافع بلندمدت ایران

تحولات جدیدی که در مرزهای شمالی ایران روی داد، بخشی از منافع مادی ایران در حوزه ترانزیت و صادرات انرژی و مبادلات بازرگانی را به چالش می کشد. با این حال، ایران، قدرتمندانه اعلام نموده که راه به تغییر ژئوپولیتیک نخواهد داد و از تمام توان خود استفاده می نماید تا حقوق و منافع خود را حفظ کند.

شرایط جدیدی که به دنبال جنگ اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان به وجود آمد، باعث می گردد که ایران برای سوآپ گاز ترکمنستان و همچنین صدور گاز به نخجوان و ترکیه، با شرایط جدیدی روبرو گردد.

در چنین شرایطی، می توان با ارزیابی دقیق تابلوی جدید، به این استراتژی اندیشید که در کدام حوزه های سیاسی و مالی، امکان امتیازگیری و امتیاز دادن وجود دارد. چرا که از یک سو، ارمنستان همچنان علاقه مند به حفظ روابط سیاسی و تجاری با ایران است و از دیگر سو، هر سه کشور روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان، در مدیریت پرونده های مهم منطقه، نیازمند همفکری، همراهی و تشریک مساعی ایران هستند.

ایران پس از روسیه، مهم ترین قدرت گازی دنیا است و کسی نمی تواند منکر تاثیرگذاری ترکیه بر معادلات انرژی دنیا باشد. ایران، هم به عنوان یک کشور ثروتمند حوزه انرژی و هم در قامت یک قدرت سیاسی و دفاعی عظیم منطقه و دنیا، در بازی هایی به مراتب حساس تر و پیچیده تر، موقعیت خود را حفظ نموده و مشروط و منوط به آن که، دیپلمات های وزارت امور خارجه، درکی عینی و رصد مداوم از تحولات پیش رو داشته باشند، باز هم می توان در معین نتایج بازی، اثرگذار بود.

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1253

به "گزارش، ترکیه و دورنمای تحول در ترانزیت انرژی در سایه توافق قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه و دورنمای تحول در ترانزیت انرژی در سایه توافق قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید