منفی شدن آزمایش کرونا و تفسیر اشتباهی که برخی ها این روزها از آن می کنند

به گزارش شهر سرگرمی، مدتی است که تست کرونا یا COVID-19 را گروه های بیشتری از مردم انجام می دهند. یک زمانی این تست فقط برای بیماران بدحال انجام می شد، اما الان گروه هایی از آدم های ظاهرا سالم برای اطمینان خاطر یا آنهایی که علایم جزئی دارند و یا آنهایی که می خواهند بدانند که ناخوشی قبلی آنها ناشی از کرونا بوده یا خیر، تست کرونا را انجام می دهند.

منفی شدن آزمایش کرونا و تفسیر اشتباهی که برخی ها این روزها از آن می کنند

اما آن طور که آتلانتیک می نویسد، اگر آزمایش کرونای شما منفی شد، در تفسیر آن باید دقت کنید.

مثلا تصور کنید که هفته پیش ناپرهیزی کرده اید و یک مهمانی رفته اید و الان نگران هستید نکند مبتلا به کرونا شده اید و می ترسید که وقتی به پدر و مادرتان سر می زنید، ناخواسته بیماری را به آنها منتقل کنید. اگر تست بدهید و تست کرونای شما منفی باشد، می توانید با خیال راحت به ملاقات والدین خود بروید؟

متخصصان می گویند که اینگونه نیست و نمی توانید کاملا مطمئن باشید که باعث انتقال بیماری نشوید. در حقیقت، میزان کارایی تست کرونا COVID-19 در آدم های به ظاهرا سالم در همه گیری بیماری، نامشخص است. اگر میزان ویروس در بدن شما کم باشد و علایم شما هنوز پیشرفت نکرده باشند، آزمایش ما ممکن است منفی باشد؛ اما در عین حال شما ممکن است در همین شرایط باعث انتقال بیماری کرونا بشوید.

به عبارت دیگر اگر فرضا پیش از انجام یک گردهمایی از همه افراد تست منفی داشته باشید، نمی شود اطمینان داشت که این وسط کسی انتقال دهنده بیماری نباشد. پس کار منطقی تر همچنان رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

اگر نتایج آزمایش کسی، علیرغم مبتلا بودنش به بیماری منفی بشود، اصطلاحا می گوییم که آزمایش او منفی کاذب است. این افراد منفی کاذب اتفاقا نقش زیادی در پخش شدن بیماری دارند.

بر اساس پژوهشی که در چین اجرا شده، 44 درصد موارد انتقال بیماری توسط کسانی انجام می شود که هنوز علایمی از بیماری را بروز نداد ه اند. پس اینکه ما بیاییم و صرفا کسانی که علایم دارند را قرنطینه کنیم و سایر احتیاطها را کنار بگذاریم، کار صحیحی نیست.

سوال دیگری که شاید برای خیلی ها پیش آمده این است که اگر فرضا به هر علتی روزی احتیاط نکردید و به شدت نگران بودید که به این سبب بیماری به شما منتقل شده، چند روز بعد از آن باید آزمایش بدهید؟

مسلم است که اگر همان روز آزمایش بدهید، یک آزمایش منفی کاذب تحویل شما داده خواهد شد.

بین 2 تا 14 روز طول می کشد تا میزان تکثیر ویروس به میزانی برسد که تست ها را مثبت کند. اما مقامات بهداشتی توصیه می کنند که شما 4 روز را در نظر داشته باشید.

بر اساس پژوهشی که در واقع تجمیع هفت مطالعه قبلی بوده است؛ میزان منفی کاذب بعد از عفونت ویرویس کرونا به صورت زیر است:

- روز اول: 100 درصد

- روز پنجم: 38 درصد

- روز هشتم: 20 درصد

اما کلا در همه این پژوهش ها، چیز جالب این بود که تنها یک بیمار قبل از بروی علایم تشخیص داده شد. این بعنی اینکه شاید بهتر باشد به جای تست دادن، متکی به همان علایم بالینی بود.

شاید به همین خاطر باشد که سازمان غذا و داروی آمریکا FDA هنوز هیج آزمایش غربالگری برای بیماری کرونا را تایید نکرده است.

به واژه غربالگری دقت بفرمایید. غربالگری یعنی اینکه شما آزمایشی داشته باشید که به یاری آن با دقت قابل قبولی بتوانید در جمعیت ظاهرا سالم در معرض خطر یک بیماری، موارد بیماری را پیدا کنید.

FDA باز هم تاکید کرده که تست منفی کرونا، رد کننده عفونت نیست و شما باید چیزهایی مانند در معرض عفونت قرار دریافت، علایم بالینی و نشانه ها بیماری را هم در کنار تست منفی درنظر بگیرید و آنها را با هم تفسیر کنید.

بنابراین آنگونه که آتلانتیک می نویسد، شما باید همچنان مسئولیت پذیر باشید، به ویژه زمانی که قصد ملاقات خویشاوندان پیر خود را دارید:

اگر علایم مشکوک دارید که تکلیف مشخص است و نباید به نزد فامیل سالخورده بروید. اگر هم در جایی کار می کنید که احتمال انتقال بیماری به شما زیاد است (مثلا جزو کادر درمان هستید یا در یک مکان پرازدحام مثل بانک ها هستید)، تست منفی نباید شما را فریب بدهد و ناخواسته شما تبدیل به انتقال دهنده بیماری کند.

تفسیر به صورت دیگر:

تست منفی کرونا، تنها در صورتی می تواند منفی واقعی در نظر گرفته شود که:

- شما در مجاورت بیماران احتمالی نبوده اید.

- در جای پرازدحام کار یا زندگی نمی کنید.

-فاصله گذاری را به خوبی رعایت می کنید.

-همیشه ماسک می زنید.

-علایمی ندارید.

پس خلاصه اینکه از تست منفی کرونا به عنوان بهانه ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت های اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی استفاده نکنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1045

به "منفی شدن آزمایش کرونا و تفسیر اشتباهی که برخی ها این روزها از آن می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منفی شدن آزمایش کرونا و تفسیر اشتباهی که برخی ها این روزها از آن می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید