رقابت معاون رومانیایی آژانس با نماینده آرژانتین برای جانشینی آمانو

به گزارش شهر سرگرمی، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره کناره گیری یوکیا آمانو از ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی، از رقابت هماهنگ کننده ارشد آژانس و نماینده آرژانتین در این سازمان برای جانشینی آمانو اطلاع داد.

رقابت معاون رومانیایی آژانس با نماینده آرژانتین برای جانشینی آمانو

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، طبق گزارش رسانه های غربی رقابت اصلی برای جایگزینی یوکیا آمانو به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بین یک رومانیایی و یک آرژانتینی است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره کناره گیری پیش از موعد آمانو به دلیل مسائل جسمی، نوشته است کرنل فروتا هماهنگ نماینده ارشد سیاستگذاری آژانس که اهل رومانی است و رافائل گروسی نماینده آرژانتین در آژانس بین المللی انرژی اتمی، نامزدهای احتمالی جانشینی آمانو هستند.

کرنل فروتا

پیشتر در خبرها آمده بود که محتمل است تا زمان برگزاری انتخابات مدیر کلی، بخشی از مسئولیت های آمانو به کرنل فروتا هماهنگ نماینده ارشد سیاستگذاری آژانس بین المللی انرزی اتمی واگذار گردد.

رویترز در ادامه گزارش خود اطلاع داد، انتظار می رفت رافائل گروسی نماینده آرژانتین در آژانس بین المللی انرزی اتمی در دور قبلی انتخابات مدیر کلی آژانس با آمانو رقابت کند، اما او این کار را نکرد.

بنا بر گزارش این رسانه غربی، کرنل فروتا به عنوان هماهنگ نماینده ارشد سیاستگذاری آژانس، عملا در نقش رئیس دفتر یوکیا آمانو انجام فعالیت نموده است.

در سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی در شرح نقش هماهنگ نماینده ارشد سیاستگذاری آژانس آمده است: دفتر هماهنگی مدیرکل (آژانس)، مسئول تعدادی از وظایف حیاتی در رابطه با حمایت از اجرای وطایف محوله و مسئولیت های مدیرکل است. از جمله این وظایف، انجام هماهنگی سیاستگذاری کلی، روابط خارجی (آژانس) با کشورهای عضو، ترسیم خط مشی و استراتژی و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های دفاتر آژانس در نیویورک و ژنو است که آژانس را با سازمان ملل و نهادهای آن را مرتبط می نمایند.

رافائل گروسی نماینده آرژانتین در آژانس بین المللی انرژی اتمی

طارق رئوف مسئول سابق هماهنگی سیاستگذاری آژانس درباره استعفای آمانو گفته است: اینکه یک مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل ناتوانی جسمی در اجرای وظایفش کناره گیری کند، بی سابقه است. اساسنامه آژانس در این رابطه سکوت نموده است.

دفتر اطلاع رسانی آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در این مورد بیان کرد: مدیر کل، درباره طرح های آینده اش با اعضای شورای حکام در تماس است. او در زمان مناسب اطلاعیه ای رسمی به شورای حکام ارائه می نماید.

طبق گزارش روز سه شنبه (دیروز) پایگاه بلومبرگ، آمانوی 72 ساله خواهان آن است که تا پیش از ماه مارس (اسفند) سال آینده میلادی، سمت مدیر کلی آژانس را به فرد دیگر واگذار کند.

آمانو که در سال 2009 با حمایت آمریکا مدیر کلی آژانس شده، رسما تا انتها سال 2021 باید در این سمت بماند اما تصمیمش برای کناره گیری، سبب شروع رقابت برای اثرگذاری بر روند انتخاب مدیر کل شده است.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 192

به "رقابت معاون رومانیایی آژانس با نماینده آرژانتین برای جانشینی آمانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت معاون رومانیایی آژانس با نماینده آرژانتین برای جانشینی آمانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید