خبرنگاران کرونا و بحران اقتصادی در مساجد اروپا و آمریکا

به گزارش شهر سرگرمی، تهران- خبرنگاران- مساجد دنیا به ویژه در اروپا و آمریکای شاقتصادی که این روزها در خط مقدم مقابله با کرونا حضور فعالی دارند، به دلیل این همه گیری از یاری های اقتصادی همیشگی در ماه رمضان محروم و با بحران اقتصادی روبه رو شده اند.

خبرنگاران کرونا و بحران اقتصادی در مساجد اروپا و آمریکا

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

هریس اقبال مدیرعامل خیریه اسلامی پنی اپیل (Penny Appeal) انگلستان در یادداشتی که در الجزیره منتشر نموده، می نویسد: رمضان سال جاری مساجد در انگلستان، اروپا و آمریکای شاقتصادی به دلیل محدودیت های قرنطینه با بحران اقتصادی روبه رو شده اند. یاری به این عبادتگاه های که برای حفظ سلامت روحی، اجتماعی و جسمی مسلمان و کل جامعه ضروری هستند، بر ما واجب است.

خیریه های اسلامی در کشورهای غیرمسلمان که خود از اعضای آسیب پذیر جوامع مختلف حمایت می نمایند نیز از این همه گیری خسارت سختی خورده اند. اگرچه از زمان شیوع کرونا درآمد همه سازمان های خیریه در دنیا کاهش یافته است اما با توجه به مصادف شدن این قرنطینه با ماه رمضان، خسارتی که به خیریه های اسلامی وارد شد، شدیدتر بود. بسیاری از خیریه های اسلامی حدود 35 درصد یا بیشتر یاری های مردمی خود را در ماه رمضان دریافت می نمایند. حال دریافت بخش عمده این یاری ها به خاطر دستورالعمل فاصله گذاری اجتماعی، غیرممکن شده است.

بعضی از سازمان های خیریه به ویژه سازمان های عظیمتر که از ذخایر اقتصادی خوبی برخوردارند، ممکن از این بحران به سلامت عبور نمایند. اما بسیاری از مساجد از چنین زیرساختی محرومند.

به عنوان نمونه، باز نگه داشتن کوچکترین مساجد در انگلستان، ماهانه چیزی در حدود 2 هزار و 500 دلار خرج برمی دارد. این مبلغ در خصوص مساجد عظیمتری که ماهانه پذیرای ده ها هزار نفر هستند، گاهی به بیش از 125 هزار دلار نیز می رسد.

بیشتر مساجد ذخیره نقدی چندانی ندارند و چرخشان به واسطه یاری های مردمی دریافتی از نماز آدینه به نماز آدینه، می چرخد. دیگر مساجد نیز تمام سال به یاری هایی که در ماه رمضان دریافت می نمایند، وابسته هستند. حال با ادامه قرنطینه و دیگر محدودیت های کرونایی که نمی توان سرانجامی برایشان متصور شد، بسیاری از این مراکز دعا و عبادت ممکن است برای همواره تعطیل شوند.

تعطیلی مساجد تراژدی ای است که تنها متوجه مسلمانان نیست. مساجد فقط مکانی برای راز و احتیاج و نیایش نیستند و خدمات اجتماعی دیگری از قبیل آموزش، یاری های رفاهی، مشاوره و حتی توصیه های شغلی و حقوقی نیز ارائه می دهند. این عبادتگاه ها به آموزش فوق برنامه بچه ها یاری می نمایند، از زنان و سالمندان حمایت نموده و کانونی برای کار خیر هستند. بسیاری از مساجد در اروپا و دیگر نقاط دنیا در این بحران دنیای حتی به خط مقدم مبارزه با کرونا پیوستند و ساختمان های خود را به محل اسکان و یا مراکز پخش غذا تبدیل کردند.

مساجد نیز مثل کسب و کارها، موسسات خیریه و مشاغل آزاد برای بقا در دوران کرونا، به یاری احتیاج دارند. خیریه های اسلامی عظیم که به لطف یاری های مسلمانان شرایط لازم برای عبور از این بحران را دارند، اینک باید هر چه در توان دارند را برای پشتیبانی از مساجد که لازمه بقای جوامع تحت پوششان هستند، به کار گیرند. البته این راه حل کوتاه مدت است و در بلند مدت باید زمینه را برای استقلال اقتصادی مساجد و دیگر عبادتگاه ها فراهم کنیم.

شرایط مساجد در کشورهای اسلامی

در کشورهای مسلمان بیشتر مساجد از وقف یا یاری های خیریه سلب نشدنی بهره می برند. سیستم وقف که در طول قرون متمادی شکل گرفته، از موسسات دینی در روزهای جنگ، قحطی و همه گیری محافظت نموده است. این اعانات در کنار مدیریت اقتصادی و سرمایه گذاری ها می توانند تضمین نمایند که مساجد از هر طوفانی به سلامت عبور خواهند کرد و به حمایت از جامعه مسلمانان و افراد از هر دین و مسلکی ادامه خواهند داد.

هریس اقبال در سرانجام می افزاید: ما باید سیستم های مشابهی را برای حفاظت از مساجد اروپا و آمریکا برقرار کنیم. اما تا آن موقع خیریه ها، سازمان ها و افرادی که منابع اقتصادی لازم را دارند باید هر چه در توان دارند را برای یاری به این مراکز عبادت، حمایت اجتماعی و اتحاد، به کار ببندند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 980

به "خبرنگاران کرونا و بحران اقتصادی در مساجد اروپا و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و بحران اقتصادی در مساجد اروپا و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید