رانت 8 هزارمیلیارد تومانی در واگذاری اردوگاه باهنر، آتش سوزی 14هزارهکتار منابع طبیعی در4 ماه

به گزارش شهر سرگرمی، سخنگوی کیمسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از برگزاری دو جلسه این کمیسیون در خصوص مسائل مربوط به وزارت آموزش و پرورش و همچنین آتش سوزی منابع طبیعی اطلاع داد و گفت که طبق گزارشات ارائه شده در این جلسه، در واگذاری اردوگاه شهید باهنر، رانت 8 هزار میلیارد تومانی وجود داشته و همچنین در 4 ماهه اول سال 14هزار هکتار از منابع طبیعی دچار حریق شده است.

رانت 8 هزارمیلیارد تومانی در واگذاری اردوگاه باهنر، آتش سوزی 14هزارهکتار منابع طبیعی در4 ماه

بهرام پارسایی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز کمیسیون اصل 90 با سرپرست وزارت آموزش و پرورش، معاونان این وزارتخانه و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات گفت: در این جلسه چند موضوع در دستور کار نهاده شد که یکی از آن ها تخلفات ارجاعی از استان فارس بود که در این رابطه شکایت هایی به کمیسیون اصل 90 مطرح شده بود. علاوه بر این اعتراض به برگزاری آزمون سمپاد و موضوع واگذاری اردوگاه شهید باهنر از دیگر دستورکارهای این جلسه بود. در مورد شکایات مربوط به آموزش و پرورش استان فارس، کمیسیون اصل 90 در دوره وزارت آقای بطحایی این شکایات را به آموزش و پرورش ارجاع داد اما متأسفانه همه موارد رد شد و شکایات را وارد ندانستند. پیرو پیگیری موضوع، کمیسیون با سازمان های نظارتی در این رابطه مکاتبه کرد و 30 مورد از شکایات تأیید شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس انحرافات مالی، سوء مدیریت، افت شدید تحصیلی در مدارس دولتی و نمونه دولتی و حتی تیزهوشان و دخالت های مختلف را از جمله موارد این شکایات عنوان و گفت: اینکه وزارت آموزش و پرورش این شکایات را رد نموده اما دستگاه های نظارتی آن را مورد تأیید قرار دادند جای نگرانی دارد که نه تنها این وزارتخانه با متخلفان برخورد ننموده بلکه حاشیه امنی برای آن ها ایجاد نموده است. در این شکایات سوءاستفاده از خانه های مربوط به آموزش و پرورش، تخلفات در تعاونی های مصرف، اجاره اماکن و خانه های سازمانی و لو رفتن سوالات مدارس نمونه و حتی لو دادن اطلاعات دانش آموزان به کلاس های مشاوره کنکور و ذی نفع بودن مدیران در سوق دادن دانش آموزان به مدارس غیرانتفاعی مطرح بود که در نتیجه قرار شد چند استان به صورت پایلوت توسط کمیسیون و دستگاه های نظارتی مورد آنالیز قرار گیرند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره موضوع واگذاری اردوگاه شهید باهنر نیز گفت: علیرغم اینکه وزیر قبلی انکار می کرد که این معامله فسخ شده معامله همچنان به قوت خود باقی است. این واگذاری در سال 95 انجام شده و 8 هزار میلیارد تومان رانت در این واگذاری وجود داشته است. متأسفانه در این زمینه با مدیران متخلف برخورد نشده و این افراد فقط درون وزارتخانه جابه جا شدند. قطعا کمیسیون اصل 90 و دستگاه های نظارتی مصر به مشخص تکلیف وضعیت این اردوگاه هستند تا سرمایه کلان جامعه فرهنگی مورد دخل و تصرف قرار نگیرد.

پارسایی با بیان اینکه ارائه چنین گزارشاتی می تواند جامعه فرهنگی را به برخورد با مفسدان امیدوار کند، ادامه داد: متأسفانه در کشور ما بالغ بر 22 نوع مدرسه وجود دارد که در هیچ جای جهان چنین چیزی وجود ندارد. این یک تهدید برای آموزش و پرورش به شمار می رود و این تنوع زیاد، مردم و خانواده ها را دچار سردرگمی نموده است اما بدون شک منافع کلان مالی پشت این موضوع است و ظاهرا آقای حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش عزم برخورد با این موارد را دارد و مجلس هم از این اقدام حمایت خواهد نمود. سال گذشته ایرادات جدی به آزمون سمپاد وارد بود و قرار بر این شد که سال جاری برای پایه هشتم هم پذیرش داشته باشند تا حق افراد شاکی ضایع نگردد. ما معتقدیم علاوه بر منافع مالی و رانتی که در این موارد متوجه یک گروه خاص است، چنین مسائلی لطمه جدی به آموزش و پرورش و آرامش خانواده ها می زند.

وی همچنین گفت که سایر پرونده های مربوط به آموزش و پرورش در کمیسیون اصل نود از جمله مدرسه پسرانه غرب تهران، مدرسه تاکستان و آتش سوزی در بعضی مدارس نیز در جلسه آینده با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش مورد آنالیز قرار می گیرد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به جلسه دیگر کمیسیون اصل 90 با مسئولان سازمان مدیریت بحران، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز گفت: ما 15 اردیبهشت ماه جلسه ای با همین افراد داشتیم که در آنجا پیش بینی وقوع آتش سوزی در منابع طبیعی مطرح و درباره نحوه پیشگیری و مدیریت آن بحث هایی مطرح شد. آن جلسه 8 مصوبه داشت که متأسفانه مورد توجه سازمان های ذیربط قرار نگرفت و پیشگیری های لازم در مورد تخریب جنگل ها و منابع طبیعی انجام نشده است. طبق شکایات واصله شاهد گسترش آتش سوزی ها در کشور بودیم خصوصا آتش سوزی اخیر در شیراز و کازرون که باعث سوختن هزار هکتار از منابع طبیعی شد.

وی ادامه داد: آمار نگران کننده ای درباره این آتش سوزی ها عنوان و مطرح شد که در 19 سال گذشته بیش از 288 هزار فقره آتش سوزی داشته ایم که تقریبا 269 هزار هکتار از منابع طبیعی دچار حریق شده اند و استان های فارس، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد و گلستان نیز بیشترین میزان آتش سوزی را داشته اند. علاوه بر این در چهار ماهه اول سال جاری 1380 فقره آتش سوزی اتفاق افتاده که در نتیجه 14 هزار و 845 هکتار از منابع طبیعی درگیر آتش سوزی شدند. این یعنی روزانه بیش از 10 مورد آتش سوزی اتفاق افتاده است و از نظر تعداد نسبت به سال گذشته 96 درصد افزایش پیدا نموده و چند صد هکتار بیش از سال قبل در آتش سوخته است که دو هزار هکتار آن جنگل و 12 هزار هکتار مربوط به مراتع بوده است. البته علت آن بارش باران و گسترش رویش علوفه و گیاهان بوده است. همچنین 95 درصد این حریق و آتش سوزی علت انسانی دارد و 10 تا 15 درصد آن عمدی است.

پارسایی با بیان اینکه اطفای حریق در جنگل ها و مراتع با روش سنتی و حداقل امکانات انجام می گردد، یادآور شد: متأسفانه عزم جدی در مدیریت این بحران وجود ندارد و یکی از مسائل این است که توپ را در زمین نبود بودجه می اندازند در حالی که مهار یک آتش در روز اول آتش سوزی طبیعتا کار راحت تر و کم هزینه تری است اما با گذشت چهار، پنج روز از آتش سوزی تازه به فکر مهار آتش می افتند که این باعث بالا رفتن هزینه ها و بروز تبعات غیرقابل جبران می گردد و نارضایتی و بدبینی مردم را نیز به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مصوبات برنامه ششم توسعه در مورد تأمین اعتبارات مدیریت بحران مورد توجه قرار نگرفته، در عین حال گفت: البته اعتبار موضوع مهمی است اما مهمتر از آن نحوه مدیریت است. ما نباید همه چیز را به منابع مالی گره بزنیم. یکی از پیشنهاداتی که در کمیسیون اصل 90 مطرح شد فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد حفاظت از منابع طبیعی و همچنین راه اندازی مرکز اطلاع رسانی با سامانه سه رقمی بود. همچنین قرار است با وزرای کشور و جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، هلال احمر و ارگان های مرتبط هم جلساتی داشته باشیم و در این زمینه جمع بندی لازم را انجام دهیم.

پارسایی در سرانجام با بیان اینکه 30 میلیارد تومان بدهی سازمان مدیریت بحران و سازمان جنگل ها به وزارت دفاع بابت پرواز هلی کوپترها در جریان اطفای حریق جنگل ها و مراتع موجب تأخیر در همکاری می گردد، اضافه کرد: متأسفانه در چهار ماهه اول سال جاری که حجم آتش سوزی ها گسترش پیدا نموده به بهانه نبود بودجه یا عدم هماهنگی خسارت زیادی وارد شده که نابخگرددنی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 211

به "رانت 8 هزارمیلیارد تومانی در واگذاری اردوگاه باهنر، آتش سوزی 14هزارهکتار منابع طبیعی در4 ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانت 8 هزارمیلیارد تومانی در واگذاری اردوگاه باهنر، آتش سوزی 14هزارهکتار منابع طبیعی در4 ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید