عزم دهلی نو برای توسعه بندر چابهار در رقابت با چین، وزیر خارجه هند به تهران می آید

به گزارش شهر سرگرمی، خبرنگاران: منابع هندی با اشاره به تصمیم دهلی نو برای توسعه بندر چابهار ایران در رقابت با چین اعلام کردند پیش از سفر وزیر خارجه هند به ایران در 13 اردیبهشت، کابینه هند طرح سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در این بندر را تصویب خواهد نمود.

عزم دهلی نو برای توسعه بندر چابهار در رقابت با چین، وزیر خارجه هند به تهران می آید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی هندوستان تایمز، هند میخواهد اقدام اخیر چین در مورد در اختیار دریافت بندر گواتر پاکستان را به وسیله توسعه بندر چابهار ایران پاسخ دهد.

در آستانه سفر سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند به ایران که در روزهای 3 تا 5 می(13 تا 15 اردیبهشت) انجام خواهد شد، احتمالا کابینه این کشور با طرح یاری 100 میلیون دلاری برای توسعه این بندر موافقت خواهد نمود. یک مقام مطلع هند در این باره گفت: پیش بینی می گردد که در آینده ای نزدیک کابینه با این پیشنهاد موافقت کند.

با توجه به اینکه 60 درصد نفت وارداتی چین از کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین می گردد که به بندر گواتر نزدیک هستند، این بندر از اهمیت استراتژیکی برای پکن برخوردار است.

توسعه بندر چابهار نه تنها به دهلی نو این فرصت را خواهد داد تا حضور پکن در منطقه را خنثی کند، بلکه روابط تجاری و سرمایه گذاری این کشور با کشور محصور در خشکی افغانستان و کشورهای آسیای میانه را به وسیله ایجاد یک راستا ترانزیتی به منطقه افزایش دهد. (پاکستان اجازه صدور کالاهای هندی به کشورهای منطقه به وسیله خاک این کشور را نمی دهد).

بر اساس این گزارش هند، ایران و افغانستان پیش از این موافقتنامه ای را برای اختصاص تعرفه های ترجیهی و تخفیفی برای صادرات کالاهای هندی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان به وسیله بندر چابهار امضا نموده اند.

به علاوه توسعه این بندر به افغانستان یاری خواهد نمود تا وابستگی اش به بندر کراچی پاکستان را برای دسترسی به اقیانوس هند کاهش دهد. در حال حاضر، افغانستان از کراچی برای مبادلات تجاری و واردات انرژی استفاده می نماید.

توسعه بندر چابهار از سال 2003 تا به امروز موضوع مذاکرات مختلف بین دو کشور ایران و هند بوده است.

اما وجود پاره ای از مسائل، از جمله به سردی گراییدن روابط ایران و هند پس از رای دهلی نو در آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه تهران و فشارهای آمریکا تا کنون از اجرایی شدن این طرح جلوگیری نموده است.

38

منبع: تسنیم
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 463

به "عزم دهلی نو برای توسعه بندر چابهار در رقابت با چین، وزیر خارجه هند به تهران می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عزم دهلی نو برای توسعه بندر چابهار در رقابت با چین، وزیر خارجه هند به تهران می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید