کرونا موجب کمبود مرغ و تخم مرغ در افغانستان

به گزارش شهر سرگرمی، منع واردات مرغ، تخم مرغ و جوجه از کشورهای همسایه به دلیل گسترش ویروس کرونا باعث افزایش بی سابه قیمت آنها در افغانستان شد که دولت را مجبور به لغو این تصمیم کرد.

کرونا موجب کمبود مرغ و تخم مرغ در افغانستان

اکبر رستمی سخنگوی وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار از لغو منع واردات مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه براساس نیازمندی های این کشور خبر داد.

رستمی گفت: افغانستان برای چند ماه نیاز به 2.5 میلیون تخم مرغ دارد که باید از کشورهای همسایه وارد شود و بر همین اساس وزارت کشاورزی و دامداری در نشستی با بازرگانان کشور منع واردات را لغو کرد.

وی گفت: بازرگانان افغان می توانند با توجه به نیازمندی های کشور تخم مرغ، مرغ و جوجه یک روزه وارد کنند و محدودیتی در این راستا وجود ندارد.

رستمی گفت که حدود یک ونیم ماه پیش دولت افغانستان پس از گسترش ویروس کرونا واردات مرغ، تخم مرغ و جوجه را از کشورهای همسایه از جمله ایران متوقف کرد و تا دیروز این فرایند ادامه داشت.

وی افزود، واردات جوجه یک روزه از پاکستان مستثنی قرار داده شده بود و واردات آن از مرزهای جنوبی کشور ادامه داشت اما اکنون بازرگانان می توانند از هر کشور همسایه که مایل باشند؛ مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه براساس نیازمندی های مردم وارد کنند.

روز گذشته برخی رسانه های افغانستان و ایران گزارش دادند که 500 قطعه جوجه یک روزه از ایران به افغانستان صادر شده است و از آمادگی استان سیستان و بلوچستان ایران برای صادرات 120 هزار قطعه جوجه یک روزه در هر روز به افغانستان خبر داده بودند.

اما تماس های خبرنگار ایرنا با سخنگویان استاندارهای هرات و نیمروز افغانستان خلاف این گزارش ها را ثابت کرد.

جیلانی فرهاد در گفت وگوی تلفنی گفت که این تصمیم وزارت کشاورزی با بازرگانان به استانداری هرات ابلاغ نشده و تا به امروز مرز اسلام قلعه بر روی ورود مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه مسدود است.

سیف الله غریب یار مشاور مطبوعاتی استاندار نیمروز نیز در تماس جداگانه ای گفت که واردات جوجه از مرز این استان نیز صورت نگرفته و تصمیم کابل تا به امروز با این استان مطرح نشده است.

افغانستان از یک ماه پیش تا به امروز شاهد افزایش قیمت مواد خوراکی از جمله روغن، آرد، شکر، چای، تخم مرغ و دیگر مواد غذایی بود که به دلیل مسائل در واردات بوجود آمده است.

هرچند دولت افغانستان با حمایت اتاق تجارت و بازرگانی این کشور تلاش کرد که قیمت ها را در بازار کنترل کند اما پیروز به این کار نشد و کمبود اقلام ذکر شده باعث افزایش قیمت ها شد.

امروز مغازه های کابل هر تخم مرغ را به قیمت 10 افغانی به فروش می رساند، در حال که پیش از گسترش ویروس کرونا، هر تخم مرغ 5 افغانی بود و دیروز هر یک دلار آمریکایی در افغانستان به 76.13 افغانی مبادله می شد.

قیمت آرد، چای، روغن و دیگر مواد خوراکی در بازارهای افغانستان نیز حدود 20 تا 30 درصد افزایش یافته است.

ایران و افغانستان دو کشور همسایه و دارای مرز مشترک هستند و محصولات ایرانی در بازارهای افغانستان به دلیل کیفیت خوب، مشتری زیادی دارد و به همین علت در سال 1398 افغانستان بیشترین واردات را از جمهوری اسلامی ایران داشت که ایران را به بزرگترین شریک تجاری افغانستان مبدل کرد.،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 946

به "کرونا موجب کمبود مرغ و تخم مرغ در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا موجب کمبود مرغ و تخم مرغ در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید