فاصله زیاد از حرف تا عمل در پروژه دفاع مشترک اروپایی

به گزارش شهر سرگرمی، یک روزنامه آلمانی با اشاره به توافق دو سال پیش اتحادیه اروپا درباره طرح دفاع مشترک اروپایی نوشت که هنوز پیشرفت قابل توجهی در این راستا ایجاد نشده و دفاع از اروپا همچنان بر عهده ناتو خواهد ماند.

فاصله زیاد از حرف تا عمل در پروژه دفاع مشترک اروپایی

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه تاگس شاو آلمان در مطلبی از خلاهای زیاد در پروژه اتحادیه دفاعی اروپا نوشت و تاکید نمود که حدود دو سال پیش 25 عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند در زمینه سیاست های دفاعی به صورت فشرده تری با هم همکاری نمایند. پروژه های نظامی بی شماری تحت عنوان طرح دفاع مشترک اروپایی موسوم به PESCO شکل گرفت اما همچنان شکاف ها و خلاهای زیادی در این طرح وجود دارد.

نویسنده در ادامه با اشاره به استقبال یان کلود یونکر، رئیس وقت کمیسیون اروپایی از توافق دو سال پیش اعضای این اتحادیه در زمینه دفاعی همچنین نوشت که اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع وقت آلمان هم در آن موقع در مصاحبه ای از پیروزیتی تاریخی سخن به میان آورد.

فون در لاین این طور گفت که امروز ما سنگ بنای یک اتحادیه دفاعی و امنیتی اروپایی را قرار دادیم. برای ما در آلمان بخصوص همکاری ها در این زمینه اهمیت دارد. این برای ما مهم است که گروهی را با عنوان ارتش اروپایی تشکیل دهیم که در مواقع بحران اگر از اروپا درخواستی شد به سرعت بتواند وارد عملیات گردد.

این جملات انتظاراتی را بیدار کرد. پشت این علامت اختصاری سرد و کم تر منطبق با حقوق شهروندی یعنی PESCO بعضی کشورهای متعهد به این طرح دفاع مشترک اروپایی در نوعی ائتلاف داوطلبانه قرار گرفتند که می خواستند این پروژه را سریع تر پیش ببرند.

با این حال اواریک فرانک از اتاق فکر شورای روابط خارجی اروپا درباره بیدار شدن چنین انتظارات بالایی هشدار داده است.

وی در این باره گفته است که پروژه دفاع مشترک اروپایی مطمئنا شرایطی را ایجاد نمی نماید که اروپا به زودی از نظر نظامی مستقل از آمریکا گردد و بتواند به تنهایی از خود دفاع کند. اگر هدف این است این پروزه تنها یک گام در این راستا محسوب می گردد. به گفته وی آنچه PESCO می تواند انجام دهد این است که به اروپاییان یاری کند پروژه های تسلیحاتی مشترک را در پیش گرفته و به وسیله صندوق دفاعی به تامین اقتصادی این پروژه ها یاری می نماید.

اروپاییان تا به حال پیروز شده اند روی 47 پروژه مشترک اروپایی توافق نمایند. این آمار و ارقام تنها روی کاغذ چشمگیر است. اما سوال این است که آیا توافقات صورت گرفته شکل می گیرد؟

البته فرانک در این باره ابراز خوش بینی نموده و گفت که این تحولات به نوبه خود علامت خوبی است. اما ما باید ببینیم که کدام یک از این پروژه ها شدنی است. بسیاری از این پروژه ها در مرحله مطالعات و امکان سنجی قرار دارند و هنوز عملیات ساخت و ساز شروع نشده است.

پروژه های مطرح داراع تنوع زیادی هستند. بعضی پروژه های سنگینی مانند ساخت پهپاد اروپایی و یا قایق گشت زنی هستند؛. بعضی هم تقویت همکاری ها در زمینه دفاع سایبری را مد نظر قرار داده اند. بعضی پروژه های سبک تر مانند آموزش خلبانی هم وجود دارد.

فرانک همچنین گفته است که در واقع اوضاع این گونه است که در اروپا شکاف های مهارتی و تخصصی زیادی وجود دارد؛ بخصوص وقتی که مسئله عملیات های نظامی بزرگ و رهبری جنگ های بزرگ مطرح می گردد. از این رو اروپا همچنان به آمریکا وابسته است و در واقع پروژه های کمی از دفاع مشترک اروپایی پیشرفتی داشته اند. اما همچنان هر چیزی می تواند اتفاق بیفتد.

در ادامه این گزارش آمده است حالا آلمانی ها و فرانسوی ها با همکاری اسپانیا تصمیم دارند هواپیمای جنگنده بسازند. البته کشورهای شرق اروپا به این پروژه با دیده تردید بسیاری می نگرند. تا به حال این طرح نظامی تبدیل به یک پروژه دفاع مشترک اروپایی نشده است. این طرح ابهامات زیادی دارد.

در بخش پایانی این گزارش آمده است که تنها درباره یک چیز تردید کمی وجود دارد و آن این است که حتی اگر رئیس جمهور فرانسه از مرگ مغزی ناتو سخن بگوید دفاع از قلمرو اروپایی همچنان بر عهده این ائتلاف نظامی خواهد بود. حتی اگر اتحادیه اروپا این را نخواهد به ندرت بتواند آن را عملی کند و PESCO هم در زمان قابل پیش بینی تغییری در شرایط ایجاد نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 544

به "فاصله زیاد از حرف تا عمل در پروژه دفاع مشترک اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله زیاد از حرف تا عمل در پروژه دفاع مشترک اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید