هندبوک مداخلات دانشجویی در بحران نهایی می شود ، دانشجویان اولین گروه های داوطلبانه در حوادث هستند
به گزارش شهر سرگرمی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: تجربه دانشجویان در عرصه ها و مراحل مقابله با آسیب ها و بحران را به صورت علمی و آکادمیک تدوین و در قالب یک هندبوک مدون می کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت بهداشت، نشست هم اندیشی هندبوک مداخلات دانشجویی در بحران برگزار گشت.
در این نشست حسن زائری لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، محمدعلی امام هادی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حسن اسفندیار مدیرکل ارتباطات بین الملل جمعیت هلال احمر، کتایون جهانگیری مدیر گروه آموزش سلامت در بلایا و فوریت های دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه شهید بهشتی و سایر صاحبنظران حضور داشتند.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درباره بروز بحران های مختلف در کشور گفت: کشور ما هر ساله با بحران های مختلفی از جمله سیل و زلزله دست به گریبان است. در این بین دانشجویان به عنوان افرادی که دغدغه کار فرهنگی و اجتماعی دارند جزو اولین گروه هایی هستند که برای کمک داوطلبانه به مناطق بحران زده اعزام می شوند و کمک های تخصصی و عمومی مختلفی ارائه می دهند، اما باید توجه داشته باشیم که این گروه باید از نظر آموزشی تقویت شوند تا در زمان بحران بتوانند بدون فوت وقت حداکثر کارآیی را داشته باشند.
حسن زائری لطف افزود: با توجه به رسالت دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه بهداشت و سلامت بر آن شدیم که تجربه دانشجویان در عرصه ها و مراحل مقابله با آسیب ها را به صورت نظام مند درآوریم. تلاش داریم این تجارب دانشجویی را به صورت علمی و آکادمیک تدوین و در قالب یک هندبوک مدون کنیم. ما متن های مختلفی در ارتباط با حضور گروه های داوطلب در مناطق بحرانی داریم که هیچ گاه به صورت یکپارچه و نظام یافته و در قالب یک مجموعه درنیامده است.
وی آموزش را جز جدایی ناپذیر فعالیت در جهت مقابله با بحران دانست و اشاره کرد: اردو های جهادی یکی از فعالیت هایی است که در معاونت فرهنگی و دانشجویی به صورت داوطلبانه دنبال شده و به نوعی موضوع مداخله در بحران محسوب می شود. چرا که در نقطه ای از کشور احساس نیاز شده و در قالب اردو های جهادی یک روزه یا چندروزه به آن پرداخته می شود.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت همکاری دستگاه های مختلف را در زمینه مداخله در بحران ضروری دانست و یادآور شد: این هندبوک می تواند چالش های مختلفی را مرتفع کند. به عنوان مثال بحران ها در مناطق مختلفی از کشور اتفاق می افتند که از نظر آداب و رسوم و اقلیم با همدیگر متفاوت هستند.
وی افزود: در مواقعی ضرورت دارد که افراد، متناسب با شرایط و ویژگی های آن اقلیم خاص در منطقه حضور داشته باشند. حتی گاهی آشنایی با گویش و زبان های محلی می تواند منجر به برقراری ارتباط مفیدتری شود که چه بسا برای همه میسر نباشد و شاید افراد بحران دیده نیز چنین افرادی را راحت تر پذیرفته و به آن ها اعتماد می کنند.
در ادامه این نشست مسلم سارانی گزارشی از کارگاه های مجازی مدیریت بحران ارائه داد و گفت: تلاش ما این است که از طریق کارگاه های آموزشی اصول کلی مقابله با بحران را منتقل کنیم. به عنوان مثال شخصی که در منطقه بلادیده و محروم حضور پیدا می کند باید ظاهرش طوری باشد که افراد بومی بتوانند از او کمک بگیرند و با او احساس بیگانگی نکنند.
وی گفت: نگاه ما این است که با توجه به بحران باید اقدامات مناسب را انجام داد و به مدیران و دانشجویان آموزش بدهیم که برای حضور در بحران باید چه نیرو های داوطلبی را به منطقه اعزام کنند. در بحران های مختلف دستورالعمل یکسان و واحدی وجود ندارد. در سطح استراتژیک و ملی دستورالعمل واحدی به چشم نمی خورد و در این بخش دچار مشکل هستیم.
اولین دوره سلسله وبینار های تخصصی با موضوع بحران ها و مداخلات دانشجویی در چهار جلسه ارزیابی نیاز های اساسی سلامت در بحران، مبانی مدیریت بحران، هماهنگی در خدمات بشر محبت آمیز در بحران ها و وظایف تیم داوطلب سلامت در منطقه حادثه دیده برگزار گشت.
دومین دوره سلسله وبینار های تخصصی با موضوع بحران ها و مداخلات دانشجویی در شش جلسه برگزار می شود.
بررسی ابعاد زلزله ازمیر، لزوم بازنگری به مدیریت خطر بلایا در عصر کووید 19، مدیریت اجساد در بحران، حداقل استاندارد های امدادرسانی آب، حداقل استاندارد های امدادرسانی بهداشت، حداقل استاندارد های امدادرسانی غذا و حداقل استاندارد های امدادرسانی اسکان و پناهگاه موضوعاتی هستند که در این جلسات به آن ها پرداخته می شود.
منبع: خبرگزاری دانشجو