فروش و صادرات 90 میلیاردی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته، تسهیل گری برای فراوری 100 قلم دارو

به گزارش شهر سرگرمی، معاون تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که در حال حاضر تعداد شرکت های دانش بنیان از 4400 شرکت فراتر رفته است، گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال 1397 فروش محصولات دانش بنیان این شرکت ها حدود 90 میلیارد تومان بوده است.

فروش و صادرات 90 میلیاردی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته، تسهیل گری برای فراوری 100 قلم دارو

دکتر اسماعیل قادری فر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در ارتقای پلت فرم شرکت های دانش بنیان و توسعه زیست بوم نوآوری در کشور به وسیله حمایت از کسب و کارهای استارتاپی همیشه مد نظر معاونت علمی بوده است، مقوله بازارسازی برای محصولات فناورانه است.

وی با ابراز تأسف از اینکه در سال گذشته کمتر از یک تا 2 درصد از سهم اقتصاد کلان کشور به حوزه اقتصاد دانش بنیان و ضریب نفوذ محصولات فناورانه اختصاص داشت، اظهار کرد: ولی برآوردهای اولیه ما که تیمی کارشناسی آمارها را به صورت دقیق برآورد می نماید، این است که سهم فروش محصولات دانش بنیان توسط شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های فعال در کشور تا سال گذشته بالغ بر 80 تا 90 هزار میلیارد تومان بوده است.

قادری فر خاطر نشان کرد: این میزان فروش شرکت های دانش بنیان شامل فروش محصولات ریالی محصولات فناورانه این شرکت ها در داخل و یا صادرات به ویژه در حوزه محصولات بیوتکنولوژی و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته که در آن سرآمد هستیم، می گردد.

معاون تجاری سازی معاونت علمی این میزان گردش اقتصادی شرکت های دانش بنیان را به معنای بازارسازی برای محصولات فناورانه دانست و یادآور شد: علاوه بر موضوع شرکت های دانش بنیان، توجه به اشتغال پایدار در دستور کار معاونت علمی قرار گرفته است و بر این اساس در سال 1394 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور به تصویب هیأت وزیران رسید و ابلاغ شد و در این راستا فرصت خوبی برای سرمایه گذاری خطرپذیر و تجاری سازی ایده ها هدف گذاری شد.

به گفته وی، در حال حاضر تعداد شرکت های دانش بنیان از عدد 4 هزار و 400 شرکت فراتر رفته است.

وی با اشاره به اقدامات معاونت علمی برای فراوری 100 قلم داروی زیست فناوری و شیمیایی و مواد اولیه دارویی، خاطر نشان کرد: این اقدام به منظور بی اثر کردن تحریم ها در بخش های کلیدی و حساس کشور به ویژه در حوزه داروهای زیست فناوری و داروهای شیمیایی اجرایی می گردد. این داروها در حوزه های انسانی، دام و طیور و واکسن های مربوط به آن است.

قادری فر با تاکید بر اینکه این برنامه یک برنامه جامع است که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی جهاد کشاورزی اجرایی می گردد، ادامه داد: در این برنامه فراوری یکصد دارو در دستور کار فراوری قرار خواهد گرفت و امیدواریم ظرف دو سال آینده تا خاتمه 1400 به خودکفایی برسیم.

مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر 96 تا 97 درصد از داروهای مورد احتیاج کشور در داخل فراوری می گردد، اضافه کرد: تنها 4 درصد از داروهایی که در سبد دارویی کشور قرار می گیرد و جزو اقلام دارویی پیشرفته و برای درمان سرطان است، در دستیابی به مواد اولیه آن وابستگی هایی وجود دارد که برآورد ما نشان می دهد این میزان وابستگی حدود 600 تا 700 میلیون دلار در سال می گردد.

وی یادآور شد: خوشبختانه با پیشرفت های چشمگیری که در حوزه پزشکی و صنایع دارویی در کشور اتفاق افتاده است و همچنین با برنامه های حمایتی معاونت علمی از شرکت های دارویی، هدف گذاری شده که این یکصد قلم دارو در کشور به فراوری برسد و از سال گذشته این برنامه اجرایی شده است.

قادری فر با اشاره به نقش معاونت علمی در فراوری این اقلام دارویی، تاکید نمود: نقش این معاونت در اجرای این برنامه، تسهیل گری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 168

به "فروش و صادرات 90 میلیاردی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته، تسهیل گری برای فراوری 100 قلم دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش و صادرات 90 میلیاردی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته، تسهیل گری برای فراوری 100 قلم دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید