مرحله نهایی آزمایش های بالینی واکسن کوبا علیه کووید-19 به خاتمه رسید

به گزارش شهر سرگرمی، با اعلام پایان مرحله سوم و نهایی آزمایش های کاندیدای واکسن کوبایی سوبرانا 02 (Soberana 02) علیه کووید-19، کوبا نخستین کشور آمریکای لاتین خواهد بود که به واکسن تولید داخل دست خواهد یافت.

مرحله نهایی آزمایش های بالینی واکسن کوبا علیه کووید-19 به خاتمه رسید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، با تکمیل شدن برنامه ایمن سازی همه داوطلبان شرکت کننده، مرحله سوم و نهایی آزمایش های بالینی کاندیدای واکسن کوبایی سوبرانا 02 (Soberana 02) علیه کووید-19 به پایان رسید.

در صورت تایید اثربخشی و کارآیی دو واکسن سوبرانا 02 و آبدالا که پیشرفته ترین گزینه های واکسن کوبا هستند، مقام های این جزیره اجازه خواهند داشت نسبت به دریافت مجوز استفاده اضطراری در ماه آینده میلادی (ژوئن/ خرداد- تیر) اقدام کنند. مرحله سوم کارآزمایی های بالینی واکسن سوبرانا روی 44 هزار و 10 داوطلب 19 تا 80 ساله انجام شد

کوبا که اکنون به رغم اعمال تدابیر پیشگیرانه با موج سوم شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، امیدوار است تا هر چه سریعتر طرح واکسیناسیون انبوه با واکسن بومی را آغاز کند.

دولت کوبا پیشتر از واکسیناسیون کامل جمعیت این جزیره تا پیش از پایان سال جاری میلادی (2021) خبر داد.

نهادهای علمی کوبا همزمان سه واکسن دیگر سوبرانا 01 سوبرانا پلاس و مامبیسا را نیز در دست بررسی دارند.

مامبیسا نیز به عنوان تنها واکسن کوبایی که برای مصرف از طریق بینی تجویز شده، در میان افرادی که طی مرحله نخست آزمایش ها آن را دریافت کرده اند، اثربخشی و ایمنی خوبی نشان داده است.

کوبا در حال حاضر با ثبت روزانه حدود یکهزار مورد ابتلا به کووید-19، کوچکترین کشور جهان با 11 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت خواهد بود، که به واکسن تولید داخل دست می یابد. بر اساس تارنمای آماری وِردومیترز تا کنون بیش از 136 هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

کوبا به عنوان یکی از کشورهای آسیب دیده از کرونا در منطقه آمریکای لاتین تا به امروز از هیچ یک از واکسن های مورد استفاده در سایر کشورها ازجمله واکسن های آسترازنکا، فایزر، اسپوتنیک وی یا سینوواک وارداتی نداشته و به دنبال بهره برداری از واکسن های تولیدی کشور خود برآمده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1653

به "مرحله نهایی آزمایش های بالینی واکسن کوبا علیه کووید-19 به خاتمه رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرحله نهایی آزمایش های بالینی واکسن کوبا علیه کووید-19 به خاتمه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید