چاووش اوغلو: جلوی تراژدی در ادلب را گرفتیم، امارات در پی تجزیه یمن است

به گزارش شهر سرگرمی، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که به دنبال برقراری آتش بس در ادلب سوریه، آنکارا از وقوع یک تراژدی بزرگ انسانی در این منطقه جلوگیری کرده و بیش از صد هزار سوری به خانه های خود بازگشته اند.

چاووش اوغلو: جلوی تراژدی در ادلب را گرفتیم، امارات در پی تجزیه یمن است

به گزارش خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی آکیت ضمن بررسی تحولات اخیر در ادلب در پی برقراری آتش بس در تاریخ پنجم مارس، گفت: به دنبال برقراری آتش بس، تحولات نگران کننده ای در ادلب رخ داد اما با اراده قوی جواب مناسبی به بشار اسد و حامیان او دادیم.

وی افزود: از وقوع یک تراژدی بزرگ انسانی در منطقه جلوگیری کردیم. در پی امضای توافق آتش بس با روسیه شاهد آرامش نسبی در منطقه هستیم. عملیات گشت زنی مشترک نیروهای ترکیه-روسیه در جاده ام 4 و ام 5 ادلب ادامه دارد. بر این اساس، بیش از صد هزار مهاجر به خانه های خود بازگشته اند.

او ادعا کرد: قبل از توافق آتش بس در جریان حملات اسد در ادلب بیش یک میلیون انسان خانه های خود را ترک کرده و در مرز ترکیه آواره شدند.

چاووش اوغلو ضمن طرح ادعای نقض آتش بس توسط حکومت اسد در ادلب و اطلاع رسانی به کشور ضامن روسیه، خاطرنشان کرد: سوریه تنها عبارت از ادلب نیست اما این منطقه بسیار با اهمیت است. برای برقراری آتش بس پایدار در ادلب باید راهکار سیاسی را در پیش گرفت. حکومت اسد به راهکار سیاسی باور ندارد و از طریق حملات علیه غیرنظامیان در پی کنترل ادلب است. بر این اساس مسأله ادلب حل نخواهد شد و تنش ها ادامه خواهد یافت. با وجود این همه شرایط ادلب نسبت به گذشته بهتر است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه سخنان خود شرح داد: گروه های تروریستی شیوع ویروس کرونا را یک فرصت دانسته و در مناطق عملیات چشمه صلح و عفرین حمله کرده اند. بر اثر حملات تروریست ها در مناطق مذکور تعداد زیاد غیرنظامیان جان خود را از دست داده اند. از سوی دیگر نیروهای مسلح ترکیه در این مناطق تعداد زیادی از عناصر گروه های تروریستی را به هلاکت رسانده اند. پس از این که تروریست ها احساس کردند که دیگر نمی توانند در این مناطق مقاومت کنند، به مناطق دیگر رفته و برای خود پناهگاه ایجاد کردند.

چاووش اوغلو ضمن اشاره به کمک های فرانسه به خلیفه حفتر، خاطرنشان کرد: کشورهای امارات، مصر و فرانسه بیشترین کمک را به خلیفه حفتر می کنند. شرکت روسی واگنر نیز در لیبی فعالیت می کند. تمام کشورها در پی منافع خود هستند. ابوظبی و برخی کشورهای دیگر برای ایجاد آشوب و بی ثباتی در منطقه تلاش می کنند. امارات در پی تجزیه یمن است. بدون تردید این کشور در منطقه هرج ومرج ایجاد می کند. این ها همچنین در پی تلاش برای حمله به مواضع ما نیز شدند اما پاسخ مناسب به آنها داده شد. این ها هم در لیبی درگیری ها را آغاز کردند و هم یمن را به ویرانه تبدیل کرده اند و مانع کمک های ارسالی ترکیه نیز می شوند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین شرح داد: به حمایت خود از دولت وفاق ملی لیبی به عنوان دولت مآغاز این کشور ادامه می دهیم. اگر در این زمینه اقدام نمی کردیم، دامنه جنگ تا مرکز طرابلس کشانده می شد و جنگ تا 10 سال دیگر ادامه پیدا می کرد. میلیون ها انسان جان خود را از دست داده و برقراری صلح ناممکن می شد. ما طرفدار راهکار سیاسی در این کشور هستیم و عملیات نظامی نتیجه نخواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: بر این اساس جهان این را خواهد دانست که ثبات نسبی در لیبی در پی تلاش های ترکیه برقرار شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: در کنار تأمین نیازهای خود در راستای مقابله با بیماری کووید-19، تا به امروز بخش عمده درخواست های لوازم بهداشتی 79 کشور را تأمین کردیم. تا به امروز از هیچ کشوری درخواست کمک در این زمینه نکرده و نیازی نداشتیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 981

به "چاووش اوغلو: جلوی تراژدی در ادلب را گرفتیم، امارات در پی تجزیه یمن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: جلوی تراژدی در ادلب را گرفتیم، امارات در پی تجزیه یمن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید